Nieuws & blogs

Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond

Internationale, juridische en werkgevers in de Randstad zijn populairder

Nu diversiteit steeds hoger op de agenda staat van werkgevers in Nederland, is er niet alleen aandacht voor onderscheidend arbeidsmarktgedrag van mannen, vrouwen, jongeren en ouderen, maar ook meer aandacht voor de verschillen op basis van etniciteit, cultuur en migratieachtergrond. Daarin vallen vooral de grote overeenkomsten op, maar ook de interessante kleine verschillen. Zo is Het Rijk de meest favoriete werkgever van Nederland onder mensen met een migratieachtergrond. Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door KLM, de Belastingdienst en de politie. Dit blijkt uit de analyses van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van het tweede kwartaal van 2017 tot en met het tweede kwartaal van 2019 onder 34.511 personen.

Van de Nederlandse Beroepsbevolking heeft 17% een migratieachtergrond. Zij komen zelf uit het buitenland of hebben een vader of moeder die in het buitenland geboren is. De top 10 favoriete werkgevers onder mensen met een migratieachtergrond is bijna hetzelfde als de top 10 favoriete werkgevers van de Nederlanders met een niet-migratieachtergrond. Acht van de tien bedrijven staan voor beide in de top-10. Toch zijn er enkele verschillen. Zo is Het Rijk bij mensen met een migratieachtergrond de meest favoriete werkgever en bij Nederlanders zonder migratie achtergrond is dit Shell. Daarnaast komen Google (plek 6) en Schiphol (plek 8) in de top 10 van mensen met een migratieachtergrond voor, maar staan lager in de algemene ranking, respectievelijk plek 17 en 14.

Top 10 meest favoriete werkgevers van mensen met en zonder migratieachtergrond

Ranking

Migratie-achtergrond

Zonder migratie-achtergrond

1

Het Rijk

Shell

2

Shell

Het Rijk

3

KLM

Politie

4

ING

KLM

5

Politie

Defensie

6

Google

Belastingdienst

7

Rabobank

Nederlandse Spoorwegen

8

Schiphol

Rabobank

9

Philips

ING

10

Belastingdienst

Philips

Bron: Intelligence Group, 2017-2019

 

Mensen met een migratieachtergrond meer focus op bedrijven in de Randstad

Sommige werkgevers doen het beter onder (potentiële) werknemers met een migratieachtergrond dan anderen. Zo scoren Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, UWV en KPN beter onder mensen met een migratieachtergrond. Martini Ziekenhuis, Jumbo Supermarkten en UMC Utrecht zijn juist populairder onder werknemers zonder migratie achtergrond.

De doelgroep met een migratieachtergrond is meer georiënteerd op bedrijven in de Randstad, grote steden (Gemeente Rotterdam of Amsterdam), grotere internationale bedrijven zoals Google, Apple en Microsoft en zijn juridische werkgevers zoals het Ministerie van Veiligheid en Justitie en De Rechtbank populairder.

Ranking

Top-15 werkgevers die populairder zijn onder mensen met een migratieachtergrond:

Top-15 werkgevers die minder populair zijn onder mensen met een migratieachtergrond:

1

Gemeente Amsterdam

Martini Ziekenhuis

2

Gemeente Rotterdam

Jumbo Supermarkten

3

UWV

UMC Utrecht

4

KPN

Universiteit Leiden

5

ABN AMRO

FrieslandCampina

6

Microsoft

Brandweer

7

Google

Radboud UMC

8

AMC Amsterdam

UMC Groningen

9

ING

Defensie

10

Het Rijk

Efteling

11

Ministerie van Veiligheid en Justitie

DSM

12

Apple

Heineken

13

Bureau Jeugdzorg

ASML

14

De Rechtbank

GGZ

15

KLM

Universiteit Utrecht


Bron: Intelligence Group, 2017-2019

 

Wanneer verder wordt ingezoomd op migranten met bijvoorbeeld een niet-Westerse achtergrond in vergelijking met een Westerse achtergrond, valt op dat de overheid beter scoort, zoals Belastingdienst en Politie. En dat ook de grote gemeentelijke overheden Amsterdam en Rotterdam een top-10 positie hebben.

 

Ranking

Westerse migratie achtergrond

Niet-Westerse migratie achtergrond

1

Shell

Het Rijk

2

Het Rijk

KLM

3

KLM

Belastingdienst

4

Rabobank

Politie

5

Google

ING

6

Schiphol

Shell

7

Philips

Gemeente Amsterdam

8

Defensie

Google

9

GVB

ABN AMRO

10

GGD

Gemeente Rotterdam

Bron: Intelligence Group, 2017-2019

 

“Door immigratie en internationalisatie verandert de Nederlandse beroepsbevolking van samenstelling. Bijna 1 op de 5 heeft een migratieachtergrond. Deze groep is veelal in de Randstad en de grote steden te vinden, wat met name impact heeft voor bedrijven in deze geografie.” In de arbeidsmarktcommunicatie en recruitment is het slim van werkgevers om in kleine accenten veranderingen aan te brengen om deze groepen beter te ontsluiten. Denk daarbij aan beeldgebruik, geografische zichtbaarheid, benadrukken internationale karakter van de organisatie en ander mediagebruik,” aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group.

Onderzoeksachtergrond

De cijfers zijn gebaseerd op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat Intelligence Group al sinds 2003 elk kwartaal uitvoert. Elk kwartaal wordt een representatieve steekproef uit de beroepsbevolking gevraagd naar allerlei aspecten rondom werk en arbeidsmarkt. De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd, regio en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. Bij de gestelde vraag konden respondenten zelf een antwoord invullen: "Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken (zo concreet mogelijk, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken)?’’