Eerste arbeidsmarkt(data)analisten overleg een groot succes. De highlights…

Op 12 maart was het eerste arbeidsmarkt(data)analisten overleg van Nederland in Rotterdam. Intelligence Group en Van Spaendonck hadden hiertoe het initiatief genomen en bijna 40 arbeidsmarktanalisten en dataspecialisten waren hier naartoe gekomen.

Meld je aan voor de nieuwe meet-up, op 18 juni in Rotterdam. Gratis toegankelijk voor arbeidsmarktanalisten en arbeidsmarktdata-specialisten. Er is ruimte voor max. 40 personen. En mocht je het leuk vinden om data en kennis te delen, is daar gelegenheid voor.

 

Loondata: geen loonkloof onder 30

Meerdere presentaties zijn gegeven met veel nieuwe en interessante inzichten zoals bij de presentatie van Van Spaendonck. Zij hebben een schat aan informatie en inzichten o.b.v. loonstroken. Zo blijkt er onder de 30 jaar o.b.v. functies helemaal geen sprake te zijn van een loonkloof.

Recruitmentdata en slimme toepassingen

Of bij de presentatie van Recruitmentcijfers, door gebruik te maken van eigen data (Cooble), en externe (semi-openbare) data van LinkedIn. Hierdoor ontstaat inzicht in eigen processen en input voor onderbouwing en verwachtingsmanagement richting de klant.

De presentatie van het UWV liet zien dat samenwerking loont om tot meer inzicht te komen en bepaalde standaarden en definities af te spreken. Dat gebeurt in Europa (Eurostat), maar op nationaal niveau, of binnen Nederland, zou dit nog meer kunnen plaatsvinden. Er is niet één definitie, standaard of indeling heilig of de beste, maar e.e.a. wordt wel makkelijker als veel partijen hetzelfde gebruiken/dezelfde ‘taal’ spreken. Verder was een leuk inzicht dat werklozen en WW’ers voor een groot deel niet dezelfde groep zijn en relatief veel WW’ers ook werk hebben.

Prognoses als sturingsinstrument

Defensie liet zien hoe kan data helpen om helemaal aan de voorkant meer juiste/geschikte kandidaten te verleiden/selecteren, terwijl de presentatie van Panteia vooral ook inging op prognoses die kunnen helpen bij het doorrekenen van verschillende scenario’s. Het geeft klanten richting/sturing en inzicht wat hen mogelijk wel én niet te wachten staat.

De kracht van combineren en AI

Kracht van Intelligence Group zit in het combineren, koppelen en analyseren van veel verschillende databronnen. En vervolgens de vertaling daarvan naar praktische en nuttige informatie voor bedrijven, werkenden en werkzoekenden. Dat vraagt expertise, bronnenkennis, skills op het gebied van (data)analyse, maar ook slim gebruik maken van AI. Al is AI zeker niet de oplossing voor alles, maar kan wel helpen en zaken versnellen.

Voorjaarsactie - krijg 2 maanden Giant gratis

Wil je weten waar je doelgroep zich bevindt, wat hen motiveert en hoe je ze effectief benadert? Ons Giant-dashboard geeft je de inzichten om je wervingsstrategie te versterken.

 

Voorjaarsactie: Sluit vóór 15 mei een jaarabonnement af en krijg 2 maanden gratis!