Nieuws

Wat drijft IT’ers op de arbeidsmarkt?

In blogs, kranten en op TV zien we continu dat als we IT’ers moeten werven, we vooral hip moeten zijn als Google, een onbeperkt aantal vakantiedagen moeten aanbieden zoals LinkedIn, bij voorkeur een start-up moeten zijn en ons bedrijf moeten inrichten met een fitness- en game ruimte en niet te vergeten een bar moeten hebben met een sterrenkok die lunch- en avondeten maakt. Het is nu niet zo dat u dit niet moet doen; het zal zeker helpen als u een specifieke niche van met name jonge software developers wilt aantrekken en daarvoor moet concurreren met een hoop andere bedrijven in Amsterdam. Echter, de arbeidsmarkt voor IT’ers is veel groter dan dat…. En over die ‘andere’ groep willen we het graag hebben.

 

Salaris en thuiswerken
Of het nu om een startende of een ervaren IT’er gaat, de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen zijn simpelweg het aangeboden salaris en de mogelijkheid om thuis te werken. Dit zijn randvoorwaarden waar u als werkgever aan moet voldoen en die u derhalve ook inzicht geven in de redenen waarom de doelgroep niet voor u kiest als u daar niet aan voldoet of daar niet duidelijk over communiceert. Als u bijvoorbeeld niet marktconform betaalt en/of thuiswerken niet goed faciliteert, laat staan niet toestaat, is de schaarste op de markt niet de belangrijkste oorzaak dat u IT’ers niet aantrekt. U handelt als organisatie niet marktconform en dat is de reden waarom het werven niet lukt.

Het bijzondere is dat ‘thuiswerken’ en ‘het faciliteren van een goede thuiswerkplek’ nauwelijks terugkomt in vacatureteksten, op recruitmentsites of wanneer kandidaten benaderd worden. Dit terwijl de meeste werkgevers dit wel aanbieden. Als u het aanbiedt, dient het wel benoemd te worden en voor sommige doelgroepen zelfs benadrukt. In deze details zit precies datgene dat u nodig heeft om de doelgroep wél aan te trekken. Hieronder worden een aantal interessante verschillen benoemd tussen junior, medior en senior IT’ers gebaseerd op de IT Labour Market Monitor 2018 Netherlands (die hier gratis is te downloaden).

 

Wat drijft de junior IT’er?
• Inhoud en uitdaging van het werk
• Carrière- en doorgroeimogelijkheden
• Opleidingsbudget

Wat drijft de medior IT’er?
• Werksfeer
• Reiskostenvergoeding en/of meedenken in het reizen
• 13de maand en financiële extra’s

Wat drijft de senior IT’er
• Salaris
• Zekerheid in de vorm van een vast contract en pensioenregeling
• Zelfstandigheid in de functie

 

U kunt er natuurlijk voor kiezen om deze elementen letterlijk op te nemen in uw aanbod als werkgever (en dat werkt al goed, bewijst de VacatureVerbeteraar), maar het is nog veel beter als u ‘stories’ rondom deze ‘drivers’ weet te maken en daarmee direct inspeelt op de beleefwereld van uw doelgroep. De medior IT’er (tussen de 4-10 jaar ervaring) -een zeer schaarse doelgroep- kan bijvoorbeeld goed geholpen worden door hem/haar tegemoet te komen in het reizen. Dit kan variëren van: goed bereikbaar zijn, het aanbieden van verschillende werkdependances in Nederland, eerste klas reizen met de trein, aanbieden van een vaste parkeerplaats, taxi-service tot en met één tot twee dagen rijden met chauffeur naar kantoor. Een werknemer 4 tot 6 uur uit de file halen of tegemoetkomen in zijn reistijd is winst voor zowel de werkgever als werknemer…. Just think about that. En dat is slechts één van de drivers (onderscheidend) uitgewerkt.

 

Meer dan voldoende aanbod!
In een eerdere analyse lieten we al zien dat 51.000 IT’ers nooit benaderd worden en daar wel voor open staan. Naar aanleiding deze publicatie kregen we meerdere reacties van IT’ers die hulp en tips zochten om online beter vindbaar te zijn. Net zoals Sief Khafagi van Facebook doet, zouden werkgevers winst kunnen behalen door kandidaten uit te leggen hoe ze zichtbaar kunnen worden en het beste kunnen solliciteren. Samen met het origineel en onderscheidend inspelen op de drivers van de doelgroep, moet een werkgever prima in staat zijn om zijn wervingsbehoefte in te vullen door alleen al het actieve aanbod aan te spreken. Neem bijvoorbeeld de 29.500 actieve baanzoekende IT’ers met 10 jaar of meer ervaring. Er is meer dan voldoende aanbod. Het bijzondere is alleen dat de meeste werkgevers met een onaantrekkelijke propositie vissen in een markt waar iedereen al in vist…. die van starters.

 

De geheimen van succesvolle werving van IT’ers
In een kleinschalig event van Sterksen, VONQ en Intelligence Group gaan wij op 4 september in op het succesvol werven van IT’ers. Vanuit Sterksen worden de recruitmentstrategie en KPI’s besproken, terwijl VONQ meer op de recruitment marketingstrategie ingaat. Intelligence Group bespreekt de opvallende feitjes en de laatste trends… Aanmelden kan nog.

 

Altijd zicht op de actuele drivers van uw doelgroepen
Het is zeer eenvoudig om altijd grip te hebben op datgene wat uw doelgroep drijft. Kijk maar eens naar het DoelgroepenDashboard waarmee u altijd actueel inzicht heeft in alle doelgroepen, in alle regio’s en op alle niveaus in Nederland.