Nieuws

LinkedIn heeft in de meeste Europese landen zwakke positie

LinkedIn steeds meer nichespeler in West-Europese landen bij actieve baanzoekers

Met uitzondering van een paar landen in het Westen, is de positie van LinkedIn voor internationale recruitment in Europa niet heel sterk. In dertien Midden- en Oost-Europese landen zegt minder dan tien procent van de mensen dat ze LinkedIn zouden gebruiken als ze op zoek gaan naar (ander) werk. Maar ook in landen met zeer veel LinkedIn-gebruikers, zoals Nederland, Zweden, Denemarken en Spanje, maakt slechts een derde van de baanzoekers gebruik van LinkedIn. Dit is vooral de brede groep white collar workers, waar LinkedIn zich op richt. Niche doelgroepen als engineers en IT’ers zijn steeds minder goed te bereiken op LinkedIn. Dit blijkt uit de Global Talent Acquisition Monitor 2018 die Intelligence Group heeft uitgevoerd onder 60.000 mensen in 28 Europese landen. De data uit dat onderzoek is de basis van het European Recruitment Dashboard, dat recruiters inzicht geeft in de manier waarop ze internationaal talent kunnen aantrekken.

Kracht van LinkedIn vooral West-Europees verhaal

Zweden, Nederland, Denemarken, Italië en Spanje zijn de landen met veel LinkedIn-gebruikers. Bij landen als de UK, Portugal, Frankrijk en Zwitserland heeft LinkedIn nog een positie, meer in de ‘middenmoot’. Opvallend is dat LinkedIn vooral gezien wordt als een social media kanaal in plaats van bijvoorbeeld een jobboard of jobsite. Ook valt het op dat ZZP’ers/freelancers nauwelijks meer gebruik maken van LinkedIn, terwijl het vermoeden was dat met name die laatste groep oververtegenwoordigd zou zijn op LinkedIn. Dit verschilt nauwelijks per land. 

LinkedIn in Oost-Europa niet populair

Voor de recruiter die talent zoekt in het Oosten van Europa, geldt dat de dekking van LinkedIn dunner wordt naarmate je oostelijker gaat. Je kunt vanuit Nederland stellen dat als je de Duitse grens passeert, LinkedIn is uitgespeeld. In de Duitstalige gebieden domineert Xing, een site die LinkedIn al jaren buitenspel zet.

Europees werven van IT-professionals

Veel West-Europese recruiters die internationaal werven, zien LinkedIn als hun belangrijkste tool. Niet alleen voor het vinden van talent, maar ook voor marktinformatie. Zolang zij dit succesvol kunnen gebruiken is dat zeer begrijpelijk. Tegelijkertijd laten de cijfers zien dat voor het werven van schaars IT-talent in Midden- en Oost-Europa LinkedIn nauwelijks een positie heeft, zo blijkt uit de antwoorden van de ondervraagde IT-professionals. In deze landen zijn andere (lokale) kanalen sterk aan te raden om succesvol te werven. Zeker als dat nu steeds minder lukt.

 

Bron: GTAM, 2018

Internationale recruiters moeten op zoek naar andere tools

“De Oost-Europese sweetspots van talent zijn maar beperkt beschikbaar op LinkedIn en het lijkt erop dat LinkedIn deze markten na al die jaren nog steeds onvoldoende heeft vertegenwoordigd in haar platform. Voor internationale recruiters is LinkedIn nog steeds een belangrijke tool, maar zeker in Midden- en Oost Europa zal haar sourcing mix diverser moeten zijn, zo blijkt uit de data van het European Recruitment Dashboard”, aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group.

 

European Recruitment Dashboard Intelligence Group

Benieuwd naar gegevens van Europese talenten in uw branche?

 

Het European Recruitment Dashboard geeft inzicht in uw internationale doelgroep.

Klik hier voor meer informatie