Nieuws & blogs

Geen nieuwe baan: de verschillen tussen niet en latent werkzoekenden

Als recruiter ben je gespitst op mensen die een baan zoeken. Dus zie je makkelijk over het hoofd dat de overgrote meerderheid van de beroepsbevolking helemaal niet op zoek is naar een andere baan. Al staat een deel van die groep er wél voor open. Een duik in de data van ons Arbeidsmarktgedragsonderzoek (AGO) geeft wat meer inzicht in de latent werkzoekenden en de mensen die helemaal niet op zoek zijn naar een (andere) baan.

Sourcingsdruk

Maar liefst 88% van de respondenten in het AGO zegt niet actief op zoek te zijn naar een baan. Van die 88% is 48% latent werkzoekend: zij zijn niet echt op zoek, maar houden de arbeidsmarkt wel in de gaten. Deze groep blijkt wat vaker benaderd te worden voor een baan (35% minstens eens per kwartaal) dan de groep die niet zoekt (22%). Met andere woorden, de sourcingsdruk op de eerste groep is duidelijk hoger.

Waarin verschillen ze?

We zijn natuurlijk benieuwd of er nog andere verschillen zijn tussen deze groepen onderling en met de Nederlandse beroepsbevolking als geheel (NBB). Wat geslacht betreft: nauwelijks. De verdeling man/vrouw is in alle groepen nagenoeg gelijk. De latent werkzoekenden zijn gemiddeld wat hoger opgeleid dan de groep die niet zoekt.  Ze zijn ook gemiddeld een stuk jonger. Van de mensen die helemaal niet naar een nieuwe baan zoeken is 36% ouder dan 50 tegenover 24% van latent werkzoekenden en de NBB. Opleiding en sector waarin ze werkzaam zijn blijken weinig onderscheidend voor deze groepen, ook in vergelijking met de NBB. De groep die niet zoekt naar een baan heeft vaker dan gemiddeld een vast contract (77% vs. 71%), de latent werkzoekenden juist wat minder (68%). Hier zitten relatief veel mensen tussen met een tijdelijk contract of een nul-urencontract.

Hoe zoeken ze?

Natuurlijk, we hebben het over een groep die niet op zoek is naar een andere baan. Maar als ze een baan zouden zoeken, welke kanalen zouden ze dan gebruiken? De latent werkzoekenden laten nauwelijks afwijkingen zien ten opzichte van de NBB. Social media zijn wel populairder dan gemiddeld bij deze groep, terwijl mensen die helemaal niet op zoek zijn naar een baan die nu juist minder dan gemiddeld zouden inzetten.  De niet-zoekers zitten voor vrijwel alle kanalen op of onder het gemiddelde, alleen op interne vacatures scoren ze iets hoger. Ze scoren met name duidelijk lager op alles wat met ‘online’ te maken heeft, maar ze zouden ook minder snel zoeken via het eigen netwerk. Een verband met gemiddelde leeftijd lijkt voor de hand te liggen.

Baanzoekkanalen

NBB

Niet werkzoekenden

Latent werkzoekenden

Bedrijvensites

16%

14%

18%

Bekenden/netwerk

36%

33%

38%

Binnenlopen/bellen naar een bedrijf

14%

13%

14%

CV uploaden in databank van een vacaturesite

26%

22%

27%

Ervoor zorgen dat ik online vindbaar ben voor werkgevers/bureaus

19%

16%

21%

Interne vacature(s)

22%

23%

23%

Open sollicitatie

32%

32%

32%

Sociale media

33%

27%

37%

Sollicitatie apps

12%

10%

13%

Uitzendbureau

23%

23%

22%

Vacaturesites

57%

51%

59%

Werving- en selectiebureau (headhunter benaderen)

10%

9%

11%

Zoekmachine/search engine

24%

20%

25%

Bron: Intelligence Group, 2019

Meer inzicht in arbeidsmarktdata?

Wilt u meer weten over een specifieke doelgroep, latent of actief werkzoekenden? Met het DoelgroepenDashboard heeft u in enkele klikken inzicht in de wervingshaalbaarheid, waar en hoe u de doelgroep kunt bereiken of de regionale arbeidsmarkt. Wilt u ook slimmer werven? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO