De Selectie Gepubliceerd op 05-02-2024

Klantcase: Essentieel onderdeel van de gereedschapskist van elke recruiter

De Selectie is een zeer tevreden klant van Giant. ‘Vacatures worden langer gelezen, meer dan gemiddeld aantal mensen solliciteert en we hebben een hogere conversiegraad.’

De Selectie ondersteunt ondernemingen in het vervullen van hun missie middels RPO, interim recruitment en recruitment marketing. Dat doet het bedrijf door best in class corporate recruitment te organiseren. In ieder geval geen traditionele manier van werving en selectie: geen samenwerking gebaseerd op afhankelijkheid, benadrukt recruitmentspecialist en partner Dustin Posthuma vanuit het Zwolse hoofdkantoor van De Selectie (dat kantoren heeft in Hoorn en Utrecht). ‘Wij werken volgens het totale-recruitment-principe en laten volgens deze filosofie niets aan het toeval over. Wij leveren hoogwaardige recruitment en recruitmentmarketing power op maat. Samen met de klanten bepalen wij wat in hun team ontbreekt en zetten alleen de mensen en tools in die echt nodig zijn.’ Klanten lopen uiteen van Intersnack via HVC en zorgorganisatie Estinea tot bijvoorbeeld Truckland.

Het bedrijf, dat periodiek recruitment strategiesessies organiseert (onder andere in het voetbalstadion van AZ Alkmaar en sportcentrum Papendal), heeft ook een Recruitment Academy die samenwerkt met hogeschool Windesheim.

Dustin Posthuma

‘Met inmiddels ruim meer dan 40 recruiters en recruitment marketeers in dienst, houden we natuurlijk constant de resultaten in de gaten die we boeken. Door het inzetten van Giant worden onze vacatureteksten langer gelezen, solliciteren meer dan gemiddeld mensen op de vacatures en – heel belangrijk – bereiken we een hogere conversiegraad voor onze klanten.’

Vanaf het begin is De Selectie een recruitmentmarketingbureau, legt recruitmentspecialist en partner Posthuma uit, ‘daar ligt de oorsprong. Doelgroepgericht werken is onze basis, van oorsprong zijn we marketeers. Sinds drie jaar zijn we recruitment gaan aanbieden. Eerste drie jaar hebben wij recruitment marketing gedaan.’

De doelgroepgerichte aanpak staat centraal. ‘Voor alle grote klanten doen we uitgebreid Employer Value Proposition (EVP)-onderzoek, hoe wordt het werkgeverschap ervaren, wat zijn je meest lastig te werven doelgroepen. Daarop bouwen wij waarheidsgetrouwe én aantrekkelijke employer brands.’

Daarnaast levert De Selectie interim recruiters en rpo recruiters, voor interim projecten en outsourcing van recruitment

 

Dustin Posthuma

‘Iedere recruiter die in dienst komt, krijgt het eerste jaar 40 dagen training. Bijna 2 maanden in de schoolbanken, zowel persoonlijk als op professioneel vlak.’

De Giant-rapportages zijn essentieel voor zowel recruitment marketing als employer branding, stelt Posthuma. ‘Wat zoekt een doelgroep in een baan en in een werkgever? Hoe kunnen we hen matchen aan de vacature en werkgever? Giant helpt bij het aantrekkelijk maken van employer branding en vacatures.’ Bovendien geeft Giant inzicht in de beschikbaarheid van bepaalde doelgroepen op de arbeidsmarkt, ‘wat is haalbaar en realistisch om te werven?’

‘HR-managers zijn onder de indruk als je met een Giant-rapportage komt aanzetten. Dat helpt de positie en de uitstraling van de recruiter nog professioneler te maken.’

Posthuma roemt het doelgroependashboard van Giant; ‘Niet gebruiken is als rijden zonder koplamp in het donker. Je móét weten waar je doelgroep zit, dat is essentieel in dit prachtige vak. Met deze tool hebben wij alles binnen handbereik. Zoals de pullfactoren, wat vindt een kandidaat belangrijk in een baan, welke media gebruikt zij, welk opleidingsniveau heeft ze.’

Giant geeft ook meer en snel inzichten over beschikbaarheid van talent in andere landen: ‘belangrijk voor internationale bedrijven, die ook naar werknemers in het buitenland zoeken, waar zijn ze beschikbaar, en wat kosten ze? Stel dat je naar Polen wilt productie draaien, dan heb je zo snel een overzicht.’

‘Deze tool is een essentieel onderdeel van de gereedschapskist van elke recruiter. Bovendien heeft Intelligence Group het dashboard op een goede manier visueel gemaakt, wat het een plezier maakt voor onze recruiters om ermee te werken. Laat ik het zo zeggen: wij behalen resultaten bij onze opdrachtgever, waar wij van tevoren niet van konden dromen, We zijn zelf verrast door de positieve resultaten, door de ratio time to hire, cost to hire.

Tip van Posthuma voor optimaal gebruik? ‘Intelligence Group biedt Giant training en workshops. Wij leiden zelf ook op in 40 dagen met modules. Met goed opgeleide recruiters bereik je fantastische resultaten met Giant.’

Wil jij graag meer weten over Giant en wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vooral contact met ons op!