Nieuws & blogs

ZZP-tarieven gaan omhoog

In de eerste helft van 2019 zijn de tarieven van ZZP’ers met 4,6% gestegen. Dat is veel meer dan vorig jaar. Toen stegen de tarieven met 3,3%.

De grote winnaars in 2019 lijken de zelfstandige HR-professionals. Die haalden met een gemiddeld uurtarief van 58,53 euro maar liefst 29,1% per uur meer bij opdrachtgevers op dan in 2018. De cijfers zijn gebaseerd op data en analyses van Planet Interim, Intelligence Group en de ZZP Tariefindicator op basis van 30.000 opdrachten die in 2019 werden geplaatst op Planet Interim.

Daarnaast vlogen de tarieven van ZZP’ers in de Bouw & Techniek en Juridisch en Fiscaal omhoog met respectievelijk 27,2% en 18,1%. Opvallend is dat in het vakgebied IT, waar grote tekorten zijn, de tarieven in 2019 nog meer onder druk staan. In 2018 was er een minimale groei van 0,3% en in de eerste helft van 2019 daalde het tarief zelfs met 3,5%.

Onderzoek van Intelligence Group, Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), onderschrijft de stijging van 4,6 procent. Het groeipercentage van de ZZP-tarieven is veel hoger dan dat van de lonen. In de cao’s namen die volgens het CBS in het tweede kwartaal van 2019 toe met 2,3%. Dit terwijl vakbond FNV inzet op een loonstijging van 5%.

Bron: Planet Interim

Uit eerder onderzoek van Intelligence Group bleek dat de krapte op de arbeidsmarkt nauwelijks invloed heeft op het tarief van ZZP’ers.

Uurtarief belangrijke factor bij nieuwe opdracht

Op het moment is er weinig transparantie in tarieven in de markt van ZZP’ers. Met de tool van Planet Interim en Intelligence Group kunnen opdrachtgevers en ZZP’ers hun tarieven met de markt vergelijken. Informatie over het uurtarief is namelijk een belangrijke factor voor ZZP’ers bij het aannemen van een nieuwe opdracht als zij benaderd worden door derden, blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Bijna de helft (44%) van de ZZP’ers wordt door een opdrachtgever benaderd voor een nieuwe opdracht. Daarnaast zoeken ZZP’ers relatief vaak via hun netwerk van andere ZZP’ers (27%) of via social media (27%) naar een nieuwe opdracht.

 

Top 5 oriëntatiekanalen ZZP’ers bij nieuwe opdracht

 

1

Ik word benaderd door derden

44%

2

Netwerk van ZZP’ers

27%

3

Social media

27%

4

Zoekmachine

22%

5

Bekenden/netwerk

20%

 

Recruiter meest gezochte profiel

Vorig jaar lanceerde Intelligence Group samen met Planet Interim de ZZP-tarieven-tool om meer transparantie in de ZZP-markt te creëren. Hierdoor kan er een goede balans ontstaan tussen werkgever, intermediair en interimmer. Inmiddels is de tool al meer dan 6.000 keer gebruikt om tarieven te vergelijken, voornamelijk door ZZP’ers. Naar de functie recruiter is het meest gezocht, bijna twee keer zoveel als nummer twee en drie: projectmanager en financial controller. Opvallend is dat vooral de tarieven van directie en management, HR-management en ICT-functies worden gezocht met de tool. Over het algemeen schatten ZZP’ers hun eigen marktwaarde hoger in dan het gemiddelde.

Top 10 meest gezochte profielen ZZP-tarieven-tool

 

Profiel

1

Recruiter

2

Projectmanager

3

Financial controller

4

Controller

5

HRM-manager

6

Algemeen directeur

7

Business consultant

8

Adviseur marketing en communicatie

9

Programmamanager

10

Financieel directeur

 

Waarop is de tarieventool gebaseerd?

Intelligence Group heeft een algoritme geschreven op honderdduizenden records van vraag- en aanbod tarieven van ZZP’ers en interimmers o.a. op basis van de data van Planet Interim, Jobdigger en het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Tarieven worden getoond op ISCO-niveau, met een gemiddelde en de min-max tarieven. Tevens wordt er gecorrigeerd voor provincie, duur van de opdracht en ervaringsniveau. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op