Klantcase Salta Group

In het onderwijsveld is  Salta Group een hele grote. Er werken in totaal 10.000 mensen, waarvan 3.000 vast en 7.000 als flex, verdeeld over meer dan 25 opleiders. Denk aan landelijk bekende instituten als Schoevers en Luzac. In 1996 begon het door Robert van Zanten opgerichte NCOI met praktijkgerichte opleidingen voor volwassenen, later groeide dit uit tot Salta Group, die zich inmiddels ook richt op scholieren en studenten.

Zo’n groot ‘onderwijsbedrijf’ heeft constant nieuwe medewerkers nodig, al was het maar omdat opleidingen veranderen naar gelang de behoeften van de studerenden. Maandelijks staan er Salta Group-breed ongeveer 200-300 vacatures open voor zowel vaste als freelance medewerkers, waarvan een aanzienlijk deel freelance opdrachten voor trainers en docenten betreft. Luzac en Tio werken voornamelijk met vaste docenten.

Stephanie Mcmillan werkt inmiddels twee jaar als recruitmentmarketeer bij Salta Group. Ze is voornamelijk bezig met recruitment marketing en employer branding en draagt de verantwoordelijkheid over de website careers.saltagroup.com Ze adviseert vanuit het hoofdkantoor in Hilversum andere onderdelen van Salta Group, die soms hun eigen websites hebben.

Per maand moet Mcmillan samen met de recruiters gemiddeld ongeveer 42 vaste banen 142 freelance vacatures invullen, voor de divisie professional education, voor het hele bedrijf zo’n 200-300.

Zij en andere Salta Group-recruiters gebruiken Giant Dashboard vaak bij het schrijven van vacatureteksten en bij het adviseren van de hiring managers.

 

Stephanie Mcmillan
Stephanie Mcmillan

‘Waarom maken wij bepaalde keuzen? Dat kunnen we goed onderbouwen met het doelgroependashboard.’

Mcmillan geeft een voorbeeld van een campagne. ‘Wij hebben lang campagne gedraaid voor het binnenhalen van studieadviseurs (vanaf vorig jaar augustus tot en met januari). Die adviseurs werken bij ons klantcontactcentrum voor de studenten en begeleiden ze vanaf inschrijving bij het kiezen van de juiste opleiding tot aan het behalen van hun diploma. We hebben campagne gedraaid op Facebook en Instagram. Daarbij hebben we Giant niet alleen gebruikt voor het opstellen van de vacatureteksten, maar ook voor de teksten van de advertenties en het opmaken van de beelden voor de campagne. Waarbij we natuurlijk inspelen op de push- en pullfactoren. Wat vinden potentiële klantcontactcentrummedewerkers belangrijk en wat zijn de USP’s binnen Salta Group die daarop aansluiten? Zo hebben we met Giant-kennis en -data die puzzel gelegd.’

Belangrijk is dat de functies lijken op een klantenservicebaan, ‘maar je moet toch wel diepgaande kennis hebben en een hbo-achtergrond, omdat je deze studenten moet kunnen begeleiden. Dat vraagt om een heel specifiek en moeilijk profiel.’

Een praktisch probleem was: veel van dit soort functies zijn tegenwoordig bij veel bedrijven volledig remote. ‘Maar wij vragen onze medewerkers hybride te werken, dus ook deels op ons kantoor in Hilversum. Dat maakte het profiel van de mensen die we zochten nog lastiger.’

Voor de campagne werd een projectteam samengesteld, inclusief de recruiters, Mcmillan als recruitment marketeer en verder een performance marketeer. ‘Eerst onderzoek je: waar gaat het niet, waar wel goed? En dan wat zoekt de doelgroep? Op basis van de doelgroependashboard van Giant maak je een vergelijking: wat hebben wij die doelgroep te bieden en wat hebben zíj nodig. Met vergelijkingsprofielen onderzoek je welke andere functies op de door ons gezochte lijken, of vergelijkbare skills. Kunnen we daar ook op targetten?’

Vervolgens ging het team beelden opmaken, campagneteksten schrijven en samen met een online marketeer de campagne inrichten. ‘We kozen specifiek voor Facebook en Instagram. De lead advertentie moest heel laagdrempelig zijn. Iemand hoeft alleen zijn telefoonnummer en mailadres achter te laten, en dan gaan wij bellen.’ Die simpele procedure heeft ook met algemene ontwikkelingen in de arbeidsmarkt te maken, zegt Mcmillan: ‘Het moet geen grote stap zijn om bij Salta Group te kunnen solliciteren. Dat vindt deze doelgroep spannend. Dus nemen we de drempel weg van een motivatiebrief schrijven, een cv is niet altijd direct nodig. Dat versnelt het proces. En dan ga je heel laagdrempelig via de telefoon zo’n gesprek aan en dan kijk je of het klikt. Een cv nasturen kan altijd nog. Soms voeren we een online gesprek.’

Van Giant leerde Mcmillan dat de doelgroep werk-privébalans als hoge prioriteit ziet, dus thuiswerken maar ook flexibele werktijden. Sommigen willen starten nadat ze de kinderen naar school hebben gebracht en dan misschien wat langer doorwerken, anderen vier keer negen uur werken.

‘Bij Salta Group hebben we als USP dat medewerkers kosteloos opleidingen en trainingen kunnen volgen, dus dat is iets extra’s dat we kunnen benadrukken. We konden en kunnen niet in alle wensen meegaan, maar proberen de Giant-data te gebruiken om ons aanbod aan te passen.’

De resultaten van de campagne zijn goed: ‘In de eerste week kregen we ongeveer veertig leads binnen een weekend. Dus er moest een recruiter vanuit ons team aanhaken om alle leads na te kunnen bellen. Luxeprobleem, maar wel geweldig.’

Mcmillan: ‘Dankzij aanpassingen in onze recruitment marketingstrategie en investeringen in eigen kanalen, hebben we een stijging van 38% gezien in directe en organische sollicitaties tussen 2022 en 2023. Het gebruik van het doelgroependashboard is hierbij cruciaal geweest. Dit dashboard heeft ons geholpen bij het optimaliseren van vacatureteksten, social media-posts en andere webcontent.’

Stephanie Mcmillan
Stephanie Mcmillan

‘Giant diende ook als basis voor onze campagne voor studiebegeleiding. Tekst, beeldmateriaal en targeting werden specifiek afgestemd op de doelgroep, wat resulteerde in 99 sollicitaties, waarvan er 70% voortkwamen uit de campagne. Dankzij de campagne konden we voldoen aan de 10 tot 15 hires per maand.’

Het verschil met of zonder Giant een campagne opzetten? ‘Vanaf het begin hadden we dankzij Giant een goede dataset. Je kunt zonder dataset een campagne starten, van daaruit experimenteren en bijstellen. Maar wij konden onze keuzes onderbouwen naar de hiring manager. En de recruiters kunnen direct aan de slag. Giant is een mooie professionele tool waarmee zij gesprekken kunnen voeren met kandidaten.’

Mcmillans tip: ‘Als je Giant gebruikt als recruitment marketeer zou ik goed kijken naar de mediakanalen van de doelgroep en de push- en pullfactoren. Wat vinden ze belangrijk? Vergelijk dat met wat je als bedrijf te bieden hebt en licht dat uit in je campagne. Het is een puzzel die je legt, maar met Giant wordt het een stuk makkelijker.’