Nieuws

Indeed verstevigt marktleiderschap op de Nederlandse arbeidsmarkt

Alleen Jobbird en Google verliezen geen voorkeurspositie.

Elk kwartaal meet Intelligence Group de voorkeurspositie van jobboards en oriëntatiesites voor een (nieuwe) baan onder de Nederlandse beroepsbevolking. Sinds 2017 is Indeed daarin de leidende vacaturesite in Nederland en heeft daarin de koppositie van LinkedIn afgenomen. Het laatste jaar (Q2 2017 versus Q2 2018) is het gat tussen de nummer één en nummer twee met 9 procentpunten nog groter geworden. Waar LinkedIn haar voorkeurspositie verliest, lijkt Indeed dit dubbel zo hard te winnen. De marketingcampagne werpt daarin zijn vruchten af.

Niet alleen LinkedIn verliest voorkeurspositie, alle andere jobboards ook. Alleen Jobbird (+5%) weet sterk te winnen en ook Google een beetje (+1%). Dit blijkt uit de meest recente tweede kwartaalcijfers in 2018 van Intelligence Group, onder een meting van bijna 4.000 respondenten.

 

Tabel 1: De meest favoriete oriëntatiesites van de Nederlandse beroepsbevolking in Q2-2017 en Q2-2018

Oriëntatiekanalen Q2-2017 Q2-2018
indeed.nl 33% 38%
linkedin.com 32% 28%
nationalevacaturebank.nl 20% 17%
monsterboard.nl 21% 16%
facebook.com 15% 11%
werk.nl 12% 10%
jobbird.com 3% 8%
google.nl 5% 6%
randstad.nl 4% 3%
allevacaturesites.nl 1% 3%


Indeed op weg naar een zeer grote voorsprong?
Na Jobnews (1999), StepStone, Nationalevacaturebank, Monsterboard en LinkedIn (2016), is Indeed nu de onbetwiste nummer één als oriëntatiesite op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het verschil dat zij weet te maken naar nummer twee in ruim één jaar is indrukwekkend. Waar andere partijen (Jobbird uitgezonderd) minder breed zichtbaar zijn, heeft Indeed aan haar voorkeurspositie gewerkt en de sympathie van de kandidaten op de arbeidsmarkt gewonnen. In een markt met bijna 2.400 verschillende vacaturesites in Nederland is dat zeer knap te noemen. Met de overname van Glassdoor door het moederbedrijf Recruit van Indeed, lijkt Indeed zich voor te bereiden op een nog grotere voorkeurspositie. Spannend zal worden of Google for Jobs op de niet-Engelstalige markt het Indeed lastig kan gaan maken (als ze ooit gaan toetreden) en/of uitzenders en intermediairs zonder Indeed kunnen als blijkt dat het Japanse moederbedrijf en uitzendbureau Recruit met ze gaan concurreren. In ieder geval moeten bureaus nu al meer betalen om een goede positie op Indeed te bemachtigen in vergelijking met bijvoorbeeld directe werkgevers. Een voorschot is derhalve al gegeven.


Aandacht voor het CV van Indeed
“Indeed is anno 2018 de absolute marktleider en van veel concurrentie lijkt er maar beperkt sprake op dit moment. Het grootste gevaar zou zomaar kunnen komen van de ‘niet-prettig-leesbare-CV’s-door-werkgevers’ waarmee kandidaten die solliciteren via Indeed zich op achterstand lijken te zetten in vergelijking met andere sollicitatiemogelijkheden en sollicitatiekanalen. Aandacht voor dit soort zaken hoort natuurlijk bij de nadelen van marktleider zijn en zal ook wel weer opgelost worden”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.


Technische verantwoording
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder circa 4.000 unieke respondenten. Op jaarbasis worden minimaal 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd, regio en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag luidt: "Welke (vacature)websites en/of social media zou u gebruiken om een baan te zoeken?’’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van 2017 en 2018.

Voor meer informatie over dit onderzoek en de resultaten kunt u contact opnemen met Intelligence Group via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.

 

Wilt u meer weten over het oriëntatiegedrag van IT’ers in Nederland?
Kom dan op 4 september naar het seminar ‘’succesvol werven van IT’ers anno 2018’’. In een middag praten  Intelligence Group, Sterksen en VONQ u bij over de laatste ontwikkelingen op de IT-markt en geven zij u concrete acties om IT’ers te bereiken die nu niet gevonden worden. Via welke kanalen oriënteren IT’ers zich voor een (nieuwe) baan? Op welke kanalen moet u als werkgever dus zichtbaar zijn en uw recruitment campagnes uitzetten? En hoe richt u deze campagnes dan in? En wat zijn de laatste recruitmentinsights & (tech)trends in het werven van IT talent? 

Kortom, we gaan het deze middag niet over algemene trends hebben, maar juist over concrete acties om morgen het verschil te maken om meer IT’ers aan te trekken. Wilt u hier bij zijn? Aanmelden voor dit seminar is nog mogelijk

 

Seminar succesvol werven van IT'ers anno 2018