Nieuws & blogs

Werving en selectie in België: hoe je deze 'job' het beste klaart

Werving en selectie van personeel in België heeft z'n eigen karakteristieken. Waar moet je rekening mee houden wil je met succes Belgische werknemers in dienst kunnen nemen? Enkele aanwijzingen.

Werkgevers in de omringende landen verkijken zich nog wel eens op de verschillen tussen hun land en België.

Taal en cultuurverschillen

Nederlandse werkgevers voorop. Alleen al de taalverschillen. De Vlaamse taal is niet dezelfde als de taal die in Nederland wordt gesproken. Een sollicitant die laat weten dat hij bedenkingen heeft, aarzelt niet of hij wel in dienst moet treden. Hij wil alleen nog een aantal ideeën naar voren brengen. Moet hij besmuikt grinniken omdat een kantoor zich op vijf minuten lopen van het station bevindt? Dat is omdat hij zichzelf geen sprintje ziet trekken van het station naar z'n werk.

Achter die taalverschillen gaan veel grotere cultuurverschillen schuil. Niet alleen tussen België en Nederland, maar ook tussen België en andere Europese landen, de noordelijke landen voorop. Walen en Vlamingen hebben ondanks de taalkloof die hen scheidt veel gemeen; er wordt wel gezegd dat Vlamingen net zo goed als Walen eigenlijk Zuideuropeanen zijn, zij het dan dat de Walen Frans spreken en de Vlamingen Nederlands. 

België versus Nederland, grote verschillen in arbeidsmarktgedrag: de top 10 op een rijtje

Eigenaardigheden Belgische arbeidsmarkt

Om met succes een Belgische werknemer in dienst te kunnen nemen, doe je er als werkgever uiteraard goed aan rekening te houden met deze algemene taal- en cultuurverschillen.

Maar het is niet voldoende: andere factoren zijn ook belangrijk. De Belgische arbeidsmarkt heeft ook zijn eigen karakteristieken, die vaak in de Belgische cultuur lijken te zitten ingebakken.

Zo is de Belgische werknemer bijzonder honkvast, ook in deze tijd waarin andere landen zich kenmerken door flexibele arbeidscontracten en jobhoppen. Tot die conclusie komt de onderzoeksinstelling Institut pour un Developpement Durable (juni 2019, geciteerd in het dagblad De Morgen). Het blijkt dat maar liefst 30 procent van de Belgische werknemers al meer dan 15 jaar bij zijn huidige werkgever in dienst is. 13 procent zelfs meer dan een kwarteeuw. Sinds 2011 daalt ook nog eens het aandeel werknemers dat minder dan vijf jaar aan de slag is bij dezelfde werkgever.
Belgen zijn kortom 'de minst flexibele werknemers van Europa', zo wordt wel gezegd. Aan de andere kant: als zich dan toch een droombaan aandient, zijn Belgen in het algemeen juist weer bovengemiddeld bereid om te verhuizen naar een ander land, zo valt op te maken uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) van Intelligence Group.

Al met kost het waarschijnlijk iets meer moeite om een Belg te verleiden bij je in dienst te treden dan een werknemer uit een ander land. Zeker nu, nu door de groeiende economie en de krappe Belgische arbeidsmarkt het aantal werkzoekenden zich op een historisch laagtepunt bevindt. Dit geldt helemaal voor Belgische werknemers die in hun eigen land een beroep hebben waar moeilijk mensen voor te vinden zijn, denk aan IT’er, verpleegkundige, vrachtwagenbestuurder en callcentermedewerker. Het tekort aan bouwvakkers is juist weer betrekkelijk klein, aldus GTAM.

Aparte wervingskanalen

Ook de werving en selectie van werknemers vindt in België anders plaats dan elders.

Bedrijfsvacaturesites zijn in België het belangrijkst instrument om nieuw (kantoor)personeel te werven, volgens het onderzoek Recruiting Trends België van LinkedIn uit 2015 onder Belgische werkgevers: Bedrijfsvacature-sites leveren volgens 55 procent van hen de meeste kandidaten voor een baan op. Internationaal gezien denkt slechts 38 procent er zo over. Nog een opmerkelijke uitkomst is dat Belgische werknemers relatief vaak de voorkeur zouden geven aan interne doorgroei boven een nieuwe baan elders: dit zegt 43 procent van de werkgevers in België, tegen gemiddeld 29 procent in andere landen.

Maar ook uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus zijn populair: volgens GTAM maakt 14 procent van de mensen in België die op zoek zijn naar een baan maken gebruik van een bureau, bijna net zo veel als koploper Nederland (ruim 17 procent) en veel meer dan het Europese gemiddelde (nog geen 10 procent). Vaak gaat het hierbij om jongeren.

Online vacaturesites lijken in België wat minder populair dan gebruikelijk. Volgens het LinkedIn-onderzoek beschouwt 36 procent van de Belgische werkgevers deze 'jobboards' als belangrijk, terwijl 50 procent internationaal gezien gebruikelijk is. De vijf populairste vacaturesites zijn volgens GTAM: Vdab.be, Jobat.be, Indeed.com, Leforem.be en Vacature.com.

Vdab.be, de site van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding, dankt z'n positie aan het feit dat Vlamingen zich verplicht dienen in te schrijven bij VDAB zodra ze van school komen en/of in aanmerking willen komen voor een werkloosheidsuitkering.

De overige sites in de top 5 zijn alle van Belgische makelij, op Indeed.com na. Daarna volgen wel meer sites van bedrijven die oorspronkelijk van buiten afkomstig zijn België. Zo is Stepstone is in België nog steeds heel populair, en staat op de 6e positie. Eveneens internationaal zijn Monster.be (7), LinkedIn (8) en Randstad.be (9). References.be sluit de top-tien af: met leforum.be de enige Franstalige Belgische vacaturesite.

Sociale media zijn ongetwijfeld ook in België in opkomst als wervingskanaal, daarin is het land geen uitzondering. De hoge positie van LinkedIn (3,7 miljoen gebruikers in België) in de lijst van vacaturesites bevestigt dit. Andere social media-sites zoals Facebook (7,1 miljoen gebruikers) en Instagram (3,3 miljoen gebruikers) zullen ook wel goed scoren, al zijn daar geen cijfers over.

Jobbeurzen lijken eveneens in opkomst. In de afgelopen jaren zijn in elk geval diverse nieuwe initiatieven ontplooid om beurzen te organiseren waar werkgevers in contact kunnen komen. Bijvoorbeeld sinds 2016 de BCF Career Event voor Life Sciences en sinds 2018 de beurs Niveau S voor de beveiligingssector.

Tot slot het informele circuit. Uiteraard vinden veel mensen in België via vrienden en bekenden werk. Maar hoe veel precies? Daar zijn geen cijfers over (daarvoor is het ook een informeel circuit). En of het er meer zijn dan elders in Europa? Je zou misschien zeggen van wel, gezien de Belgische cultuur, die wat minder individualistisch is dan meer op de relatiegericht dan in veel andere landen. Maar saillante details daarover ontbreken.

Meer inzicht?

De motivatie en voorkeuren van Belgen verschillen van andere Europeanen. Om een Belg over te halen om voor uw bedrijf te komen werken, is een goede wervingsstrategie belangrijk. Om geschikte kandidaten te bereiken in België is het van belang om de juiste Europese data te hebben. Hiermee heeft u inzicht in de voorkeuren van de doelgroep en kunt u deze gebruiken in uw communicatie uitingen en uw recruitmentstrategie. Meer weten over het European Recruitment Dashboard? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO