Nieuws & blogs

Google for Jobs straks ook in Nederland

Er wordt al een tijdje gesproken over Google for Jobs dat al actief is in o.a. Amerika, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en sinds vorige week ook in Frankrijk. Er schijnen momenteel al testen te zijn in Nederland, wat impliceert dat ook Nederland op korte termijn in Google-zoekresultaten direct vacatures te zien zullen krijgen.

Maar waar gaat Google for Jobs over? Google gaat de vacatures in de zoekmachine anders presenteren: namelijk via de Google Job Search Experience. We leven in een tijd waarin de ervaring meetelt: immersive content wordt het ook wel genoemd. Oftewel meeslepende content. De belangrijkste vraag is natuurlijk: behoort Google for Job Search ook tot deze categorie?

Volgens velen gaat het in ieder geval voor heel wat opschudding zorgen op de vacaturemarkt. Waarbij het uiteindelijke doel is om een 100% open arbeidsmarkt te creëren waarbij werkzoekenden en werkgevers elkaar volledig vrij en transparant kunnen vinden. Daarbij is naast vindbaarheid, unieke en goede content (lees vacaturetekst) ook essentieel.

De richtlijnen van Google for Jobs

Er zijn twee aspecten waar je rekening mee zou moeten houden* (*het moet niet, het mag, maar wel met gevolgen voor de zoekresultaten, zowel positief als negatief). Vacatures komen op twee manieren in Google for Jobs: Via één van Google’s partner jobboards of ATS-systemen; OF via crawling van de werkenbij sites van werkgevers en vacaturesites. Het is dan ook belangrijk om het ATS-systeem goed op orde te hebben. Met goed op orde hebben worden dan de richtlijnen van Google bedoeld.

Tegelijkertijd biedt Google for Jobs een kans voor werkgevers. Een kans om gratis onder de aandacht te komen met vacatures bij de gewenste doelgroep. Google is namelijk een belangrijk kanaal tijdens het oriëntatieproces van kandidaten. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek blijkt dat 21% van de kandidaten een zoekmachine gebruikt en maar liefst 57% gebruikt vacaturesites. 

De richtlijnen: 11 datapunten

Er zijn 11 punten die Google via structured data wil kunnen inlezen om meer over de inhoud van je vacature te weten te komen. Daarbij is het belangrijk om de informatie mee te geven als code. De 11 punten op een rij volgens het ‘job posting’ schema zijn:

  • Functienaam: begrijpelijk en concreet
  • Werkgever
  • Bedrijfslocatie; volledig adres
  • Publicatiedatum
  • Salaris(indicatie)
  • Dienstverband
  • Verantwoordelijkheden – responsibilities
  • Competenties - qualifications
  • Voorwaarden/vereisten – requirements
  • Interne referentie
  • Woonplaats kandidaat, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Type locatie, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Einddatum van de vacature

Een goede voorbereiding is het halve werk

Van de bovengenoemde 11 punten zijn er minimaal 6 verplicht en 5 wenselijk. Uiteraard geldt hoe meer punten je op orde hebt hoe beter dit voor de zoekresultaten is. Dus bepaal de meest gangbare functienaam: een die overduidelijk is en de lading dekt. Gangbare functienamen kunnen eenvoudig worden opgezocht via de gratis tool Google Trends of het DoelgroepenDashoard. Meerdere functienamen kunnen worden vergeleken, zelfs per land en provincie.

De gemiddelde tijd dat iemand op de vacaturepagina blijft telt mee in de ranking van Google. Het is dus van belang om de lezer vast te houden. De pullfactoren en arbeidsvoorwaarden kunnen hierbij perfect helpen. Hoe meer van deze termen, des te langer mensen kijken en des te hoger de conversie. Wij kunnen inzicht bieden in uw specifieke doelgroep: wat zijn de belangrijke pullfactoren, meest gewenste arbeidsvoorwaarden of onderscheidende factoren. Niet alleen om onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten maar om op te vallen bij de kandidaten.

Meer weten over wat data, het DoelgroepenDashboard voor uw organisatie of voor Google for Jobs kan bijdragen? Het DoelgroepenDashboard is een handige tool die u direct inzicht geeft in de wensen van de doelgroep per functie, waardoor u de doelgroep beter kunt bereiken. Wilt u meer weten over hoe u makkelijker en efficiënter kunt werven? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO