Nieuws

10 manieren om succesvoller te werven dan je concurrent met behulp van data (deel 1)

Hoe gebruik je data om succesvoller te werven dan je concurrent? Tijdens de Carerix Roadshow op 15 mei en het daaropvolgende webinar, heeft Intelligence Group 10 manieren gepresenteerd om dit te doen. In deze eerste blog bespreken we deze 10 tips. Let op.... je hoeft er maar één of twee te gebruiken om al veel succesvoller te zijn en bijna alle tips zijn eenvoudig om uit te voeren. Je moet wel in de data ‘geloven’ (laatste tip die in deel 2 volgt)....

 

1. Niemand kent de markt beter dan....
... je eigen recruiters. Zij spreken dagelijks kandidaten. Wat drijft kandidaten? Waarom kiezen ze voor jouw organisatie? Met welke organisaties concurreer je? Wat valt ze op/mee/tegen als ze bij jou solliciteren? Door elke week, bijvoorbeeld op vrijdag met behulp van Mentimeter de ervaringen en sentimenten van de eigen recruiters, HR-professionals en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten met bijvoorbeeld het eigen sollicitatieproces, het employer brand, vacatureteksten et cetera te achterhalen, krijg je perfect inzicht in kritische verbeterpunten in de werving. En het is ook leuk om te doen... Vaak worden in dergelijke sessies de fundamenten voor verbeteringen aan onder andere de website, vacatureteksten, het employer value proposition (EVP) en het employer brand gelegd.

 

2. Verbied het plaatsen van niet doelgroepgerichte vacatureteksten
De bewijsvoering is ongekend groot. Vacatureteksten die doelgroepgericht geschreven zijn, krijgen twee keer zoveel views (veel effectiever dan SEO) en gemiddeld bijna drie keer zoveel reacties met dezelfde media-inspanning. Steeds meer (uitzend)bureaus hanteren een ondergrens van 50 punten met de VacatureVerbeteraar voordat zij een vacature plaatsen. Door op deze manier de VacatureVerbeteraar standaard in het recruitmentproces te gebruiken, hebben zij ‘gratis’ sollicitanten omdat het doelgroepgericht schrijven van vacatureteksten relatief weinig inspanning kost (proces is geautomatiseerd) en veel oplevert (meer sollicitanten).

Al bij de vacature intake worden de arbeidsvoorwaarden en pullfactoren geverifieerd bij de opdrachtgever en/of vacaturehouder, waardoor vacatureteksten beter aansluiten bij de wensen van de doelgroep en tegelijkertijd het employer brand van de werkgever verbeteren. Ook Jobboards zoals Nationalevacaturebank.nl zetten de Vacatureverbeteraar in om zowel in views als response de resultaten sterk te verbeteren.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

 

3. Google Analytics, maar dan anders gebruikt
Dit is één van de meer technischere tips waar je zelf ook meer analytisch voor moet zijn. In plaats van dat we Google Analytics (GA) op de ‘traditionele’ manier van traffic, funnel en conversie gebruiken, gaan we GA nu gebruiken om meer inzicht te krijgen in de doelgroep en waar zij zich online bevindt met als doeleinde het maken van huntlijsten.

Elke bezoeker van een vacature laat een digitale vingerafdruk achter met daarin onder andere de locatie en het domein waar zij vandaan komen. Bijvoorbeeld een bezoeker uit Oost-Schiphol (geo) van www.klm.nl (domein) op de vacature van Secretaresse bij KMPG in Amstelveen. Een goede kans dat dit een secretaresse van KLM was die op zoek is naar een nieuwe baan. Dit is één bezoeker. De truc is om dit te doen met de data van duizenden bezoekers die bijvoorbeeld afgelopen jaar op een bepaalde vacature zijn gekomen, bijvoorbeeld ‘automonteur’ of Java developer. Op die manier kun je zien waar zij zich geografisch bevinden en waar ze werken. Een ideale manier om een actuele huntlijst te maken, recruitment marketingcampagnes op in te richten of gerichte internationale recruitment te doen.

Hieronder staat een voorbeeld gepresenteerd dat gebouwd is op de data van AcademicTransfer die haar leden zicht geeft op academisch talent over de hele wereld. Bijvoorbeeld als Universiteit X natuurkundigen zoekt met een bepaalde specialisatie, kun je zo precies zien waar ze zitten op de wereld. Ideaal bijvoorbeeld voor het ‘talentmappen’ van veelbelovende fotonicatechnologie die naar Nederland willen komen en hard nodig zijn. Hoewel het door de AVG-wetgeving niet meer mogelijk is om IP-adressen op te slaan waardoor de locatie minder nauwkeurig is, kan deze methode je een redelijk beeld geven van waar je doelgroep zich bevindt.

Google Analytics Dashboard op basis van Academictranfer.com
Bron: Google Analytics Dashboard op basis van Academictranfer.com


4. Actueel zicht op de wervingshaalbaarheid van je doelgroep
Sinds februari 2017 kent Nederland het DoelgroepenDashboard dat ontwikkeld is door Intelligence Group en Jobdigger. Het DoelgroepenDashboard is een online tool waarmee je direct inzicht krijgt in alle relevante arbeidsmarkt-, wervings- en recruitmentinformatie per functie. Per 1 september 2018 is er ook een Europese variant waarmee al het Europese arbeidsmarkttalent in kaart wordt gebracht. Een tool die helpt om gerichter en succesvoller te werven, maar ook veel wordt ingezet om verwachtingen van managers, klanten en opdrachtgevers te managen. Zo worden de volgende vragen beantwoord:

  • Wat is de wervingshaalbaarheid van mijn doelgroep in mijn regio en hoe ontwikkelt die zich in de toekomst?
  • Hoe lastig is het om de doelgroep te werven en hoeveel concurrenten heb ik?
  • Wat kan ik doen om de vacature of ons als werkgever/branche aantrekkelijker te positioneren?

Inmiddels werken 150 werkgevers en bureaus met het DoelgroepenDashboard en is de inzet van dit dashboard een no-brainer voor professionele recruiters en voor elke organisatie/branche met een wervingsprobleem en elke uitzend-, detacherings- en W&S bureau.


5. Liever geen data gebruiken, dan onjuiste en niet gevalideerde data
Je kunt beter niet met data werken en op buikgevoel werken, dan met onjuiste of onbetrouwbare data. De Nederlandse markt wordt overspoeld met partijen die strooien met data en termen als ‘big data’, ‘A.I.’ en ‘zelflerende algoritmes’. Niet objectief verkregen data of data waar aan getweakt wordt om producten en of diensten te verkopen, zijn geen data maar kun je eerder salesargumentatie noemen. Ik noemde dit eerder al bla bla big data. Het is dus essentieel om door te vragen wanneer partijen praten over ‘algortimes’ en ‘big data’ om erachter te komen of het gevalideerde en betrouwbare data betreft. De belangrijkste vragen zijn:

  • “Show me the data” >> laat de data eens zien? Niet de resultaten, maar de brondata hiervan?
  • Uit hoeveel variablen bestaat jouw advies? Hoe recent is die data en is de data representatief? Wat is de bron van de data?
  • Hoe ziet het algoritme eruit? Wie heeft het getest en gevalideerd? Hoe weet ik bijvoorbeeld zeker dat het algoritme niet discrimineert?

Nu zijn dit niet de leukste vragen om te stellen, maar wel essentieel. Je wilt van TomTom ook weten dat de routekaarten actueel en van het juiste land zijn toch, alvorens je ze gebruikt voor je navigatie? Hetzelfde geldt voor de arbeidsmarkt.

Succesvoller, slimmer en leuker werven is dus wel degelijk mogelijk met behulp van data. Zolang je weet hoe je betrouwbare data in kunt zetten in jouw voordeel. Welke van bovenstaande tips ga jij uitproberen?

Over twee weken volgt deel 2…..

 

Geert-Jan WaasdorpGeschreven door Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. Met een nuchtere, onaf-hankelijke, praktische en feitelijke kijk op de arbeidsmarkt adviseert Geert-Jan werkgevers, variërend van doelgroepgerichte werving, employability tot en met internationale recruitmentvraagstukken. Altijd vanuit feiten, en geïnspireerd vanuit honderden succesvolle praktijkvoorbeelden. Hierdoor zijn werkgevers in staat om een wervingsaanpak te kiezen die het dichtste bij hen staat.

 

Voor meer informatie over de mogelijkheden om data te gebruiken voor uw wervingsactiviteiten kunt u contact opnemen met Intelligence Group door te bellen naar 088 730 2800 of door te mailen naar info@intelligence-group.nl.