Vraag jij je af of je beter een flexibele arbeidskracht kan aannemen in plaats van een vaste medewerker? Dan is deze nieuwe functie in Giant jouw redder in nood! Het Vast en Flex-dashboard biedt inzicht in flexibele arbeidskrachten en vergelijkt deze met vaste medewerkers. Met onderstaand stappenplan weet jij in een paar minuten hoe jij jouw Total Talent Acquistion strategie moet aanpakken en sta je sterker in de onderhandelingsfase.
Het Vast en Flex-dashboard vergelijkt vier hoofdonderwerpen, namelijk:
Het eerste onderwerp laat het verschil zien tussen de wervingshaalbaarheid van vaste en flexibele krachten. Hoe moeilijk of makkelijk gaat het worden om vaste of flexibele krachten te werven? Mede op basis hiervan kun je de keuze maken om voor vaste of juist flexibele krachten te gaan. Uit dit voorbeeld blijkt dat het verstandig zou zijn om een flexibele kracht te gaan werven.
Het volgende datapunt geeft inzicht in de cost per hire. Door deze cijfers weet je wat je minimaal moet aanbieden en wat het gemiddelde is voor deze doelgroep. In het voorbeeld is duidelijk het verschil tussen het maandsalaris en uurtarief van vaste en flexibele krachten zichtbaar. Samen met de data over wervingshaalbaarheid en vacaturetrends weet je precies hoe je het beste de onderhandelingsfase in kunt gaan. De salarissen per uur voor vaste werknemers zijn inclusief sociale lasten.
Dit datapunt geeft inzicht in de belangrijkste pullfactoren van vaste en flexibele krachten. Deze pullfactoren kun je bijvoorbeeld in je vacaturetekst verwerken om zo de juiste doelgroep aan te spreken. Het kan zijn dat de pullfactoren van vaste en flexibele krachten verschillen en dat bepaalde factoren extra zwaar wegen binnen jouw doelgroep. Zorg dat je hierop inspeelt.
Vervolgens kijk je naar het aandeel zzp’ers binnen je gekozen doelgroep. Het datapunt toont een trendlijn, waardoor zichtbaar is hoe het aandeel zzp’ers binnen je doelgroep zich afgelopen kwartalen heeft ontwikkeld. Op basis hiervan schat je in hoeveel zzp’ers er zijn en of het moeilijk of juist makkelijk gaat worden om een zzp’ers aan te nemen. Bij een laag percentage zzp’ers kun je de overweging maken om toch te werven op vaste werknemers.
Verder is er ook een lijn van het landelijke gemiddelde te zien. Op deze manier kun je een vergelijking maken of jouw doelgroep relatief veel of weinig zzp’ers bevat ten opzichte van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Als het percentage zzp’ers binnen je doelgroep bijvoorbeeld heel laag is dan kan je de keuze maken om toch voor vaste werknemers te gaan.
Beoordelingen
Klantcase: Met Giant realiseert Finanxe 30% meer reacties op vacatures
Veelzijdig gebruik van Giant Giant wordt niet alleen ingezet voor externe communicatie, maar ook voor interne ontwikkeling. Anne benadrukt: “We hebben de data op meerdere fronten ingezet. Wij gebruiken de data van Giant ook om onze interne organisatie (waaronder bijvoorbeeld Human Resource Development, Recruitment en Sales) verder te ontwik...
Klantcase Salta Group
Het verschil met of zonder Giant een campagne opzetten? ‘Vanaf het begin hadden we dankzij Giant een goede dataset. Je kunt zonder dataset een campagne starten, van daaruit experimenteren en bijstellen. Maar wij konden onze keuzes onderbouwen naar de hiring manager. En de recruiters kunnen direct aan de slag. Giant is een mooie professionele tool waarme...
Klantcase: Essentieel onderdeel van de gereedschapskist van elke recruiter
De Giant-rapportages zijn essentieel voor zowel recruitment marketing als employer branding, stelt Posthuma. ‘Wat zoekt een doelgroep in een baan en in een werkgever? Hoe kunnen we hen matchen aan de vacature en werkgever? Giant helpt bij het aantrekkelijk maken van employer branding en vacatures.’ Bovendien geeft Giant inzicht in de beschikbaarheid v...
Klantcase HeadFirst Group
Was het nuttig? Bij de werving van nieuwe talenten voor HeadFirst Group zelf, helpt Giant om te bepalen welke jobboards en doelgroepspecifieke sites de doelgroep gebruikt, en welke pullfactoren een rol spelen, zodat HR-collega’s de vacatures kunnen aanscherpen. ‘Ik vond het heel interessant om te zien welke verwachtingen de doelgroep heeft va...
Wil je ontdekken wat arbeidsmarkt- en recruitmentmarketingdata voor jouw bedrijf, recruitment team en recruitment strategie kunnen betekenen? Onze datagedreven oplossingen kunnen helpen met jouw recruitmentvraagstukken. Ontdek zelf waarom onze oplossingen door zoveel professionals dagelijks worden gebruikt.
Laten we een demo inplannen! Wij kunnen niet wachten om jou onze oplossingen te laten zien.
Wij staan voor u klaar! Vul het onderstaande formulier in en ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.
"*" geeft vereiste velden aan
Overige
Wil je weten waar je doelgroep zich bevindt, wat hen motiveert en hoe je ze effectief benadert? Ons Giant-dashboard geeft je de inzichten om je wervingsstrategie te versterken.
Voorjaarsactie: Sluit vóór 15 mei een jaarabonnement af en krijg 2 maanden gratis!