Nieuws & blogs

Shell meest favoriete werkgever in 2018

Shell is de meest favoriete werkgever van Nederland in 2018. Hiermee staat het bedrijf weer op nummer één op de ranglijst, nadat de Rijksoverheid twee jaar op rij de favoriete werkgever was. Op de tweede plaats staat nu de Rijksoverheid, gevolgd door de Politie, KLM en Defensie. 

De grootste daler in de top 10 is ING dat van een zesde plek in 2018 wegzakt naar plaats negen. Opvallend is dat Rabobank en ABN AMRO geen deel meer uitmaken van de top 10. Zij hebben hun plaats afgestaan aan de NS en hightechbedrijf ASML. Dit blijkt uit de recentste resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder de Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd in 2018.

De top 10 favoriete werkgevers:

Werkgever 2018 2017 2016
Shell 1 2 2
Rijksoverheid 2 1 1
Politie 3 4 9
KLM 4 5 6
Defensie 5 7 11
Philips 6 8 4
Nederlandse Spoorwegen 7 13 16
Belastingdienst 8 9 7
ING 9 6 8
ASML 10 14 24

Download hier de top 25.

Shell op nummer 1

“Shell laat zien dat ze op de arbeidsmarkt nog steeds een top of mind positie hebben. Ook bij vrouwen zijn zij steeds populairder geworden, mede dankzij gerichte arbeidsmarktcampagnes. Een strategische employer branding heeft veel invloed op de voorkeurspositie op de arbeidsmarkt,” aldus Gijs de Haas van Dorsser, managing director van Intelligence Group. Shell staat al jaren in de top en heeft in 2018 het stokje voor de eerste plaats overgenomen van de Rijksoverheid. Marloes Michon, Directeur HR van Shell Nederland, is blij met de eerste plek: "Wat leuk dat we dit jaar op de eerste plek staan van favoriete werkgever. Wellicht dat het komt doordat steeds duidelijker wordt op welke manier Shell bijdraagt en verder wil bijdragen aan de Energietransitie (ET). Maar het kan ook komen door de verschillende campagnes die we voeren die laten zien dat Shell behalve een belangrijke speler in ET, ook gewoon een leuk bedrijf is om te werken met prettige internationale collega’s en een dynamische innovatieve werkcultuur."

Binnen de top 10 zijn er in het afgelopen jaar een aantal verschuivingen te zien. De meeste bedrijven in de top 10 zijn gestegen en ook de overheid doet het nog steeds goed. Daarnaast zijn de Nederlandse Spoorwegen en ASML afgelopen jaren sterk in populariteit gegroeid, zij zijn de nieuwkomers in de top 10. In 2018 lanceerde de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe arbeidsmarktcampagne: 'De reis van morgen begint bij jou'.

Banken dalen in de lijst

Het is opvallend dat de drie grote banken, ING, Rabobank en ABN AMRO gedaald zijn in populariteit. Zo stond Rabobank de laatste jaren op een derde of vierde plek en is nu gedaald naar plek 13. Onder IT'ers blijft ING de meest favoriete bank om voor te werken. Door alle digitale ontwikkelingen worden banken steeds meer IT-bedrijven. Andere populaire bedrijven voor IT’ers zijn Philips, Google, de Rijksoverheid en de Politie.

Nieuwkomers in de top 25

We zien ook een aantal nieuwe werkgevers die de top 25 binnen komen. Zo heeft Nike een grote sprong vooruit gemaakt (+58) en eindigt in 2018 op een 18e plaats. Daarnaast zijn ook DSM (+25), het Ministerie van Veiligheid en Justitie (+24), Heineken (+15), Schiphol (+14) en Coolblue (+2) in populariteit gestegen in het afgelopen jaar en zijn nieuw in de top 25. Hierdoor vielen LUMC, Gemeente Amsterdam, Brandweer, UWV, Jumbo en Apple uit de lijst. 

Meer inzicht in arbeidsmarktdata?

De cijfers zijn gebaseerd op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat Intelligence Group al sinds 2003 elk kwartaal uitvoert. Elk kwartaal wordt een representatieve steekproef uit de beroepsbevolking gevraagd naar allerlei aspecten rondom werk en arbeidsmarkt. De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd, regio en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. Bij de gestelde vraag konden respondenten zelf een antwoord invullen: "Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken (zo concreet mogelijk, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken)?’’

Bent u nieuwsgierig geworden naar wat deze arbeidsmarktdata concreet voor uw bedrijf kan betekenen? Met het DoelgroepenDashboard heeft u in enkele klikken inzicht in de wervingshaalbaarheid, waar en hoe u de doelgroep kunt bereiken of de regionale arbeidsmarkt. Wilt u ook slimmer werven? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO