Maak van je hiring manager je hiring partner

Een hiring manager kan het succes van een recruiter maken of breken. Iedereen kent de horrorverhalen: recruiters die worden opgejaagd om kandidaten te leveren, maar vervolgens weken wachten op feedback. Of hiring managers die een schaap met zeven poten zoeken en onrealistische eisen stellen. Maar er zijn ook succesverhalen: recruiters die hun hiring manager transformeren tot een échte hiring partner. Hoe? Hier lees je de belangrijkste tips om van je hiring manager een hiring partner en super recruiter te maken.

1. Zonder intake geen werving

Recruitment is een vak en een recruiter is een vakprofessional. Dat betekent dat de recruiter zowel de doelgroep als de arbeidsmarkt kent en regie neemt over de intake en vervolgafspraken met de hiring manager

Een recruiter verkoopt vertrouwen en zet de piketpaaltjes voor een succesvol en vooral ook vlot recruitmentproces. Afspraken over het proces, snelheid, voorbereiding, en opvolging maak je bij de intake. En uiteraard hanteer je de gouden regel van recruitment “zonder intake, geen werving”.

 

2. Train je hiring manager als interviewer

Het verschil tussen een nachtmerrie en een droomproces is een hiring manager die professioneel getraind is in het voeren van sollicitatiegesprekken. Niet door de eigen recruiters of recruitmentafdeling, maar door professionele externe trainers die kunnen certificeren. Welke interviewtechniek je vervolgens traint, kun je discussiëren al naargelang smaak, doelgroep, branche of voorkeur. Maar een goed getrainde hiring manager op gebied van sollicitatievragen, maakt een dag- en nachtverschil op het gebied van conversie en succesvolle hires.

 

3. Empower met de juiste tooling en data

Gebruik de juiste tooling en data waarmee je jezelf én je hiring manager empowered. Een van de krachtigste tools die je daarvoor kunt gebruiken is de LinkedIn Enterprise Solution, die de samenwerking door gedeelde talentpools, realtime updates en gestroomlijnde communicatie super effectief en kandidaatgericht maakt. Niet goedkoop, maar je maakt van je hiring manager wel echt een hiring partner. Een andere onmisbare tool is Giant van Intelligence Group. Naast uitgebreide doelgroepinzichten – van concurrentie tot drivers en media – biedt deze tool vooral inzicht in de verwachtingen van kandidaten ten aanzien van de hiring manager en het hiringproces. Van doorlooptijd tot voorbereiding en van onderhandeling tot het aantal gesprekken. Het is naast de wervingshaalbaarheid, de meest gebruikte informatie binnen Giant. En niet zonder reden. De verschillen tussen doelgroepen en landen zijn groot, en daarmee ook het effect op het wervingssucces.

Full Width Media Image

4. Verras!

Het verrassen van je hiring manager doe je met data, kennis, voorbereiding, pro-activiteit, vacaturetekst, korte video, de juiste procesafspraken, maar vooral met het tijdig opleveren van de gedroomde kandidaten. Daarbij geldt afspraak = afspraak. Verwachtingsmanagement is hierin essentieel. En het geluk kun je ook beïnvloeden door kandidaten goed voor te bereiden, te voorzien van de juiste informatie, het cv in het juiste format toe te sturen (doen bureaus ook!) en het proces in te richten als een feestje, voor kandidaat en hiring manager. Dit betekent overigens niet dat jij het werk moet doen van de hiring manager (integendeel), maar je mag er wel een feestje van maken samen met je hiring partner.

Er zijn nog vele andere voorbeelden om van je hiring manager, je hiring partner te maken. Vaak geven doelgroepanalyses, en in het bijzonder de kandidaatverwachtingen, unieke inzichten in hoe een hiring manager een talentenmagneet kan worden voorafgaand en tijdens het gesprek. Denk bijvoorbeeld aan het vooraf sturen van een kort filmpje en cv van de hiring manager over waarom hij/zij werkt bij dat bedrijf en waarom hij/zij trots is op het team. Maar het kan ook gaan over voorbereiding van het gesprek of vragen die altijd gesteld worden. En kijk eens naar hoe belangrijk kandidaten het vinden om zichzelf voor te stellen….

Geert-Jan Waasdorp
Geert-Jan Waasdorp

"Wil je dat jouw hiring managers veranderen in hiring partners? Begin vandaag nog met een sterke intake, de juiste tools en een gedeelde verantwoordelijkheid. Recruiten wordt zoveel leuker – en succesvoller – als je het samen doet."

Voorjaarsactie - krijg 2 maanden Giant gratis

Wil je weten waar je doelgroep zich bevindt, wat hen motiveert en hoe je ze effectief benadert? Ons Giant-dashboard geeft je de inzichten om je wervingsstrategie te versterken.

 

Voorjaarsactie: Sluit vóór 15 mei een jaarabonnement af en krijg 2 maanden gratis!