Nieuws & blogs

Internationaal recruitment: 10 tips om talent uit Spanje te werven

Met de huidige schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt is het interessant voor bedrijven om talenten uit het buitenland te werven. Spanje lijkt een goede keuze, want Spanjaarden zijn actiever op zoek naar werk dan Nederlanders. Uit het European Recruitment Dashboard blijkt dat er wel verschillen zijn tussen de kandidaten uit Nederland en Spanje: we zetten de opvallendste op een rij.*

*Hierbij kijken we naar de Spanjaarden die in Nederland zouden willen werken en Nederlanders die in het buitenland zouden willen werken.

1. Nederlanders willen liever naar Spanje, dan Spanjaarden naar Nederland

Als we kijken naar de favoriete landen van Spanjaarden om in te werken, dan staan de Verenigde Staten op nummer één. Daarnaast zijn ook het Verenigd Koninkrijk en Duitsland populair. Nederland staat pas op een dertiende plek, terwijl Spanje voor Nederlanders op nummer drie staat.

2. Spanjaarden emigreren niet graag naar het buitenland

Spanjaarden willen best in Nederland werken voor een bepaalde periode, maar het liefst zonder te verhuizen. Zo’n 64% van de Spanjaarden die in Nederland zou willen werken staat hier open voor. Maar wanneer er gevraagd wordt om ook te emigreren naar Nederland, dan zou maar 36% dit willen. Nederlanders staan in het algemeen (46%) meer open om te emigreren naar het buitenland.

3. Spanjaarden willen hun ervaring vergroten

Als we kijken naar Spanjaarden die in Nederland zouden willen werken, dan is hun belangrijkste reden om van baan te wisselen de mogelijkheid om ervaring op te doen. Daarnaast vinden ze het ook belangrijk om een betere levensstandaard te hebben en om andere culturen te leren kennen. Bij Nederlanders staan het starten van een nieuw leven en zichzelf uitdagen juist voorop.

4. Ze zijn veel actiever op zoek naar werk

Een groot deel van de Spanjaarden is actief op zoek naar een nieuwe baan, zo’n 32% ten opzichte van 14% in Nederland. Ook staat een meerderheid van de Spanjaarden open voor het wisselen van baan, maar doen dit het liefst bij een nieuwe werkgever.

5. Redenen om van baan te wisselen

Ook bij Spanjaarden staat een goed salaris op de eerste plek, wanneer het gaat om de pullfactoren voor een nieuwe baan. Daarnaast vinden Spanjaarden die graag in Nederland willen werken het ook belangrijk om een goede balans te hebben tussen werk/privé en om een vast contract te hebben. In Nederland wordt de inhoud van de baan belangrijk gevonden, na het salaris.

6. Spanjaarden gebruiken andere vacaturesites

Als een vacature uitgezet wordt in Spanje voor een Nederlandse bedrijf dan is het handig om te weten waar Spanjaarden precies zoeken naar een nieuwe baan. Ze kijken namelijk op hele andere websites dan in Nederland. In Spanje zijn infojobs.com, LinkedIn.com, infoempleo.com, indeed.com en jobtoday.com populair. Indeed.com is een stuk minder populair dan in Nederland, maar LinkedIn is in Spanje weer populairder.

7. Voorkeur voor e-mail

De voorkeur van Spanjaarden over de manier waarop zij benaderd willen worden, lijkt in grote lijnen op die van Nederlanders. Ze willen het liefst benaderd worden per e-mail (59%) daarna volgt persoonlijk contact (28%).

8. Spanjaarden willen graag flexibele werkuren

De belangrijkste arbeidsvoorwaarde van Spanjaarden die in Nederland willen werken, is flexibele uren. Daarnaast zien we ook dat compensatie voor overwerk en vakantiegeld belangrijke punten zijn in de overweging om voor een baan in Nederland te kiezen.

9. Jezelf presenteren belangrijk

In de candidate experience zijn er verschillende dingen belangrijk voor Spanjaarden. Anders dan in Nederland staat de mogelijkheid om jezelf te presenteren op nummer één. In Nederland is dit persoonlijke feedback op de sollicitatie. Ook de redenen voor afwijzing worden belangrijk gevonden. Wel is de verwachte tijd voor de procedure een stuk korter (zo’n 2,5 week) dan in Nederland (4 weken). Ook vinden Spanjaarden het belangrijk om vaak een update te krijgen over de procedure.

10. Spanjaarden onderhandelen vooral over het salaris

Mocht er een onderhandeling plaatsvinden met een Spanjaard, dan is het goed om te weten wat belangrijk is. Ruim de helft zal onderhandelen over het salaris en Spanjaarden vinden het ook belangrijk om te weten hoe het salaris zal stijgen in de komende tijd. Daarnaast zien we dat het aantal werkuren (per dag) voor Spanjaarden minder belangrijk is dan voor Nederlanders.

Internationale recruitment

De motieven en voorkeuren van Spanjaarden verschillen van die van Nederlanders. Om Spanjaarden over te halen om voor een Nederlands bedrijf te komen werken in Nederland, is een goede wervingsstrategie belangrijk. Om de juiste mensen te bereiken in Spanje is het van belang om de juiste Europese data te hebben. Hiermee kunt u doelgroepgerichte voorkeuren gebruiken in communicatie-uitingen en de recruitmentstrategie. Wilt u hier meer over weten weten? Vraag dan een demo aan.

JA IK WIL EEN DEMO