Nieuws & blogs

Hoe wordt een gemeente aantrekkelijk voor de jongere generatie?

Bijna nergens speelt de vergrijzing zo’n grote rol als bij gemeenten. De gemiddelde leeftijd van gemeenteambtenaren is 48,3 jaar en bijna een kwart van de uitstroom betreft leeftijd/pensionering, blijkt uit de Personeelsmonitor van het A&O fonds Gemeenten. Door de toenemende vergrijzing is het voor gemeenten nu écht van belang om meer jongeren aan te trekken.

Het aandeel jongeren bij gemeenten ligt met 12% een stuk lager dan het Nederlandse gemiddelde (36%). Hoewel gemeenten actief zijn om jongeren van 20 tot 30 jaar aan te trekken, vinden veel gemeenten dit lastig en dat terwijl 18% van de groep die bij de gemeente werkt of bij de gemeente zou willen werken actief op zoek is naar een baan. Daar liggen dus kansen. De vraag is dan ook: hoe word ik een aantrekkelijke werkgever voor deze doelgroep?

Weet wat jongeren drijft

Om meer jongeren aan te trekken is het van belang dat gemeenten deze doelgroep goed kennen. Wat is bij hen belangrijk in het zoeken naar een baan? En welke pullfactoren en arbeidsvoorwaarden worden aantrekkelijk gevonden door jongeren? In dit artikel geven we vooral een algemeen beeld van de doelgroep van 20-30 jaar die bij gemeenten willen werken en per functie kunnen deze factoren verschillen. De belangrijkste drijfveer voor jongeren is de inhoud van het werk. Ook doorgroeimogelijkheden, de uitdaging van het werk en het maatschappelijk belang zijn belangrijk voor deze generatie. Gemeenten kunnen hun arbeidsmarktcommunicatie aanpassen op deze punten. Vaak hebben jongeren geen idee wat het werken bij een gemeente inhoudt. Draag dit bijvoorbeeld uit via video, social media of events om dit concreter te maken.

Top 5 belangrijkste pullfactoren van jongeren die bij de gemeente werken of willen werken
  Pullfactoren
1

Inhoud van het werk

2

Doorgroeimogelijkheden

3

Uitdaging van het werk

4

Afwisseling van het werk

5

Acceptabele werkdruk

Bron: DoelgroepenDashboard, AGO

Schrijf de vacaturetekst vanuit de wensen van de doelgroep

Om jongeren over te halen om bij jouw organisatie te komen werken, zal de recruiter of p&o adviseur zich goed moeten verplaatsen in de doelgroep. Wat levert de baan voor hen op? Op basis van analyses met de VacatureVerbeteraar blijkt dat gemeenten maar 25 van de 100 punten scoren. Dit betekent dat de gemiddelde vacaturetekst van gemeenten niet goed op de doelgroep wordt geschreven. Wanneer een vacaturetekst wel goed aansluit op de doelgroep, levert dit wel 10 keer meer sollicitanten op. Door pullfactoren in de vacaturetekst te verwerken, kunnen gemeenten op een makkelijke manier meer jongeren aantrekken. Tools zoals het DoelgroepenDashboard en de VacatureVerbeteraar geven inzicht op functieniveau.

Jongeren zijn vaker online vindbaar

Voor de benadering van jongeren is een andere strategie nodig dan voor de gemiddelde werknemer. Zo maken jongeren meer gebruik van verschillende oriëntatiekanalen tegelijk. Ze zijn twee keer vaker online vindbaar dan anderen, dat betekent dat je als gemeente deze doelgroep actief kunt benaderen. Daarnaast maken jongeren ook veel gebruik van vacaturesites, hun netwerk en social media.  We zien hierbij een groot verschil tussen mbo’ers, hbo’ers en wo’ers. Zo zal een wo’er er eerder voor zorgen dat hij online zichtbaar is voor werkgevers dan een mbo’er en zal een mbo’er vaker zoeken via een uitzendbureau of bellen naar een bedrijf.

Werkervaring vs wervingshaalbaarheid

Bij bijna de helft van de gemeenten is de werkervaring vooral voor leidinggevenden een belangrijk onderdeel, blijkt uit de Personeelsmonitor van het A&O fonds Gemeenten. Maar deze starters hebben deze werkervaring nog niet, al helemaal niet bij de gemeentelijke overheid. Wel kan de gemeente een interessante opleidingsplek of ervaringsplek zijn als hiervoor ruimte wordt gemaakt. Het DoelgroepenDashboard kan ook gebruikt worden ter onderbouwing voor anderen binnen de organisatie om inzicht te geven in de jongere doelgroep. Zo kan de data laten zien dat het voor een bepaalde functie veel makkelijker is om een junior te werven dan een senior of dat het aandeel latente baanzoekers onder junioren veel hoger is.

Meer inzicht in de doelgroep?

Werven in een lastige arbeidsmarkt is een vak apart, zeker als het om een specifieke doelgroep gaat en u dit naast al uw P&O taken doet. Het DoelgroepenDashboard is een handige tool die u direct inzicht geeft in de wensen van de doelgroep per functie, waardoor u de doelgroep beter kunt bereiken. Wilt u meer weten over hoe u makkelijker en efficiënter kunt werven? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO