Vraag jij je af of je beter een flexibele arbeidskracht kan aannemen in plaats van een vaste medewerker? Dan is deze nieuwe functie in Giant jouw redder in nood! Het Vast en Flex-dashboard biedt inzicht in flexibele arbeidskrachten en vergelijkt deze met vaste medewerkers. Met onderstaand stappenplan weet jij in een paar minuten hoe jij jouw Total Talent Acquistion strategie moet aanpakken en sta je sterker in de onderhandelingsfase.
Het Vast en Flex-dashboard vergelijkt vier hoofdonderwerpen, namelijk:
Het eerste onderwerp laat het verschil zien tussen de wervingshaalbaarheid van vaste en flexibele krachten. Hoe moeilijk of makkelijk gaat het worden om vaste of flexibele krachten te werven? Mede op basis hiervan kun je de keuze maken om voor vaste of juist flexibele krachten te gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat het verstandig zou zijn om een flexibele kracht te gaan werven.
Het volgende datapunt geeft inzicht in de cost per hire. Door deze cijfers weet je wat je minimaal moet aanbieden en wat het gemiddelde is voor deze doelgroep. In het voorbeeld is duidelijk het verschil tussen het maandsalaris en uurtarief van vaste en flexibele krachten zichtbaar. Samen met de data over wervingshaalbaarheid en vacaturetrends weet je precies hoe je het beste de onderhandelingsfase in kunt gaan. De salarissen per uur voor vaste werknemers zijn inclusief sociale lasten.
Dit datapunt geeft inzicht in de belangrijkste pullfactoren van vaste en flexibele krachten. Deze pullfactoren kun je bijvoorbeeld in je vacaturetekst verwerken om zo de juiste doelgroep aan te spreken. Het kan zijn dat de pullfactoren van vaste en flexibele krachten verschillen en dat bepaalde factoren extra zwaar wegen binnen jouw doelgroep. Zorg dat je hierop inspeelt.
Vervolgens kijk je naar het aandeel zzp’ers binnen je gekozen doelgroep. Het datapunt toont een trendlijn, waardoor zichtbaar is hoe het aandeel zzp’ers binnen je doelgroep zich afgelopen kwartalen heeft ontwikkeld. Op basis hiervan schat je in hoeveel zzp’ers er zijn en of het moeilijk of juist makkelijk gaat worden om een zzp’ers aan te nemen. Bij een laag percentage zzp’ers kun je de overweging maken om toch te werven op vaste werknemers.
Verder is er ook een lijn van het landelijke gemiddelde te zien. Op deze manier kun je een vergelijking maken of jouw doelgroep relatief veel of weinig zzp’ers bevat ten opzichte van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Als het percentage zzp’ers binnen je doelgroep bijvoorbeeld heel laag is dan kan je de keuze maken om toch voor vaste werknemers te gaan.
Beoordelingen
Talent Monitor vierde editie 2024
Benieuwd naar de nieuwste trends, inzichten en cijfers? Download de nieuwste editie van de Talent Monitor: ICT-arbeidsmarkt in cijfers 2024-2025 en ontdek: Hoe AI en globalisering de vraag naar ICT-talent beïnvloeden. Welke vaardigheden en profielen in de komende jaren het meest in trek zijn. Hoe je jouw we...
Doel van kabinet onhaalbaar: geen 1 miljoen ICT’ers in 2030
Stagnerende groei ICT’ers Uit de nieuwste cijfers van de Talent Monitor blijkt dat de ICT-beroepsbevolking in Nederland in het derde kwartaal van 2024 ongeveer 583.000 personen telt. Dit komt neer op 6 procent van de totale werkzame beroepsbevolking. Voor de ontwikkeling van de ICT-beroepsbevolking tot 2030 schetst het rapport ...
Katherine Baranova nieuwe CEO Intelligence Group
Als nieuwe CEO brengt de 45-jarige Katherine Baranova hoogwaardige strategische en uitvoerende kracht mee. Ze heeft de ervaring om veranderingsprocessen aan te jagen en te realiseren in complexe, snel veranderende omgevingen, met een sterke focus op IT, data, productmanagement en A.I. Haar ondernemerservaring als oprichter van
Emancipatie stuwt aantal vrouwelijke zzp’ers in Europa
Opmars van vrouwelijke zzp’ers Uit een uitgebreide analyse van gegevens sinds 2010, blijkt een zeer sterke relatie tussen emancipatie en het aandeel vrouwelijke zzp’ers in Europa. Door de data te koppelen aan de Gender Gap Index (GGI) van het World Economic Forum, die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen meet, is een duidelijke correl...
Wil je ontdekken wat arbeidsmarkt- en recruitmentmarketingdata voor jouw bedrijf, recruitment team en recruitment strategie kunnen betekenen? Onze datagedreven oplossingen kunnen helpen met jouw recruitmentvraagstukken. Ontdek zelf waarom onze oplossingen door zoveel professionals dagelijks worden gebruikt.
Laten we een demo inplannen! Wij kunnen niet wachten om jou onze oplossingen te laten zien.
Wij staan voor u klaar! Vul het onderstaande formulier in en ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.
"*" geeft vereiste velden aan
Overige
Wil jij altijd op de hoogte zijn over arbeidsmarktontwikkelingen, arbeidsmarktdata en werving en selectie? Dan is onze nieuwsbrief precies wat je zoekt.