Nieuws

Optimaliseer de candidate experience: ‘Kandidaten willen gezien worden'

De candidate experience wordt voor kandidaten steeds belangrijker bij de keuze voor een nieuwe baan. Een positieve of negatieve ervaring beïnvloedt de aantrekkingskracht van een werkgever. Door in te spelen op een positieve candidate experience, maak je een directe impact op het recruitmentproces. Maar hoe doe je dat dan?

‘Kandidaten willen gezien worden en het gevoel hebben dat ze er toe doen,’ vertelde Aaltje Vincent op het seminar Candidate Experience van Werf& op 6 december. In de war for talent gaat het niet om de grote verschillen en de grote gevechten op de arbeidsmarkt, maar juist om de kleine verschillen en de gunfactor van de kandidaat. Aaltje Vincent gebruikt het KETS-model© om dit te bereiken, dat bestaat uit vier punten: Kennis, Eenvoudig, Transparant en Snelheid. Een mooie aanvulling op onze whitepaper ‘Candidate Experience in Europa’.

1. Kennis

Het is voor kandidaten best een grote verandering om van baan te wisselen. Daarom wil de kandidaat voordat hij of zij solliciteert zo veel mogelijk weten. Zal ik dit avontuur aangaan? Wil ik hier wel solliciteren? Geef daarom de kandidaat zoveel mogelijk handvatten en maak duidelijk wat er voor hen inzit. Het liefst worden kandidaten uitgenodigd door iemand die er al werkt. Nodig diegene uit voor een kopje koffie, zodat hij meer over het bedrijf leert en kan beslissen of hij bij het bedrijf en de baan past.

2. Eenvoudig   

Solliciteren moet voor kandidaten eenvoudig zijn. Kandidaten hebben een hekel aan het schrijven van een sollicitatiebrief. Noem het salaris in de vacature, dan kunnen ze zelf kiezen of ze ervoor gaan. Kunnen kandidaten makkelijk vragen stelen of kunnen ze solliciteren met hun LinkedIn-profiel? En geef tips voor het solliciteren.  

3. Transparant

Geef de kandidaat één contactpersoon en stuur regelmatig updates. Ook als je nog niks te melden hebt, laat dit dan weten aan de kandidaat. Niks is zo vervelend voor een kandidaat, dan niks meer te horen van de werkgever.

4. Snelheid

Schakel snel en houd de kandidaat op de hoogte. Maar een automatische mail die binnen een minuut laat weten dat de kandidaat is afgewezen, is natuurlijk niet de bedoeling. Dit is schadelijk voor je employer brand. Een korte procedures is wel fijn voor kandidaten.

De punten die Aaltje Vincent noemde tijdens het seminar, geven waardevolle inzichten in hoe de candidate experience kan worden verbeterd. Maar kandidaten vinden bepaalde punten belangrijker in de candidate experience dan andere punten. Ook zijn er grote verschillen op de Europese arbeismarkt. In ieder land hebben kandidaten weer andere verwachtingen van het recruitmentproces.  

Candidate experience in Europa

Tot voorheen was er nog geen informatie bekend over de verschillen in de candidate experience tussen Europese kandidaten. Maar uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM), een onderzoek van Intelligence Group naar de Europese arbeidsmarkt, komen verrassende inzichten naar voren. Het onderzoek werd in juli 2018 onder 60.000 respondenten in 28 Europese landen gehouden. Centraal in het onderzoek staan vijftien verschillende onderdelen van de candidate experience. Dit geeft goede inzichten in de verwachtingen van Europese kandidaten en wat zij belangrijk vinden. Met deze inzichten kunnen recruiters slimmer en succesvoller internationaal werven.

Download de whitepaper