Vraag jij je af of je beter een flexibele arbeidskracht kan aannemen in plaats van een vaste medewerker? Dan is deze nieuwe functie in Giant jouw redder in nood! Het Vast en Flex-dashboard biedt inzicht in flexibele arbeidskrachten en vergelijkt deze met vaste medewerkers. Met onderstaand stappenplan weet jij in een paar minuten hoe jij jouw Total Talent Acquistion strategie moet aanpakken en sta je sterker in de onderhandelingsfase.
Het Vast en Flex-dashboard vergelijkt vier hoofdonderwerpen, namelijk:
Het eerste onderwerp laat het verschil zien tussen de wervingshaalbaarheid van vaste en flexibele krachten. Hoe moeilijk of makkelijk gaat het worden om vaste of flexibele krachten te werven? Mede op basis hiervan kun je de keuze maken om voor vaste of juist flexibele krachten te gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat het verstandig zou zijn om een flexibele kracht te gaan werven.
Het volgende datapunt geeft inzicht in de cost per hire. Door deze cijfers weet je wat je minimaal moet aanbieden en wat het gemiddelde is voor deze doelgroep. In het voorbeeld is duidelijk het verschil tussen het maandsalaris en uurtarief van vaste en flexibele krachten zichtbaar. Samen met de data over wervingshaalbaarheid en vacaturetrends weet je precies hoe je het beste de onderhandelingsfase in kunt gaan. De salarissen per uur voor vaste werknemers zijn inclusief sociale lasten.
Dit datapunt geeft inzicht in de belangrijkste pullfactoren van vaste en flexibele krachten. Deze pullfactoren kun je bijvoorbeeld in je vacaturetekst verwerken om zo de juiste doelgroep aan te spreken. Het kan zijn dat de pullfactoren van vaste en flexibele krachten verschillen en dat bepaalde factoren extra zwaar wegen binnen jouw doelgroep. Zorg dat je hierop inspeelt.
Vervolgens kijk je naar het aandeel zzp’ers binnen je gekozen doelgroep. Het datapunt toont een trendlijn, waardoor zichtbaar is hoe het aandeel zzp’ers binnen je doelgroep zich afgelopen kwartalen heeft ontwikkeld. Op basis hiervan schat je in hoeveel zzp’ers er zijn en of het moeilijk of juist makkelijk gaat worden om een zzp’ers aan te nemen. Bij een laag percentage zzp’ers kun je de overweging maken om toch te werven op vaste werknemers.
Verder is er ook een lijn van het landelijke gemiddelde te zien. Op deze manier kun je een vergelijking maken of jouw doelgroep relatief veel of weinig zzp’ers bevat ten opzichte van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Als het percentage zzp’ers binnen je doelgroep bijvoorbeeld heel laag is dan kan je de keuze maken om toch voor vaste werknemers te gaan.
Beoordelingen
Emancipatie stuwt aantal vrouwelijke zzp’ers in Europa
Uit een uitgebreide analyse van gegevens sinds 2010, blijkt een zeer sterke relatie tussen emancipatie en het aandeel vrouwelijke zzp’ers in Europa. Door de data te koppelen aan de Gender Gap Index (GGI) van het World Economic Forum, die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen meet, is een duidelijke correl...
Steeds meer zzp’ers onder 30 jaar in Nederland, Belgische aantallen juist dalend
In de Europese Unie (EU-27) is bijna een derde van de zzp’ers 55 jaar of ouder (31,7 procent). Deze groep is ruim drie keer zo
groot als de groep onder de 30 jaar. Het percentage 55-plussers is vooral groot in Zweden (55,1 procent), Duitsland (47,5
procent) en Ierland (46,9 procent). Geert-Jan W...
Wij lanceren het grootste campusonderzoek ooit
Het onderzoek richt zich op verschillende studierichtingen, waaronder techniek, ICT, recht, bouw en zorg. Zowel mbo-, hbo- als wo-studenten doen mee.
Organisaties die meedoen krijgen een jaar lang, vanaf januari 2025, toegang tot alle onderzoeksresultaten via een handig online dashboard. Hiermee kunnen ze hun aanpak voor het werven van jong talent ...
25% van de afstuderende academici gaat solliciteren op een traineeship
Masterstudenten kiezen ook eerder, in tegenstelling tot andere studenten, voor werkervaringsstages na afronding van hun opleiding. Dit is veelal studiespecifiek, en komt bijvoorbeeld veel voor bij studenten met een rechtenachtergrond. In de campusrecruitmentstrategie kunnen werkgevers expliciet inspelen om (goed) betaalde ervaringsstageplekken aan te bied...
Wil je ontdekken wat arbeidsmarkt- en recruitmentmarketingdata voor jouw bedrijf, recruitment team en recruitment strategie kunnen betekenen? Onze datagedreven oplossingen kunnen helpen met jouw recruitmentvraagstukken. Ontdek zelf waarom onze oplossingen door zoveel professionals dagelijks worden gebruikt.
Laten we een demo inplannen! Wij kunnen niet wachten om jou onze oplossingen te laten zien.
Wij staan voor u klaar! Vul het onderstaande formulier in en ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.
"*" geeft vereiste velden aan
Overige