Nieuws

Nederland moet aantrekkelijker worden voor internationaal talent

Amsterdam is niet populair onder werknemers in de financiële sector. De stad staat op een 11e  plek van voorkeurssteden in Europa, blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. Op woensdag 31 oktober ging Geert-Jan Waasdorp in gesprek met Bas van Werven van BNR Nieuwsradio over dit onderwerp.

In Amsterdam wil maar 3% van de financiële professionals werken en in Parijs is dit 21%. ‘Waarom komt Nederland er zo slecht vanaf?’, vraagt Van Werven zich af. ‘Er zijn verschillende redenen voor,’ vertelt Geert-Jan Waasdorp. ‘Als we kijken naar deze doelgroep dan maakt het bonusplafond Nederland minder aantrekkelijk. Nederland daalt al jaren als populair land om te werken, maar Amsterdam is nog wel steeds populairder dan de rest van Nederland.’

Financiële centrum

Na de Brexit wordt Nederland mogelijk het nieuwe financiële centrum van Europa, maar dat betekent niet dat we ook automatisch aantrekkelijker worden voor werknemers uit andere landen. ‘Op het moment dat organisaties op zoek zijn naar plekken om zich te vestigen, dan kijken ze vaak naar het fiscale of economische klimaat. En ze verwachten dat werknemers wel zullen volgen. Maar dat klopt niet, want tijdens de ‘war of talent’ bepalen ze zelf waar ze willen wonen. Dan zie je dat Nederland en Amsterdam minder aantrekkelijk zijn dan een aantal andere grote Europese steden.’

Positie van Nederland

Hoe wordt Nederland dan aantrekkelijker voor talent? Volgens Geert-Jan Waasdorp hebben we met name na de financiële crisis bijna niks meer gedaan om onze steden of land Nederland te positioneren op de wereldwijde arbeidsmarkt. ‘We moeten juist benoemen dat Nederland perfecte zorg heeft, goed onderwijs en een goede work-life balance. Daarnaast is Nederland ook een gate-way naar andere Europese landen.’

 

Maandag 5 november is Inge Vuik van Intelligence Group te horen op New Business Radio van 15:00 tot 16:00 uur over het European Recruitment Dashboard in relatie tot de kracht van mensen in een organisatie.