Usecase CSU: Hoe CSU de juiste kandidaten wil bereiken, niet de meeste

Total Care, het moederbedrijf van CSU en Tzorg, biedt schoonmaakdiensten op 15.000 locaties en huishoudelijke ondersteuning aan 70.000 cliënten in Nederland. Jaarlijks ontvangt de organisatie meer dan 95.000 sollicitaties voor functies in de schoonmaak en huishoudelijke hulp. Maar volgens Alexander Duijmelinck, Manager Recruitment Strategie & Operatie Total Care, draait het niet om aantallen: het gaat om relevantie. CSU en Tzorg wil niet zoveel mogelijk kandidaten bereiken, de uitdaging is om vooral de juiste kandidaten te bereiken. Hoe pakken ze dat aan? En welke rol speelt Giant van Intelligence Group daarin?

1. Uitdaging

CSU en Tzorg staan voor meerdere wervingsuitdagingen, groot en klein:

  • Juiste kandidaten blijven bereiken: een deel van de sollicitaties is niet passend, mede door reistijd of werktijden. Hoe zorg je in de huidige markt er toch voor dat je de juiste mensen weet te verleiden om bij CSU te solliciteren.
  • Beperkte reisbereidheid: kandidaten willen vaak niet ver reizen, wat het lastig maakt om geschikte medewerkers te vinden op locaties in landelijke gebieden.
  • Parttime werk: veel mensen willen om diverse redenen meer uren werken. Het goed combineren van werkaanbod en behoeften van (potentiële) medewerkers is een uitdaging die altijd terugkomt.
Alexander Duijmelinck, Manager Recruitment Strategie & Onboarding
Alexander Duijmelinck, Manager Recruitment Strategie & Onboarding

“Ons doel is niet zoveel mogelijk kandidaten bereiken, maar de juiste kandidaten. Dat is kostenefficiënter en voorkomt teleurstelling bij kandidaten."

2. Aanpak

CSU en Tzorg kiezen voor een data gedreven aanpak, opgebouwd uit drie pijlers:

 

a) Data gedreven werven

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie werken data gedreven. Recruitment werkt  bijvoorbeeld met uitgebreide dashboarding, waarmee ze landelijke data met een klik in beeld hebben en waarmee ze ook kunnen focussen op een specifieke locatie, indien gewenst. Dit combineren ze met data uit Giant voor zowel regionale als landelijke inzichten. Er is bijvoorbeeld inzicht in:

  • Beschikbaarheid van schoonmaaktalent
  • Wervingshaalbaarheid en regionale verschillen
  • Locatieprofielen op basis van reisbereidheid en actuele trends
Alexander Duijmelinck
Alexander Duijmelinck

“Met data kunnen we per locatie zien wat haalbaar is en waar we extra scherp moeten zijn.”

b) Procesoptimalisatie via data-analyse

Door het inzetten van de juiste tooling, waaronder Giant, zorgen CSU en Tzorg ervoor dat ze alle data inzichtelijk hebben. Het hele recruitmentproces is inzichtelijk en door de juiste analyses te draaien, zorgen ze ervoor dat ze het de sollicitant en medewerker eenvoudiger, sneller en duidelijker maken.

Alexander Duijmelinck
Alexander Duijmelinck

“Goede data-analyse helpt je enorm. Zo kun je knelpunten inzichtelijk maken en als eerste aanpakken.”

c) Slim inzetten van technologie

Innovatie is een belangrijk thema voor CSU en Tzorg. Er wordt geprobeerd om de kracht van mens en techniek te combineren in de dienstverlening. Maar ook in het recruitmentproces. Daarbij is het belangrijk technologie op de juiste manier te adopteren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Chatbots en WhatsApp voor snelheid en persoonlijke follow-up
  • Strategische partnerships voor relevante tooling met toegevoegde waarde
  • Tools die zowel voor kandidaten als medewerkers eenvoudiger en duidelijker werken
Alexander Duijmelinck
Alexander Duijmelinck

“We gebruiken technologie om het voor de sollicitant en medewerker eenvoudiger, sneller en duidelijker te maken. Dáár is het om te doen.”

3. Resultaten

  • 95.000 sollicitaties met focus op hoge kwaliteit
    Ondanks het hoge aantal sollicitanten, blijft de focus op wervingskwaliteit behouden — dankzij gerichte dashboards en processturing.
  • Daling in irrelevante sollicitaties
    CSU en Tzorg zien een duidelijke afname in sollicitaties die niet passen. Minder afwijzingen en meer tevreden kandidaten (kwalitatieve feedback).
  • Verbeterde efficiënte doorlooptijd
    Procesoptimalisaties verkorten de tijd van sollicitatie tot plaatsing.
  • Hogere tevredenheid bij kandidaat én medewerker
    Snellere contactmomenten, duidelijkere communicatie en relevante matches dragen bij aan een betere candidate- en employee experience.
  • Flexibiliteit in contracten gematcht met wensen van medewerkers
    Door inzicht in parttime wensen en lokale arbeidsmarktontwikkelingen biedt CSU passend werk aan medewerkers, met minder verloop en betere continuïteit.

 

Conclusie

CSU en Tzorg bewijzen dat grootschalige werving niet onpersoonlijk hoeft te zijn. Door data gedreven inzichten in locaties, kandidaten en processen te integreren, transformeert ze de recruitmentaanpak: van kwantiteit naar kwaliteit, van veelomvattend naar overzicht, met focus op mens én efficiency.