Een Total Talent Acquisition strategie in enkele minuten

Maak makkelijker de keuze tussen Vast of Flex

Vraag jij je af of je beter een flexibele arbeidskracht kan aannemen in plaats van een vaste medewerker? Dan is deze nieuwe functie in Giant jouw redder in nood! Het Vast en Flex-dashboard biedt inzicht in flexibele arbeidskrachten en vergelijkt deze met vaste medewerkers. Met onderstaand stappenplan weet jij in een paar minuten hoe jij jouw Total Talent Acquistion strategie moet aanpakken en sta je sterker in de onderhandelingsfase.

Het Vast en Flex-dashboard vergelijkt vier hoofdonderwerpen, namelijk:

  • Wervingshaalbaarheid
  • Maandsalaris/uurtarief
  • Belangrijkste pullfactoren
  • Aandeel flex/zzp

Wervingshaalbaarheid

Het eerste onderwerp laat het verschil zien tussen de wervingshaalbaarheid van vaste en flexibele krachten. Hoe moeilijk of makkelijk gaat het worden om vaste of flexibele krachten te werven? Mede op basis hiervan kun je de keuze maken om voor vaste of juist flexibele krachten te gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat het verstandig zou zijn om een flexibele kracht te gaan werven.

 

Salaris

Het volgende datapunt geeft inzicht in de cost per hire. Door deze cijfers weet je wat je minimaal moet aanbieden en wat het gemiddelde is voor deze doelgroep. In het voorbeeld is duidelijk het verschil tussen het maandsalaris en uurtarief van vaste en flexibele krachten zichtbaar. Samen met de data over wervingshaalbaarheid en vacaturetrends weet je precies hoe je het beste de onderhandelingsfase in kunt gaan. De salarissen per uur voor vaste werknemers zijn inclusief sociale lasten.

 

 

Belangrijkste pullfactoren

Dit datapunt geeft inzicht in de belangrijkste pullfactoren van vaste en flexibele krachten. Deze pullfactoren kun je bijvoorbeeld in je vacaturetekst verwerken om zo de juiste doelgroep aan te spreken. Het kan zijn dat de pullfactoren van vaste en flexibele krachten verschillen en dat bepaalde factoren extra zwaar wegen binnen jouw doelgroep. Zorg dat je hierop inspeelt.

Aandeel zzp'ers

Vervolgens kijk je naar het aandeel zzp’ers binnen je gekozen doelgroep. Het datapunt toont een trendlijn, waardoor zichtbaar is hoe het aandeel zzp’ers binnen je doelgroep zich afgelopen kwartalen heeft ontwikkeld. Op basis hiervan schat je in hoeveel zzp’ers er zijn en of het moeilijk of juist makkelijk gaat worden om een zzp’ers aan te nemen. Bij een laag percentage zzp’ers kun je de overweging maken om toch te werven op vaste werknemers.

Verder is er ook een lijn van het landelijke gemiddelde te zien. Op deze manier kun je een vergelijking maken of jouw doelgroep relatief veel of weinig zzp’ers bevat ten opzichte van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Als het percentage zzp’ers binnen je doelgroep bijvoorbeeld heel laag is dan kan je de keuze maken om toch voor vaste werknemers te gaan.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag een vrijblijvende demonstratie aan met een van onze business developer managers via het onderstaande formulier.

Aanvraag demo vast/flex

"*" geeft vereiste velden aan

GDPR*
GDPR
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Intelligence Group producten

Krachtige tools voor een transparante arbeidsmarkt

Intelligence Group biedt verschillende tools aan om de arbeidsmarkt inzichtelijk te maken. Dit om ook jouw wervingsstrategie tot een succes te maken!