Nieuws

Recruiters benaderen de Europese beroepsbevolking nog te weinig

Momenteel is de arbeidsmarkt krap en overal in Europa bestaat een tekort aan mensen. Maar hoe vaak worden kandidaten eigenlijk actief benaderd door recruiters? Uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) blijkt dat dit nog té weinig gebeurt, waardoor kansen blijven liggen. Daarnaast zijn er grote verschillen tussen de landen in de manier waarop mensen door recruiters aangesproken zouden willen worden.

Een meerderheid van de Europese beroepsbevolking staat open voor benadering door recruiters, maar 70% hiervan wordt nooit aangesproken. In Griekenland en Litouwen staat zelfs meer dan 75% van de beroepsbevolking open voor recruiters die contact zoeken . En in Duitsland en Oostenrijk is dit percentage het laagst. Voor werkgevers of intermediairs ligt hier nog veel potentieel. Voornamelijk omdat de sourcingsstrategie in deze landen nog niet optimaal ingezet wordt.   

Sourcingsdruk in Europa

Tussen de landen zit veel verschil in de frequentie waarop kandidaten benaderd worden. Zo is in Tsjechië en Roemenië de sourcingsdruk het hoogst. Kandidaten worden hier vaker benaderd door bedrijven, omdat de onderlinge concurrentie veel groter is. In Slovenië en Kroatië meten we de laagste sourcingsdruk van Europa. In deze landen kan het juist interessant zijn om de sourcingsstrategie te optimaliseren en kandidaten vaker actief te benaderen.

 

 

E-mail het populairst

In twee derde van de Europese landen geeft de meerderheid van de beroepsbevolking aan dat ze benaderd willen worden. De gemiddelde sourcingsdruk (iemand wordt minimaal een keer per kwartaal benaderd door een recruiter) ligt in Europa rond de 30%. Er  is voor recruiters nog veel ruimte om hier op in te spelen. 74% van de kandidaten wil het liefst aangesproken worden via e-mail. Daarna volgen telefonisch contact (28%), persoonlijk contact (24%) en social media (18%). Opvallend is dat in Griekenland persoonlijk contact populair is en in Litouwen kandidaten ook graag via de chat en sms benaderd willen worden. In Nederland, Hongarije en Oekraïne wil een kwart van de kandidaten wel via social media benaderd worden, terwijl dit percentage in andere Europese landen veel lager is.

Jongeren het vaakst benaderd

Op de arbeidsmarkt worden jongeren onder de 24 jaar het vaakst benaderd door recruiters. Dit is bijna twee keer zo vaak als een persoon in de leeftijdscategorie van 50-plus. Jongeren hebben meer actuele kennis, een lager loon en zijn online beter zichtbaar én beter vindbaar. Daarnaast zullen jongeren sneller van baan switchen in een krappe arbeidsmarkt. Daarom kan het ook interessant zijn om juist een ouder en meer ervaren persoon te benaderen. Hoewel zij loyaler zijn naar hun werkgever en minder snel de overstap maken, is daar nog veel winst te halen. Uit de resultaten van de GTAM blijkt dat ruim 77% van de 50-plussers niet wordt benaderd.

Veel concurrentie in de IT

Ook tussen de branches en functiegroepen in Europa zijn er verschillen. Personeel voor zowel de offshore & maritieme branche als de overkoepelende Europese instanties (zoals bijvoorbeeld de Europese Unie en UN) worden het meest aangesproken. Daarnaast is de sourcingsdruk in de IT-, manager- en engineering/designer functiegroepen het grootst.

 

Uit de GTAM onderzoek blijkt dat het actief benaderen van de beroepsbevolking nog veel meer potentie heeft. Leer de markt, uw doelgroepen en de kansen die er liggen nóg beter kennen met het European Recruitment Dashboard. Neem voor meer informatie contact op, via info@intelligence-group.nl