Nieuws

Festivalseizoen begonnen: nóg grotere tekorten in de evenementenbranche

De officiële zomer is begonnen en dat betekent ook dat het festivalseizoen is begonnen. Ieder jaar is er vanaf mei elk weekend in Nederland wel een festival te bezoeken en daar is personeel voor nodig: podiumbouwers, barmedewerkers, muntenverkopers etcetera. In maart 2018 gaf SOLID al aan het personeelstekort in de evenementenbranche te willen aanpakken: gedurende het hele jaar is er tekort aan personeel in deze branche en omdat de meeste festivals in het voorjaar en de zomer plaatsvinden, is ieder jaar in het tweede kwartaal een piek te zien in de vraag naar festivalmedewerkers.

Op dit moment kan een festivalmedewerker in Rotterdam kiezen uit vier verschillende vacatures, terwijl deze verhouding in Utrecht nog schever is: 6 vacatures per persoon. Anders werven is noodzakelijk om personeel te kunnen aantrekken om er zo voor te zorgen dat duizenden mensen ieder weekend zorgeloos van een festival kunnen genieten.

Figuur 1: Schaarste festivalmedewerkers per provincie

Schaarste festivalmedewerkers per provincie

Maar niet alleen de festivalbranche kent seizoenspieken. Een analyse van alle online vacatures die geplaatst zijn tussen januari 2015 en december 2017 laat zien dat er relatief veel functies zijn die seizoensgebonden zijn (Bron: Jobfeed), waaronder docenten, groenmedewerkers en monteurs zonweringen (zie tabel 1). Voor deze functies geldt dus dat vooraf vaak al bekend is wanneer de vraag naar de functie gaat toenemen.


Tabel 1: Top-10 typische seizoensberoepen in Nederland

Ranking Seizoensberoep
1 Docent
2 Roadie, stage builder, podiumbouwer
3 Hovenier
4 Administratief medewerker
5 Medewerker plantsoendienst
6 Schoolbegeleider
7 Verkoopmedewerker doe-het-zelf zaak
8 Monteur zonweringen
9 Kamermeisje hotel
10 Medewerker bediening

 

Als werkgever of intermediair kunt u zich dus van te voren al goed op uw doelgroep voorbereiden door bijvoorbeeld tijdig wervingscampagnes op te zetten gericht op de actieve en latente doelgroep, mensen aan u te binden die al eerder voor u gewerkt hebben en door uw eigen medewerkers in de werving in te zetten. Anticyclisch werven zorgt ervoor dat u op het juiste moment, de juiste mensen hebt en zo effectiever werft in deze schaarse markt.

Zeker bij meervoudige vacatures is doelgroepkennis essentieel. Hoeveel mensen zijn er momenteel beschikbaar? Welke kanalen zijn het meest effectief? Hoe kan ik mijzelf onderscheiden en de doelgroep aanspreken?


Met behulp van het DoelgroepenDashboard bent u voorbereid op deze schommelende (en mogelijk onverwachte) vraag naar verschillende functies. Voor elke gewenste functie heeft u 24/7 doelgroep informatie voorhanden en krijgt u inzicht in de markt. Het DoelgroepenDashboard geeft antwoord op alle vragen die u als wervingsprofessional moet stellen alvorens u effectief kunt werven.

 

Bekijk hier een video van het DoelgroepenDashboard.

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

 

Voor meer informatie over het DoelgroepenDashboard kunt u contact opnemen met Inge Vuik door te bellen naar 088 730 2800 of door een mail te sturen naar inge@intelligence-group.nl. Wilt u gratis demo ontvangen waarbij Inge samen met u het dashboard doorloopt? Vraag dan hier direct een gratis demo aan.