Nieuws & blogs

Waar vind je kandidaten op social media?

Kandidaten gebruiken social media steeds vaker om op zoek te gaan naar een baan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vacatures, stages of andere berichten die door werkgevers op Instagram of Facebook worden geplaatst. Omdat het social medialandschap continu verandert en de wijze waarop social media gebruikt wordt, is het voor recruiters interessant om te weten op welke social media hun doelgroep zich bevindt en hoe zij deze gebruiken. Wie had immers ooit gedacht dat Facebook en WhatsApp zo’n vlucht zouden nemen in recruitment? Zo is onder 20 tot 30-jarigen het actief gebruik van social media in de zoektocht naar een baan in 2019 al toegenomen tot 40 procent. 

Bijna 1 op de 3 personen (32%) van de Nederlandse beroepsbevolking gebruikt social media in 2019 als oriëntatiekanaal. Daarmee staan social media op de vierde plek in de belangrijkste baanzoekkanalen, na vacaturesites, bekenden/netwerk en open sollicitaties. Dit blijkt uit het ArbeidsmarktGedragsonderzoek (AGO) van Intelligence Group. Hierin is onder meer onderzocht hoe mensen zoeken naar een baan en welke rol social media hierbij spelen, zowel voor de actieve als de latente baanzoekers.

Actieve baanzoekers gebruiken LinkedIn het meest

Onder de actieve werkzoekenden wordt LinkedIn (31%) het meest gebruikt. Daarna volgt Facebook (8%) en in geringe mate worden Instagram en Twitter gebruikt. Hoewel Instagram maar door een klein percentage wordt gebruikt als oriëntatiekanaal groeit het social media platform wel in populariteit. In 2017 was het aandeel 0,2% en in 2019 0,9%.

LinkedIn werd de afgelopen jaren populairder als oriëntatiekanaal en wordt met name door hoger opgeleiden gebruikt. Zo’n 52% van de wo’ers en 40% van de hbo’ers raadpleegt LinkedIn, terwijl 24% van de mbo’ers dit kanaal raadpleegt. Mbo’ers zoeken daarentegen vaker via Facebook naar een baan (11%), ten opzichte van 7% van de hbo’ers en 5% van de wo’ers .

Opvallend is dat het aandeel jongeren dat  LinkedIn inzet een stuk groter is dan het aandeel ouderen. Het verschil is best groot, zoals uit onderstaande figuur blijkt. Daarnaast wordt Facebook ook meer gebruikt door de 20- tot 30-jarigen ten opzichte van de oudere doelgroepen, maar is het verschil met overige social media kanalen bijna te verwaarlozen. Het social media gebruik is verschillend voor de verschillende leeftijdsgroepen onder zowel de actieve baanzoekers als apps die dagelijks worden gebruikt. Wanneer er wordt gekeken naar het onderscheid in actief en latent werkzoekenden zien we ook een groot verschil in media gebruik.

WhatsApp is niet meer weg te denken in een recruitmentstrategie

Een goede social mediastrategie zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt. Van de totale Nederlandse beroepsbevolking is 12% actief op zoek naar een (nieuwe) baan, maar 88% dus niet. Wil je de volledige doelgroep bereiken, dan is het belangrijk om het normale mediagedrag te kennen. Hierin zijn social media niet meer weg te denken, aangezien nagenoeg iedereen – ongeacht leeftijd - hier veel tijd aan spendeert. Populair zijn WhatsApp (59%), Facebook (46%), Instagram (28%) en YouTube (18%). Opvallend is juist dat LinkedIn in het dagelijkse social media gebruik een veel kleinere rol speelt. LinkedIn is, ondanks zoveel mensen een profiel erop hebben, vooral een social kanaal geworden voor actieve baanzoekers. Een combinatie van CV databank en vacaturesite. Een social kanaal waar mensen af en toe hun status en carrière checken. Ondanks de latente baanzoeker er wel zit, is deze lastig op LinkedIn te bereiken en lenen andere kanalen zich daar beter voor.

 WhatsApp speelt in het dagelijks social media gebruik een steeds belangrijke rol. Bij alle leeftijdsgroepen is zij de onbetwiste nummer 1 en vooral onder jongeren scoort WhatsApp hoog. Een mooi voorbeeld hoe WhatsApp wordt gebruikt om met latente en actieve baanzoekers te communiceren, is hoe de Action dat doet:

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

Verschillende strategieën per social media platform

Wanneer je actief social media inzet om mensen te werven, enthousiast te maken of voor employer branding, dan is het aan te raden om per platform een andere strategie te gebruiken. Wat werkt op Instagram, hoeft niet automatisch te werken op YouTube of LinkedIn. Zo is Instagram gericht op visuele uitingen (foto’s en video) en kun je in Instagram stories met verschillende foto’s een verhaal delen, terwijl dit op Twitter en LinkedIn niet gebruikelijk is. Daarnaast is WhatsApp een kanaal dat geschikt is om in contact te komen met de doelgroep en vooral om contact te maken en te (onder)houden. Alle social media platformen werken anders en hebben een andere doelgroep, zo wordt Instagram vaker gebruikt door vrouwen. Kijk waar je een bepaalde doelgroep kunt vinden en welk platform het beste werkt voor jouw bedrijf en wees creatief met de content die je hier plaatst. Op het Instagramaccount ‘werkenvoornederland’ kun je bijvoorbeeld elke week met een andere medewerker van de Rijksoverheid meekijken door middel van zelfgemaakte foto’s en video’s. Terwijl op Facebook voornamelijk interviews met medewerkers, branded video’s, blogs en ontwikkelingen in de organisatie en vacatures worden gedeeld. Defensie heeft een uitgebreide YouTubestrategie met verschillende soorten video’s om hun employer brand te versterken, zo nemen verschillende influencers het op tegen de militairen van Defensie, kun je een viertal volgen tijdens de mariniersopleiding en wordt in straatvraag gekeken wat mensen eigenlijk weten van Defensie.

Millenials zetten de trend 

Het inzetten van social mediakanalen voor recruitment wordt steeds belangrijker, met het oog op millenials en generatie Z. Het opkomende platform TikTok en het social media kanaal Snapchat zijn bijvoorbeeld onder jongeren populair. Albert Heijn maakt in haar recruitmentstrategie voor bijbaners succesvol gebruik van Snapchat. In een van de campagnes konden vakkenvullers uit de winkel een week lang het account overnemen en aansprekende snaps (foto’s en video’s) plaatsten. Een van de winkels kreeg zelfs een record aantal sollicitaties in de week van de take over. De jongere doelgroep is de arbeidsmarkt van de toekomst en zetten de trend voor hoe recruitment eruit moet zien, vooral in een markt waarin de kandidaat het voor het zeggen heeft. Onder 20 tot 30-jarigen is social media in de zoektocht naar een baan, veel belangrijker dan voor de andere leeftijdsgroepen: 40% gebruikt nu al social media als oriëntatiekanaal ten op zichte van het Nederlands gemiddelde van 32%. Hun leven bestaat voor een groot deel uit social media. Niet alleen om ideeën te delen of sociale contacten te onderhouden, maar dus ook om in contact te komen met werkgevers. 

Kansen voor recruiters 

Elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeuren voor social mediakanalen en het ene kanaal past beter bij de ene werkgever dan de andere werkgever. Hier liggen kansen voor recruiters om met aansprekende content op de juiste kanalen zichtbaar te zijn. Arbeidsmarktdata geven inzicht in welke kanalen het populairst zijn onder de specifieke doelgroep. Wilt u meer kennis over het social media gebruik van de doelgroep? Sinds 2003 doet Intelligence Group onderzoek naar de arbeidsmarkt met het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Elk kwartaal wordt een representatieve steekproef uit de beroepsbevolking gevraagd naar allerlei aspecten rondom werk en de arbeidsmarkt. De data uit het onderzoek is terug te vinden in o.a. het DoelgroepenDashboard dat inzichten geeft over uw doelgroep. Wilt u meer informatie over dit dashboard? Vraag dan een demo aan. 

JA, IK WIL EEN DEMO