Nieuws

Met name jonge zzp’ers overwegen om weer in loondienst te gaan werken

Uit recent onderzoek blijkt dat hoewel zzp’ers minder dan werknemers verdienen, zij gelukkiger zouden zijn dan werknemers in loondienst. Ook zouden mensen die de switch van loondienst naar het zelfstandige bestaan hebben gemaakt hierna tevredener over hun werk zijn. Maar betekent dit ook dat zij in de toekomst niet meer in loondienst zouden willen werken? Intelligence Group nam de proef op de som en stelde aan 1.533 ZZP’ers de vraag: zou u weer in loondienst willen werken? Wat bleek? Ruim de helft van de ondervraagde ZZP’ers zou overwegen weer als werknemer in loondienst te werken (15% ja; 36% misschien). Daarbij blijkt dat hoe jonger de zzp’ers, hoe meer van hen aangeven terug in loondienst te zouden willen werken. Waar 22% van de zzp’ers onder de 25 jaar zeker terug zou willen in loondienst, is dit bij de 50-plussers nog 12%.

 

Figuur 1: het aantal zzp'ers dat wel, niet of misschien in loondienst zou willen werken per leeftijdscategorie

Zouden ZZP'ers weer in loondienst willen werken

 

 

 

 

 

 

Bij de zzp’ers onder de 25 jaar, gaat het met name om 23- en 24-jarigen. De laatste jaren is een trend zichtbaar dat de groep die zelfstandig aan de slag gaat, verjongt. Toch is er ook een trend zichtbaar waarbij jongere zzp’ers doorstromen naar een regulier dienstverband. Uit eerdere data van Intelligence Group blijkt dat jonge zzp’ers vaker dan gemiddeld aangeven dat zij de stabiliteit van werken in loondienst missen en dat ze onvoldoende werk/opdrachten krijgen (Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek, 2016). ‘’Oudere zzp’ers zijn deze kritische opstartfase vaak al voorbij waardoor de hang naar loondienst minder groot is’’, zegt Eva van den Bemd, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group. ‘’Zaken als het opbouwen van een (financiële) reserve en een klantenportefeuille die het bestaansrecht van een onderneming veilig stellen, spelen minder een rol naarmate iemand al meer ervaring heeft als zelfstandige waardoor men minder de drang ervaart om (weer) in loondienst te werken. ‘’

 

Het resultaat dat een deel van jonge zzp’ers daarentegen wel overweegt om (weer) in loondienst te werken, biedt perspectief voor werkgevers. Zo hoeven zij hun arbeidsmarktcommunicatie bijvoorbeeld niet enkel te richten op mensen die al in loondienst werken. Er is namelijk ook een grote groep zelfstandigen die er voor open staan om weer in loondienst te werken. Mits zij met de juiste pullfactoren worden verleid om te solliciteren. Zo geven jonge zzp’ers (<25 jaar) aan dat de uitdaging van de opdracht en de mogelijkheid om de waarde van het cv te vergroten belangrijke redenen zijn om de overstap naar een (andere) werkgever te maken (Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek, 2017).

 

De groep van zzp’ers tot 25 jaar is nog wel relatief klein (minder dan 10% van het totale aantal zzp’ers) en het loont dan ook zeker om u in de arbeidsmarktcommunicatie ook te richten tot de grotere groepen van oudere zzp’ers (met name vanaf 35 jaar). Echter, houd er wel rekening mee dat er meer voor nodig is om deze zzp’ers te bewegen naar een functie in loondienst; zorg dat je weet wat hen in beweging brengt.

 

Inzicht in de pullfactoren van uw doelgroep
Om (jonge) zzp’ers te verleiden om (weer) in loondienst te werken is het dus van belang om in te spelen op de uitdaging van het werk en de mogelijkheid om de waarde van het cv te vergroten. Toch blijkt dat deze factoren niet voor alle doelgroepen geldt. Het is van belang om inzicht te hebben in wat uw doelgroep drijft om juist voor uw organisatie te kiezen. Door middel van onze Talent Analytics of het DoelgroepenDashboard kunt u eenvoudig in kaart krijgen wat de belangrijkste pullfactoren zijn van uw doelgroep en hoe u uw doelgroep het beste kunt bewegen en bereiken. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via 088-7302800 of via info@intelligence-group.nl.