Nieuws & blogs

Focus bij recruiters verschuift naar lange termijn

De focus bij recruiters is steeds minder gericht op snel vacatures vervullen, en verschuift steeds meer naar de lange termijn: hoe kun je personeel vasthouden? En hoe kun je voorsorteren richting de toekomst? Dat blijkt uit De Stand van Werven 2019/2020, een jaarlijks onderzoek onder ruim 360 recruiters en andere wervingsprofessionals, in augustus uitgevoerd door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Intelligence Group.

In 2020 behoud van huidige werknemers prioriteit

Vorig jaar stond het verleiden en verrassen nog bovenaan de agenda, maar door de krapte zien steeds meer corporate recruiters in hoe lastig dit is, en richten ze zich vooral op hoe ze hun huidige werknemers kunnen behouden. Zo is een stijging van 5 procentpunt te zien in ‘het vasthouden van talent’ als prioriteit op de recruitmentafdeling. Ook zien wervingsprofessionals het nu als een onderwerp waarmee ze hogere ogen kunnen gooien bij hun directie (+7%). Een onderwerp als ‘Strategische personeelsplanning’ stijgt eveneens in belangstelling onder recruiters van bedrijven (+5%). Net als trouwens interne processen. Recruitmenttooling, recruitmentsystemen en automatisering scoren in elk geval alle drie hoger dan in 2018.

Vinden en leveren van goed talent is prioriteit voor bureaus

Voor recruiters die bij werving- en selectiebureaus of andere intermediairs aan de slag zijn, is in het onderzoek ook een verschuiving in focus te zien. Hier wordt juist de strijd om zo snel mogelijk goed talent te vinden en te leveren aan de klant heviger. Hierdoor nemen deze bureaus juist meer hun toevlucht tot snelle en concrete maatregelen als LinkedIn en vacaturesites, in plaats van meer duurzame, maar in eerste aanleg ook meer kostbare middelen als referral recruitment, employer branding campagnes en talentpools.

Arbeidsmarkt mogelijk aan het afkoelen

Net als in de voorgaande jaren, zijn de krapte op de arbeidsmarkt (83%) en social media (65%) in 2019-2020 de twee onderwerpen waarvan verwacht wordt dat ze de meeste invloed zullen hebben op het werk, al zijn ze in belang wel afgenomen. Zo dacht vorig jaar nog 93% dat de krappe arbeidsmarkt van invloed zou zijn op de werkzaamheden, een teken dat de arbeidsmarkt mogelijk aan het afkoelen is.

Onderzoek: De Stand van het werven 2019/2020

In augustus 2019 zijn in totaal 365 wervingsprofessionals online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Het onderzoek had tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het vakgebied anno 2019-2020. De complete 26 pagina’s tellende rapportage De Stand van Werven 2019/2020 kan je hier gratis downloaden.

Seminar Arbeidsmarkttrends 2020 - 2024

Op 14 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het seminar Arbeidsmarkttrends 2020 - 2024. Geert-Jan Waasdorp en Aad van der Werf vertellen deze dag welke ontwikkelingen en trends de komende jaren voor jou interessant zijn en hoe je hierop in kan spelen. Deze dag komen natuurlijk ook de resultaten uit het onderzoek De Stand van Werven 2019/2020 aan bod. Kom samen met jouw collega. Bij gezamenlijke inschrijving ontvangt de tweede persoon 25% korting met de code combi-trends. Lees meer en/of schrijf je direct in.