Nieuws

Hoe een Sourcing Specialist doelgroepinformatie dagelijks succesvol inzet

Tegenwoordig geven steeds meer Sourcing Professionals aan dat het niet meer loont om enkel een vacature uit te zetten en te wachten tot de perfecte kandidaat reageert. Echter, ook is het nog amper mogelijk om zonder kennis over de doelgroep een geschikte kandidaat succesvol te benaderen. De huidige krappe markt vereist een andere aanpak waarbij kennis over de te werven doelgroep de doorslag kan geven of iemand wel of niet op uw aanbod ingaat. Dit weet Sandor Lokenberg, Senior Sourcing Specialist en recruiter bij Cariero maar al te goed… Intelligence Group sprak hem over hoe hij dagelijks doelgroepinformatie uit het DoelgroepenDashboard inzet om succesvol te sourcen.

 

Hoelang maak je al gebruik van doelgroepinformatie om te sourcen?
Sinds een jaar zet ik het DoelgroepenDashboard in om geschikte kandidaten actief te benaderen. In het afgelopen jaar ben ik het DoelgroepenDashboard ook stapsgewijs meer gaan gebruiken en is het een vast onderdeel geworden van mijn sourcingsstrategie.

 

Waar gebruik je de data uit het DoelgroepenDashboard voor?
De data uit het DoelgroepenDashboard gebruiken wij eigenlijk in elke fase van het proces. Voor vrijwel elke fase zijn er relevante datapunten te vinden in het DoelgroepenDashboard. Denk hierbij aan de intake, de vacaturetekst maar ook aan een benchmark op salarissen.

 

Hoe gebruik je de data bijvoorbeeld bij de intake bij opdrachtgevers?
Bij de intake met opdrachtgevers gebruiken we de data met name om een inschatting te maken van de succeskansen. Wij werken voor verschillende opdrachtgevers en in verschillende branches en het is dan ook belangrijk om een goed beeld te krijgen van de vacature, de markt en natuurlijk de doelgroep.

Dit is ook de reden waarom wij altijd voorafgaand aan een intake eerst zelf een analyse in het DoelgroepenDashboard doen om zo onszelf een inschatting en een leidraad voor het gesprek te geven. Zo geeft de data ons snel inzicht in de sourcingsdruk (hoe vaak de doelgroep wordt benaderd), de man/vrouw verhouding, alternatieve functiebenamingen en de concurrenten op de markt. Belangrijke informatie dus waar we ons op kunnen focussen tijdens onze sourcingsactiviteiten.

 

Hoe gebruik je deze data tijdens de intake?
Tijdens de intake tonen wij vervolgens het resultaat van onze eerste zoekopdracht aan de opdrachtgever. Deze informatie geeft de opdrachtgever direct een reële verwachting als de opdrachtgever zich bijvoorbeeld vast blijft houden aan het wel bekende schaap. Is het realistisch om op basis van onderbuikgevoelens de doelgroep te benaderen, of moet er een andere aanpak geformuleerd worden? Op basis van de getoonde informatie stemmen we de wervingsaanpak tijdens de intake samen af.

 

Hoe is de data uit het DoelgroepenDashboard na de intake van toepassing?
Na de intake draaien we standaard nog een aantal analyses in het DoelgroepenDashboard. Zo gebruiken we bijvoorbeeld één of meer filters om de markt specifieker in kaart te brengen, diepen we de doelgroepanalyse uit naar werkervaringsniveau of regio en brengen we de oriëntatiekanalen van de doelgroep in kaart. Door de data nog meer te specificeren, kunnen wij de opdrachtgever vervolgens beter adviseren over bijvoorbeeld mogelijke interessante platformen om als werkgever vacatures op te plaatsen. De uitsplitsing naar werkervaringsniveau biedt ook inzichten voor het taalgebruik en de wijze waarop we de doelgroep het beste kunnen benaderen: om de beste benaderingsstrategie te formuleren kijken we altijd naar de pullfactoren en arbeidsvoorwaarden in het DoelgroepenDashboard. Zo weten we wat de interesses van de te benaderen doelgroep zijn, zodat we de boodschap gericht invulling kunnen geven.

Tijdens de eerste gesprekken komt het namelijk regelmatig voor dat de vraag gesteld wordt hoe wij iemand gevonden hebben. Het is fijn als je dat soort informatie gewoon hebt en kunt gebruiken. Dit zijn slechts een paar manieren hoe wij het DoelgroepenDashboard in het proces inzetten.

 

Sandor Lokenberg

Sandor Lokenberg is trainer op het gebied van internet gedreven toepassingen, boolean en google search en hij werkt daarnaast als Senior Sourcing Specialist en recruiter. Als Sourcing Specialist draagt hij bij aan het pro actief recruiten van verschillende rollen voor opdrachtgevers zoals CGI en Transavia.

 

 

Bent u op zoek naar doelgroepinformatie om invulling te geven aan wervingsvraagstukken? 

Het DoelgroepenDashboard geeft u realtime inzicht in de gewenste doelgroep. Door enkel een functietitel in te vullen, geeft het dashboard u informatie over de markt, kandidaat en vacatures. Het dashboard bevat data over alle beroepsgroepen in Nederland (75.000+) en geeft u informatie over de arbeidsmarktactiviteit, schaarste, wervingshaalbaarheid, pullfactoren, de oriëntatiekanalen van uw doelgroep en meer. U heeft zo alle informatie direct bij de hand om gericht te werven. 

Bekijk hier een korte video van het DoelgroepenDashboard

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

 

Voor meer informatie over de mogelijkheden van het DoelgroepenDashboard kunt u contact met Inge Vuik opnemen via inge@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800. Ook kunt u hier direct een 1 op 1 demo aanvragen waarbij Inge samen met u het dashboard doorloopt.