Klantcase Zizo Gepubliceerd op 15-08-2022

Focus op een jongere doelgroep, maar wie zijn dat eigenlijk?

Logo Zizo

 

Verrassen, ontlasten en aanpakken.Zizo zorgt ervoor dat werkend Nederland eindelijk een einde kan maken aan hun eindeloze to-do lijst. Niet poetsen, niet schrobben, geen gedoe. Laat dit platform je helpen met schoonmaken, de tuin onderhouden of de was doen. Dan kunnen mensen thuiskomen in een schoon, fris huis en genieten van wat ze leuk vinden. Is dat niet heerlijk? In deze klantcase lees je meer over hoe dit platform heeft geprofiteerd van de data van Intelligence Group en hoe ze zich hiermee verder hebben verbeterd.

Zizo is onderdeel van Total Care, bestaande uit CSU, Tzorg en nu sinds januari ook Zizo.

Waarom Talent Analytics?

Wij, Intelligence Group, hebben voor Zizo een Talent Analytics gemaakt. Dit betekent dat wij een diepgaande analyse hebben gemaakt en een wervingsadvies hebben samengesteld gericht op de doelgroep die Zizo zocht. Op deze manier kreeg Zizo een duidelijk beeld van hun doelgroep en hoe ze het beste deze doelgroep bereikten. Maar wat wilde ze eigenlijk met deze kennis? Erwin Vos, Manager Marketing en Communicatie bij Zizo legde het als volgt uit:

De data in de analyse van Intelligence Group wilden wij gebruiken voor het ontwikkelen van een nieuw werkgeversmerk en wervingsstrategie gericht op de doelgroep schoonmaakmedewerkers tussen de 20 en 28 jaar. Naast het neerzetten van een nieuw corporate merk, was het ook belangrijk om een werkgeversmerk te ontwikkelen dat aansluit op onze wervingsdoelgroep. Hierbij wilden we ons graag focussen op een jongere doelgroep. Om een beter beeld te krijgen van de doelgroep hebben we de Intelligence Group ingeschakeld”.

Erwin Vos, Manager Marketing en Communicatie bij Zizo

"Het is in de huidige arbeidsmarkt noodzakelijk om data in te zetten, dus gewoon doen!"

Was het nuttig?

Natuurlijk hebben we Erwin ook de vraag gesteld of ze echt wat aan het Talent Analytics hebben gehad, hij zei hierover het volgende:

Op basis van onze huidige kennis en de analyse van de Intelligence Group hebben we een nieuw werkgeversmerk laten ontwikkelen gericht op de doelgroep schoonmaakmedewerkers tussen de 20 en 28 jaar. We hebben gekeken waar deze doelgroep behoefte aan heeft, welke kanalen zij veel gebruiken en met welke push en pullfactoren wij rekening moeten houden. Dit zien we zowel terug in het aantal sollicitaties als in de profielen van de sollicitanten en het personeelsbestand van Zizo. Op dit moment zijn 17 schoonmaakmedewerkers in dienst van Zizo, met een gemiddelde leeftijd van 31,2 jaar. Qua sollicitaties blijven we bij Zizo een stijgende lijn zien vanaf januari tot en met mei. Een prestatie om trots op te zijn in deze steeds krapper wordende markt!

Intelligence Group is een belangrijk onderdeel geweest in het proces om het gestelde doel van Zizo te bereiken. De keuzes die Zizo maakt zijn gebaseerd op data en dat is terug te zien in de resultaten. De werving sluit namelijk aan op de juiste doelgroep.

Wij zijn ook wel benieuwd wat Zizo nu anders gaat doen. Erwin verteld hierover het volgende:

Onze werving wordt data-gestuurd ingericht en is dus erg belangrijk. Wij sturen constant onze wervingsacties aan op basis van data en kijken ook regelmatig welke behoeftes schoonmakers medewerkers hebben in welke regio’s. Arbeidsmarktdata is enorm belangrijk voor onze organisatie. Naast Zizo, werven we veel medewerkers voor CSU en Tzorg. Op jaarbasis werven voor onze gehele organisatie Total Care rond de 65.000 sollicitanten. Data is daarbij leidend en zeker niet weg te denken uit onze organisatie”.

 

Wil jij net zoals Zizo verder komen met onze data? Neem gerust contact met ons op!