Casestudie Zorgspectrum Gepubliceerd op 29-07-2021

100 zorgmedewerkers werven met ondersteuning van een Talent Analytics

ZorgSpectrum staat voor een grote uitdaging; aankomend najaar wordt een nieuwe vestiging geopend waarvoor zo’n 100 zorgmedewerkers geworven moeten worden. Een flinke uitdaging in een sector die bekend staat om een groot personeelstekort en een lage arbeidsmarktactiviteit. Een van de oplossingen om personeel te werven is om te kijken naar zij-instromers, maar ook het werven van de kleine groep actief werkzoekenden verzorgende-ig’ers en verpleegkundigen staat op de agenda. De data uit het Giant en een aanvullende analyse over zij-instromers die is gemaakt in samenwerking met Intelligence Group helpen daarbij.

“Data versterkt mijn positie als gesprekspartner binnen de organisatie”

Bij ZorgSpectrum werken ongeveer 1.500 medewerkers. Ieder jaar moet de organisatie zorgen dat tientallen nieuwe medewerkers gevonden worden om aan de slag te gaan op de verschillende locaties in Utrecht. De afgelopen jaren is veel veranderd binnen de organisatie op het gebied van recruitment. Toen Nicky Huizinga, Directeur HR, in 2017 bij ZorgSpectrum begon, was er geen recruiter in dienst. Inmiddels hebben zij een team van ongeveer vijf mensen die dagelijks bezig zijn met werving en selectie. In 2018 is Giant aangeschaft.

Carmen Janssen (recruiter) en Nicky vertellen dat dit product heel belangrijk is om goed op de hoogte te blijven van wat speelt op de arbeidsmarkt. De data worden bijvoorbeeld gebruikt om te kijken of het makkelijker of juist moeilijker wordt om mensen te werven in de toekomst. Daarnaast benoemen zij als groot pluspunt dat ook op regioniveau kan worden gekeken hoe schaars een doelgroep is. Misschien nog wel belangrijker is dat het dashboard ook de positie van de recruiters versterkt.

Zo vertelt Carmen dat zij de data uit het dashboard gebruikt in gesprekken met managers. “Vanuit de organisatie is soms wel eens wat onenigheid over of wij nou echt geen mensen kunnen vinden. Als ik dan de data uit het dashboard laat zien en ik zie bijvoorbeeld al dat een algemene zorgfunctie schaars is en vervolgens dat een specialistische functie nog schaarser is, dan komt dat bij die managers ook meer aan. Dat zorgt ook voor begrip binnen de organisatie.”

Klantencase ZorgSpectrum

Data geeft inzicht in verschillende generaties

Binnen de organisatie werken veel verschillende generaties, dit heeft impact op de manier hoe er gewerkt wordt. Jan Groenendaal (HR business partner) vertelt daarover: “Je merkt dat de nieuwe generatie iets anders verwacht dan dat wij gewend zijn. Zij leren bijvoorbeeld op school veel nieuwe dingen en technieken. Als zij net van de opleiding afkomen en vervolgens bij ons komen werken, merken zij dat de oude garde sommige dingen nog anders doet en niet gelijk openstaat voor nieuwe manieren.

Dat is soms lastig, want aan de ene kant wil je die deskundigheid koesteren, maar aan de andere kant… sommigen zijn opgegroeid bij het spreekwoordelijke kaarslicht en weten nog niet dat de elektriciteit is uitgevonden. Elkaar vinden in generaties is hierbij van groot belang. Je wilt ook de nieuwe ideeën en inzichten van de nieuwe generatie stimuleren.” In de zorg is zowel de ervaren kracht als de starter hard nodig. Dit vergt echter een andere wervingsstrategie.

Per doelgroep moet je goed inzichtelijk hebben wat de juiste manieren zijn om mensen te benaderen. Giant geeft hierin inzicht door bijvoorbeeld de werkervaringsfliter toe te passen. Carmen vertelt dat zij hun vacatureteksten aanpassen op de doelgroep: “We zitten echt in de vertel modus, we stellen de sollicitant centraal. Jonge mensen spreekt natuurlijk wat anders aan dan mensen die al heel lang dit werk doen, daar proberen wij echt onze teksten op aan te passen.” Met behulp van Giant wordt inzichtelijk welke arbeidsvoorwaarden, pullfactoren en interesses er zijn per doelgroep.

Intelligence Group als sparringpartner

“Wij zijn erg blij met de samenwerking met Intelligence Group”, aldus Nicky. Carmen vult aan “Toen we elkaar eerder dit jaar spraken, kwam naar voren dat we eigenlijk behoefte hadden aan wat specifiekere informatie over zij-instromers, het was erg fijn dat jullie openstonden om hier extra onderzoek naar te doen.” Uit de data kwam de bevestiging dat zij-instromers een interessante doelgroep zijn om te werven. Daarnaast kwam ook uit het onderzoek naar voren dat er onder andere verschillen zijn tussen zij-instromers en de huidige doelgroep verzorgende-ig en verpleegkundigen op het gebied van arbeidsvoorwaarden en pullfactoren. “In onze vacatureteksten houden wij ook zeker rekening met de verschillen tussen deze doelgroepen” vertelt Carmen.

Altijd ruimte voor verbetering

Zowel Carmen, Nicky, als Jan beamen dat de samenwerking met Intelligence Group ZorgSpectrum een boost heeft gegeven op het gebied van werving en selectie. Intern blijven zij ook verbetering zien om de data nog meer in de praktijk toe te passen. “Je merkt dat in de drukte van de dagelijkse taken het er nog wel eens bij inschiet om de data uit het dashboard te gebruiken voor lange termijn doelen. Onder andere een gesprek met Intelligence Group zet ons dan weer op scherp om daar mee aan de slag te gaan.” Onderdeel van het toepassen in de praktijk was het aannemen van iemand die zich gaat focussen op arbeidsmarktcommunicatie. Zij hopen dat de nieuwe specialist ook veel met Giant aan de slag zal gaan om zo de doelgroepen van ZorgSpectrum nog beter aan te spreken.

Wil jij net als ZorgSpectrum slimmer werven met data? Neem dan contact met ons op!