Nieuws & blogs

5 manieren om de candidate experience te verbeteren

Om succesvol te werven in Nederland of andere Europese landen is het handig om te weten wat de doelgroep in het betreffende land belangrijk vindt. Zeker bij internationale werving zijn de verwachtingen per land vaak heel verschillend. Lees hieronder de vijf belangrijkste punten van Europese kandidaten of download het hele rapport voor meer inzichten tussen de verschillende landen.

1. Communiceer regelmatig

Kandidaten vinden het fijn om gedurende het recruitmentproces regelmatig updates te ontvangen. Stuur bijvoorbeeld bij het binnenkrijgen van de sollicitatie een persoonlijke reactie. Dit kan ook een geautomatiseerde e-mail zijn, maar het bericht noemt wel de naam van de kandidaat en slaat op de betreffende vacature.

2. Uitleg bij afwijzing

Bel de kandidaat op met slecht nieuws, zeker als deze al één of twee keer op gesprek is geweest. Geef daarnaast ook een uitleg als de kandidaat niet aangenomen wordt. Kandidaten waarderen dit vaak en hierdoor kunt u de candidate experience toch nog een positief einde geven.

3. Korte procedure

Hoe meer tijd je als recruiter van een kandidaat vraagt, hoe groter de kans is dat een kandidaat afhaakt. Laat de kandidaat van te voren weten hoe lang het sollicitatieproces zal duren, hoeveel rondes er zijn met gesprekken en hoe lang elke beslissingstap zal duren.

4. Makkelijke procedure

Kandidaten willen het liefst zo makkelijk mogelijk solliciteren. Maak het makkelijk voor kandidaten en laat ze hun cv droppen en wat persoonlijke gegevens invullen. Zorg er ook voor dat kandidaten goed via de mobiel kunnen solliciteren.

5. Vraag om feedback

Hoe heeft de kandidaat de communicatie tijdens het proces ervaren? Waarom nemen kandidaten het aanbod niet aan? Zouden ze vrienden of familie aanraden om bij het bedrijf te solliciteren? Hierdoor krijgt u een goed inzicht in de candidate experience en kunt u verbeterpunten ontdekken.

Download de whitepaper

Over de whitepaper

De whitepaper ‘Candidate experience in Europa’ is gebaseerd op ons onderzoek naar de Europese arbeidsmarktdoelgroepen, de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM). Het onderzoek werd in 28 Europese landen gehouden.

De whitepaper laat zien dat de verwachtingen van Europese kandidaten enorm van elkaar verschillen. Bij internationaal recruitment is het belangrijk om te zien hoe de situatie per land in elkaar zit. U krijgt inzicht in deze verschillen met het European Recruitment Dashboard. 

Meer inzicht in arbeidsmarktdata?

Wilt u slimmer internationaal werven met het European Recruitment Dashboard? Met dit dashboard heeft u toegang tot data uit 28 landen in Europa en 500 beroepsgroepen en hiermee kunt u uw recruitmentstrategie op de Europese arbeidsmarkt ontwikkelen en bijsturen. Vraag dan nu een demo aan.

Ja, ik wil een demo