Nieuws

Er is geen tekort aan leerkrachten: de werving moet gewoon beter

Al een aantal jaar hebben we in Nederland te maken met een tekort aan leerkrachten, althans zo wordt dat ervaren in de sector. Dit komt onder andere vanwege vergrijzing en een hoog verzuimratio. Eind mei 2018 schreef de Onderwijsraad een alarmerende brief aan de onderwijsministers waarin ze aangaf dat de eerder getroffen maatregelen niet goed genoeg zijn voor het behoud van continuïteit en kwaliteit van het onderwijs. De vraag is echter waar het probleem op de arbeidsmarkt voor onderwijzers ligt?

Uit een analyse op basis van cijfers van Intelligence Group (aanbod van arbeid) en de online gepubliceerde vacatures voor leerkrachten (Jobdigger) blijkt namelijk dat de vraag naar leerkrachten in het basisonderwijs kléiner is dan het aantal actief baanzoekende mensen met de juiste kwalificaties om deze vraag op te vullen: drie actief zoekende én geschikte personen hebben de keuze uit twee vacatures. Er zijn dus meer geschikte personen dan vacatures: in de basis lijken de mogelijkheden om het personeelstekort op te vullen er dus te zijn.

 

Vacatureteksten niet aansprekend genoeg
De strijd om leerkrachten op de arbeidsmarkt verhardt: met meer geld en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals woonruimte en parkeervergunningen wordt er een poging gedaan om leerkrachten binnen te halen. Leerkrachten geven zelf echter aan dat een goede werksfeer voor hen de belangrijkste reden is om voor een baan te kiezen; dit blijkt uit een analyse van ‘leerkrachten basisonderwijs’ in het DoelgroepenDashboard. Het probleem op de arbeidsmarkt heeft dus niet alleen te maken met tekorten of concurrentie, maar óók met de manier waarop we leerkrachten werven.

Uit een analyse van Intelligence Group naar de kwaliteit van vacatureteksten voor leerkrachten, blijkt namelijk ook dat de teksten slecht scoren op de mate waarop ze aansluiten op de doelgroep: 11,7 punten (van de mogelijke 99). Een vacature behaalt een voldoende score met de VacatureVerbeteraar als de score hoger is dan 45 punten. Een score tussen de 25 en 45 punten wordt gezien als een onvoldoende en een score onder de 25 punten wordt als slecht beschouwd. De vacatureteksten spreken de potentiële leerkrachten dus niet aan, met als gevolg dat ze zich niet verleid voelen om te solliciteren. Hoe meer de vacaturetekst aansluit op de doelgroep, hoe aantrekkelijker de werkgever wordt voor de doelgroep en hoe groter de verleiding om te solliciteren.

 

Werksfeer en werkdruk hangen samen
Uiteraard hangt de werksfeer binnen een organisatie ook samen met de werkdruk die wordt ervaren, en die is in het basisonderwijs relatief hoger dan in andere sectoren, met als gevolg dat er ook meer verzuim is. Leerkrachten in het basisonderwijs geven het vaakst van alle beroepsgroepen in Nederland aan dat ze veel en extra hard moeten werken. Ook de beperkte mate van zelfstandigheid die ze ervaren, vinden ze negatief. De combinatie van deze twee factoren kan leiden tot een burn-out; dit blijkt uit cijfers van het CBS (Statistische Trends, juni 2018). Het is uiteraard wenselijk dat het aantal mensen met een burn-out zo klein mogelijk is: hoe meer mensen een burn-out krijgen, hoe kleiner het arbeidspotentieel wordt. Het is dan ook belangrijk dat hier snel aandacht voor komt, om te voorkomen dat er straks écht een tekort aan leerkrachten is.

 

Werksfeer is het meest belangrijk!
Aan de andere kant blijkt dat ‘acceptabele werkdruk’ en ‘zelfstandigheid in de functie’ niet de meest belangrijke pullfactoren zijn voor de leerkrachten in het basisonderwijs om over te stappen naar een nieuwe baan (zie onderstaand grafiek uit het DoelgroepenDashboard). Het gaat de leerkrachten vooral om de werksfeer: dát is het meest belangrijke aspect waarom er voor een baan wordt gekozen. Dit blijkt uit de analyse van ‘leerkrachten basisonderwijs’ binnen het DoelgroepenDashboard. Niet alleen intern moet er aandacht zijn voor de werksfeer, ook in de externe communicatie is dit belangrijk. De huidige negatieve aandacht in de media voor leerkrachten en de relatief hoge mate van ziekteverzuim, zorgen ervoor dat de baan in het onderwijs minder aantrekkelijk wordt. Het is dus belangrijk om een positief beeld neer te zetten van de school als werkgever en de goede werksfeer die er is.

Figuur 1: Top-10 meest belangrijke pullfactoren voor leerkrachten basisonderwijs om over te stappen naar een nieuwe baan.

Pullfactoren leraren in het DoelgroepenDashboard 

Onderscheid u als organisatie
Ook de inhoud van het werk blijkt een belangrijke pullfactor te zijn voor de overstap. Elke leerkracht kan zich een voorstelling maken van de inhoud van het werk bij een (andere) school, maar wat maakt het werk op uw school nou zo interessant en misschien wel uniek? Bepaal uw USP’s en draag deze intern en extern uit om een interessante werkgever te worden.

Het aanbieden van woonruimte, parkeervoorzieningen en collegegeld zijn goed bedoelde creatieve aanbiedingen, maar geen aanbiedingen die de doelgroep zullen verleiden tot een overstap.

 

Wilt u weten wat belangrijk is voor uw doelgroep en hoe u het gewenste talent dus kunt vinden en verleiden?
Het DoelgroepenDashboard geeft u actuele informatie over (de arbeidsmarkt van) uw doelgroep, waardoor u slim en effectief kunt werven.

Bekijk hier een korte video over het DoelgroepenDashboard.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

 

Voor meer informatie over het DoelgroepenDashboard kunt u contact opnemen met Inge Vuik door te bellen naar 088 730 2800 of door een mail te sturen naar inge@intelligence-group.nl. Wilt u tijdens een adviesgesprek samen met Inge het DoelgroepenDashboard doorlopen en kijken wat het dashboard voor uw organisatie kan betekenen? Vraag dan hier een vrijblijvend adviesgesprek aan.