Nieuws & blogs

Weekendavonden niet populair onder bijbaners

Een groot tekort van jongeren die een bijbaan willen in winkels en supermarkten wordt verwacht, volgens ons Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek. Daarom is het van belang om jongeren op een doelgroepgerichte manier te werven. Wat vinden ze belangrijk? En welke voorkeuren hebben ze? Zo is het favoriete tijdstip van bijbaners om te werken overdag in het weekend, maar zijn de avonden in het weekend veel minder populair.

Bijbaners in dit artikel zijn scholieren en/of studenten van 15 tot 25 jaar die hebben aangegeven een bijbaan naast hun opleiding/studie te hebben, of te willen.

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek komt naar voren dat het meest favoriete tijdstip van jongeren om te werken overdag in het weekend is. Daarnaast vinden jongeren het ook fijn om doordeweeks 's avonds te werken of tijdens vakanties. De avonden in het weekend zijn minder een populair, omdat zij dan graag met vrienden afspreken of uit willen gaan. Dit is met name het geval bij wo'ers. Zij gaan vaker op kamers in hun studentenstad en zijn in het weekend meer bij hun ouders. Daarom geven zij eerder de voorkeur aan overdag doordeweeks werken. De mate waarin bepaalde tijdstippen voorkeur hebben voor jongeren, zijn:

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek

Bijna de helft van de jongeren wil graag overdag in het weekend werken of 's avonds doordeweeks. Dat zijn de momenten waarop zij niet naar school gaan of aan hun studie hoeven te werken, waardoor de bijbaan goed te combineren is met hun studie. Het is dan ook belangrijk om als werkgever aan te geven wat de mogelijkheden voor jongeren zijn om te werken en daar transparant in te zijn. Zijn er bijvoorbeeld avonddiensten beschikbaar? Of kunnen ze zichzelf inroosteren in diensten? Benoem dit in de vacatureteksten. Of door aan te geven dat er 's avonds in het weekend incentives zijn, zoals pizza of een pingpongtafel, kan motiverend zijn voor jongeren om dan toch te werken. 

Meisjes zijn flexibeler

Als we kijken naar de verschillende tussen jongens en meisjes dan zien we dat meisjes over het algemeen flexibeler zijn wanneer ze willen werken dan jongens. Daarnaast is het opvallend dat jongens het liefst in het weekend overdag werken of doordeweeks in de avond, terwijl meisjes ook net zo graag in de vakantie werken.

Tussen de Randstad (Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Holland) en het niet-Randstadgebied zijn niet veel verschillen te zien. Wel is het opvallend dat in de Randstad de avonden in het weekend populairder zijn, dan buiten dit gebied. Dit kan er mee te maken hebben, dat er in de Randstad meer horeca en andere bedrijven zijn die ook 's avonds geopend zijn, waardoor er ook meer werkgelenheid voor bijbaners is op dit tijdstip.  

Meer inzicht in bijbaners?

Meer weten over wat bijbaners in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek aangeven? En hoe je voor deze doelgroep een aantrekkelijkere werkgever wordt? Wij hebben het DoelgroepenDashboard ter beschikking waar al deze informatie in terug te vinden is. Denk aan onderscheidende arbeidsvoorwaarden, de juiste (media)kanalen of vacaturesites om deze bijbaners te bereiken.

De cijfers zijn gebaseerd op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat Intelligence Group al sinds 2003 elk kwartaal uitvoert. Elk kwartaal wordt een representatieve steekproef uit de beroepsbevolking gevraagd naar allerlei aspecten rondom werk en arbeidsmarkt. Bent u nieuwsgierig geworden naar wat deze arbeidsmarktdata concreet voor uw bedrijf kan betekenen? Met onze speciale maatwerkoplossingen voor bijbaners krijgt u onder andere inzicht in de wervingshaalbaarheid en waar en hoe u de doelgroep kunt bereiken. Wilt u ook slimmer werven? Neem dan contact met ons op.

JA, IK WIL MEER INFORMATIE