Nieuws & blogs

Echt contact met kandidaat essentieel voor employee journey

Van werving en selectie, onboarding, het (door)ontwikkelen van medewerkers en het zorgvuldig omgaan met het vertrek: contact met de kandidaat en medewerker staat centraal.

“De congressen over arbeidsmarktcommunicatie worden gedomineerd door de techneuten: de datagedreven mensen. Kan het nóg sneller, kan het nóg goedkoper? Maar om werkelijk contact te maken, is precies het tegenovergestelde nodig: als je iets met betekenis wilt doen, dan moet je bereid zijn te investeren in het contact met de kandidaat,” zegt Geert-Jan Waasdorp in het nieuwe e-book van ManpowerGroup over de employee journey.

Wees authentiek

Maak verbinding met kandidaten met een menselijke en persoonlijke arbeidsmarktcommunicatie. Hiervoor werkt het inzetten van eigen medewerkers goed, maar blijf wel eerlijk. “Als iedereen in je wervingsfilmpje er casual bijloopt, maar tijdens het sollicitatiegesprek tref je als kandidaat drie mannen tegenover je met een stropdas, dan gaat er iets goed mis. Dan distantieer je je juist van de groep kandidaten die je met je boodschap hebt aangetrokken. Terwijl je de kandidaten die zich wél bij jou thuis zouden voelen, niet hebt bereikt,” aldus Geert-Jan Waasdorp.

Warm welkom

“De pre-boardingsfase is goud waard, maak daar gebruik van.” De onboarding begint al wanneer het contract getekend is, maar de medewerker nog niet is begonnen. Laat een van de collega’s alvast een persoonlijk kaartje sturen. Of stuur een film of boek toe dat nauw verbonden is met de missie van de organisatie om de nieuwe medewerker een warm welkom te heten. Door deze persoonlijke benadering voelt iemand zich veel sneller verbonden met de organisatie. 

Ontdek de andere praktische tips in het e-book ‘De beste hr-tips voor een zorgeloze employee journey’ van ManpowerGroup. Meer weten over candidate experience in Europa? Download dan onze whitepaper.

Door het sollicitatieproces te personaliseren op de specifieke doelgroep, zorg je voor een positieve beleving en kun je als recruiter en organisatie écht impact maken. Data helpen hierbij door inzicht te geven in wat de doelgroep belangrijk vindt in dit proces. Meer weten? Neem dan contact met ons op.