Persbericht Gepubliceerd op 24-03-2022

Albert Heijn blijft favoriete werkgever onder bijbaners, ook andere supermarkten populair

Supermarkten blijven razend populair als werkgever voor bijbaners. Net als in 2020 stonden ook in 2021 Albert Heijn en Jumbo respectievelijk op plek 1 en 2. Lidl maakt de top 3 compleet. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, waarvoor in totaal 4.141 scholieren en studenten zijn ondervraagd.

Claire Saes (Directeur HR bij Jumbo) reageert verheugd op het nieuws: “We zijn trots om te horen dat bijbaners Jumbo zo waarderen als werkgever. We vinden het belangrijk om al onze 100.000 collega’s een fijne werkplek te bieden en dat geldt zeker ook voor onze bijbaners. Zij spelen een belangrijke rol in het bieden van de leukste boodschap aan onze klanten. En het goede nieuws is dat we altijd op zoek zijn naar enthousiast talent!”

 

Op de drie supermarktketens na, zien we zeven organisaties die een jaar eerder niet in de top 10 stonden. De Wereldwinkel is een opvallende binnenkomer op plek 4, met name omdat deze organisatie voornamelijk vrijwillige functies aanbiedt. De lijst wordt verder gekenmerkt door grote internationale organisaties, met retailers McDonald’s, Nike, Action, IKEA en Apple respectievelijk op plek 5 tot en met 9. De top 10 wordt compleet gemaakt door Ajax, waar je als student onder meer aan de slag kunt als medewerker fancare, steward of horecamedewerker.

2021 2020 Organisatie
1 1 Albert Heijn
2 2 Jumbo
3 6 Lidl
4 13 Wereldwinkel
5 23 McDonald’s
6 16 Nike
7 70 Action
8 33 IKEA
9 24 Apple
10 43 Ajax

Bron: Intelligence Group 2021

Covid-jaar lijkt shift te veroorzaken in populariteit werkgevers
Er zijn in 2021 ook organisaties die aan populariteit hebben verloren onder bijbaners. Dit zijn vaak werkgevers die tijdens de lockdown meerdere malen (deels) moesten sluiten. De meest opvallende daler is HEMA. Waar deze winkelketen in het begin van de coronapandemie te vinden was op plek 14, is deze een jaar later niet meer terug te vinden in de top 25.

Verder is het opvallend dat organisaties die zich focussen op (mentale)gezondheid veel aan populariteit hebben gewonnen. De GGZ en bureau Jeugdzorg komen allebei de top 25 binnen op respectievelijk plek 21 en 14. De GGD is een sterke concurrent voor de andere organisaties door flexibele werktijden en hoge uurtarieven. Eerder bleek ook dat veel jongeren solliciteren op een baan bij de GGD-teststraat. Echter, is deze werkgever niet terug te vinden in de top 25. “Ondanks dat de GGD vorig jaar heel veel jongeren aan een bijbaan heeft geholpen, lijkt het erop dat de jongeren het werk bij de GGD als tijdelijk en eindig categoriseren en niet als een echte bijbaan” aldus Janine Bos, directeur Intelligence Group.

Tot slot, met maar liefst zeven organisaties zijn supermarktketens stevig vertegenwoordigd in de top 25. Daarnaast valt op dat maatschappelijke georiënteerde werkgevers zoals de Wereldwinkel en de GGZ aan populariteit hebben gewonnen onder bijbaners. Wilt u inzage in de volledige top 25 meest favoriete werkgevers onder bijbaners? Dan kunt u de lijst opvragen via info@intelligence-group.nl.

Technische verantwoording
De gestelde vraag in het onderzoek luidde: ‘Bij welke organisatie wilt u het liefst een bijbaan? Wees zo concreet mogelijk, dat kan ook een andere werkgever zijn dan waar u nu werkt of heeft gewerkt.’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek van Intelligence Group uit 2020 en 2021.

Contact
Voor vragen kunt u contact opnemen met Intelligence Group via:
info@intelligence-group.nl of +31 88 730 2800.