Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarse arbeidsmarkt.
Nederland verliest aantrekkelijkheid op gebieden als tolerantie, huisvesting en gezondheidszorg.
Rotterdam, 1 augustus 2022. Kennismigranten van buiten de EU willen langer of permanent in Nederland blijven en hebben ook vaker de intentie om Nederlands te leren en de Nederlandse nationaliteit aan te vragen. Onder kennismigranten van binnen de EU is dit veel minder het geval. Het aantrekken van kennismigranten van buiten de EU heeft een duurzamer effect op de arbeidsmarktschaarste dan het aantrekken van kennismigranten van binnen de EU. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en Ravecruitment naar de drijfveren, ervaringen en het toekomstperspectief van kennismigranten in Nederland, van binnen en buiten de EU.
Kennismigranten van buiten de EU blijven vaker in Nederland en integreren vaker in de Nederlandse samenleving dan kennismigranten van binnen de EU. De redenen hiervoor hebben vaak te maken met familie, politiek en economie.
Kennismigranten van buiten de EU hebben vaker langetermijnmotivaties voor hun internationale carrière. Daarom is het belangrijk voor werkgevers om in deze doelgroep te investeren door hen te helpen met juridisch papierwerk en een betrokken contactpersoon. Het is ook belangrijk voor werkgevers om flexibel te zijn met betrekking tot vrije dagen voor familiegebeurtenissen in het land van herkomst. Een internationale werknemer moet immers langer reizen om bijvoorbeeld een bruiloft in zijn familie bij te wonen.
Nederland stond vroeger bekend om zijn tolerantie, huisvesting en gezondheidszorg. Dit zijn echter precies de gebieden waarop Nederland zijn concurrentievoordeel aan het verliezen is. Dit geldt vooral voor Amsterdam, waar de huisvestingsproblemen bijzonder acuut zijn. In 2022 steeg de hoofdstad van de 35e naar de 25e plaats op de “cost of living” enquête van Mercer als de duurste stad ter wereld. Dit effect zal zich waarschijnlijk ook uitbreiden naar andere grote Nederlandse steden.
Het afschaffen van de 30% regeling zal onvermijdelijk effect hebben op de keuze van kennismigranten om in Nederland te wonen. Met name voor de kennismigranten van buiten de EU die minder tevreden zijn over het netto salaris in Nederland.
“Digital nomads’ is een groeiende groep van internationale werkers die locatieonafhankelijk werk uitvoeren, en eenvoudiger tussen verschillende landen beweegt. Dat betekent dat het ook lastiger wordt om deze groep te behouden.
“Waar de kennismigrant eerder vooral tijdelijk in Nederland werkzaam was, blijkt de kennismigrant van nu vooral een permanente aanwinst te zijn. Dat is zeer wenselijk om de arbeidsmarkt meer in balans te brengen en draagt bij aan economische ontwikkeling, groei van de organisatie en diversiteit en stabiliteit van het personeelsbestand”, zegt Gijs Notté, directeur van Ravecruitment.
De keuze van kennismigranten om op dit moment voor Nederland te kiezen is gebaseerd op andere belangen. Om als land toch nog kennismigranten aan te trekken is het van belang om allereerst een stabiel economisch klimaat te hebben. Daarnaast kan het zich het beste onderscheiden op andere terreinen, zoals de balans tussen werk en privé, het gebruik van de Engelse taal, het openbaar vervoer netwerk en de openheid van de bevolking.
Organisaties kunnen kennismigranten op verschillende platformen bereiken. Kennismigranten halen hun informatie in het migratieproces met name van websites die te maken hebben met werk, huizen, en sociale contacten, zoals LinkedIn, Funda en Facebook. Daarnaast maken ze ook gebruik van specifiekere websites gericht op expats, bijvoorbeeld: iamexpat, Dutchnews en Expatica.nl.
De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek naar de drijfveren, ervaringen en toekomstperspectief in Nederland onder kennismigranten van binnen en buiten de EU.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Intelligence Group, met Geert-Jan Waasdorp (geert-jan@intelligence-group.nl), of Nadina Bricic (nadina@intelligence-group.nl).
"*" geeft vereiste velden aan
Overige