Nieuws

Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever in 2017

Unilever en Google verdwijnen uit de top-10 en Defensie en ABN AMRO doen herintrede in de top-10.

Het Rijk is voor de tweede keer op rij verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2017. Daarmee is het Rijk goed op weg om op het rijtje te komen van werkgevers zoals Shell, Philips en Rabobank die drie of meer jaren op rij tot meest favoriete werkgever zijn verkozen. Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door Rabobank, de Politie en KLM. Grootste daler is Philips die van een vierde plek in 2016 wegzakt naar plaats 8. Verder valt op dat top-werkgevers Unilever en Google niet meer deel uitmaken van de top-10. Daarentegen zien we dat deze werkgevers hun plaats afstaan aan Defensie en ABN AMRO, die na een aantal jaar van afwezigheid weer hun intrede doen in de top-10. Dit blijkt uit de recentste resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder 18.649 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd in 2017.

Top-10: Meest Favoriete Werkgevers van Nederland, in 2017, 2016 en 2015

Werkgever 2017 2016 2015
Het Rijk 1 1 2
Shell 2 2 1
Rabobank 3 3 4
Politie 4 9 6
KLM 5 6 3
ING 6 7 10
Defensie 7 11 11
Philips 8 4 5
Belastingdienst 9 8 7
ABN AMRO 10 14 12

Download de volledige top-25 van favoriete werkgevers in 2017 en 2016.

Politie en Defensie grootste stijgers in de top-10
De overheid doet het met vier werkgevers in de top-10 nog steeds erg goed: het Rijk, de Belastingdienst, de Politie en Defensie. Naast dat het Rijk de koppositie behoudt, wint de Politie aan populariteit (+5 plekken). Na jaren van afwezigheid in de top-10, positioneert Defensie zich weer in de top-10 en streeft de Belastingdienst voorbij met een 7 e positie (+4). Daarbij neemt de populariteit van de Belastingdienst iets af en zakt zij één plaats ten opzichte van 2016.

Nieuwkomers binnen top-25
Verder zien we een aantal nieuwe werkgevers die hun intrede doen in de top-25. Zo heeft Gemeente Den Haag een enorme sprong vooruit gemaakt (+150) en eindigt nu op de 18 e plaats. Daarnaast zijn Transport en Logistiek Nederland (TLN) (+74), het LUMC (+40), de Brandweer (+20), Gemeente Amsterdam (+15) en Apple (+11) ook in populariteit gestegen het afgelopen jaar. Opvallend hierbij is dat top werkgevers zoals Coolblue (26), Nike (76), Heineken (37), Van der Valk Hotels (129), Friesland Campina (123) en de Ministerie van Veiligheid en Justitie (38) hiervoor de weg hebben geruimd en uit de top-25 zijn verdwenen.

“Het Rijk toont opnieuw aan dat door gerichte arbeidsmarktcommunicatie, zij de ‘harten’ van hun doelgroep kunnen raken en dat dit resulteert in de hoogste top-of-mind positie. Dit twee jaar op rij doen, is heel erg knap” aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. “Bedrijven die standaard op hun sterke consumentennaam vertrouwen, zoals Heineken, Unilever en Coolblue ervaren steeds vaker dat het verleidingsspel op de arbeidsmarkt steeds meer om de inhoud gaat en steeds minder alleen om de verpakking”.

Technische verantwoording
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen onder circa 4.000 unieke respondenten. Op jaarbasis worden minimaal 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en zzp’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd, regio en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag luidt: "Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken (zo concreet mogelijk, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken)?’’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het AGO van 2017.

Voor meer informatie over dit onderzoek en de resultaten kunt u contact opnemen met Intelligence Group via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.

Bent u op zoek naar doelgroepinformatie om invulling te geven aan wervingsvraagstukken? 
Het DoelgroepenDashboard geeft u realtime inzicht in de gewenste doelgroep. Door enkel een functietitel in te vullen, geeft het dashboard u informatie over de markt, kandidaat en vacatures. Het dashboard bevat data over alle doelgroepen in Nederland (75.000+) en geeft u  informatie over de arbeidsmarktactiviteit, schaarste, wervingshaalbaarheid, pullfactoren, en de zoekkanalen van uw doelgroep en meer. U heeft zo alle informatie direct bij de hand om gericht te werven. Bekijk hier een korte demo van het DoelgroepenDashboard.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

IFrame

Voor meer informatie over de mogelijkheden van het DoelgroepenDashboard voor uw organisatie kunt u contact met ons opnemen via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.