Nieuws & blogs

Een derde van de corporates heeft in 2019 meer recruitmentbudget dan in 2018

Het gemiddelde recruitment budget van corporates is €900.000, inclusief personeelskosten. Een derde van de corporates verwacht in 2019 meer recruitmentbudget te hebben dan in 2018, blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019. Bij 44% blijft het budget gelijk en 12% van de corporates krijgt minder budget.

De gemiddelde toename van het budget is zo’n 28%, waarmee het gemiddelde recruitment budget voor corporates in 2019 uitkomt op €1.152.000.

Meer budget voor arbeidsmarktcommunicatie

Wanneer we kijken naar de verdeling van het recruitmentbudget in 2018 en 2019, dan zien we een paar opvallende dingen. Het grootste gedeelte van het budget in 2018 wordt uitgegeven aan arbeidsmarktcommunicatie. De corporates verwachten in 2019 een nog groter gedeelte van het budget aan arbeidsmarkcommunicatie besteden. Een goede arbeidsmarktcommunicatie is de basis van recruitment en zorgt voor een grotere verleidingskracht van talent, iets dat in een schaarse markt belangrijk is. Daarnaast leidt het tot meer succesvolle aannames, een sterker werkgeversimago en zorgt voor meer ambassadeurs van een bedrijf. Structureel contact met potentiële, huidige en oud-medewerkers zorgen voor een positief effect op langere termijn.

Bron: Recruitment Kengetallen 2019

Minder budget voor externe bureaus

Wat opvalt is dat corporates met een afname van 8% een aanzienlijk minder groot deel van het budget verwachten te investeren in de inzet van externe bureaus. Hoewel we al signalen zagen dat de arbeidsmarkt aan het afkoelen is, blijft de markt schaars en kan het voor bedrijven juist handig zijn om experts in te schakelen om het juiste talent te vinden. Bureaus staan namelijk dichterbij de markt en kennen de doelgroep vaak beter. Toch willen corporates meer zelf doen: ze willen investeren in eigen middelen en in tools om het wervingsproces te verbeteren.

Recruitment Kengetallen Onderzoek Corporates

Het Recruitment Kengetallen Onderzoek is hét leidende onderzoek in de Nederlandse arbeidsmarkt naar de belangrijkste kengetallen en beantwoordt de belangrijkste vragen van recruitment managers. Met de resultaten uit het onderzoek kunnen recruitment managers hun strategie met data ondersteunen en de recruitmentafdeling binnen de organisatie slimmer en efficiënter inrichten. In februari 2019 werd het onderzoek uitgevoerd in de vorm van een online survey onder Nederlandse bedrijven. Recruiters en recruitmentmanagers van corporates (zowel profit, als non-profit) en bureaus konden hier aan mee doen. Recruitment Kengetallen 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

DOWNLOAD HET RAPPORT