Nieuws & blogs

Google meest favoriete werkgever in de VS

Disney en Walmart populair onder vrouwen, NASA en Intel vooral bij mannen.

Tech-reuzen domineren de top 10 favoriete werkgevers van de Verenigde Staten. Google is nummer één, gevolgd door Apple, Microsoft en Facebook.

De top 5 favoriete werkgevers zijn niet alleen populair in de VS, maar ook in Europa. De meeste bedrijven uit de top 10 bevinden zich in de technische sector. Voor vier bedrijven uit de top tien is Silicon Valley de geboorteplaats. Google, Apple, Facebook en Intel zijn allemaal in deze technische broedplaats ontstaan. Hoewel deze bedrijven populair zijn bij miljoenen Amerikanen, concurreren deze technologiegiganten met elkaar. Werknemers die graag voor Google willen werken, zijn niet alleen geïnteresseerd in dit bedrijf, maar ook in Amazon, Apple, Microsoft of Facebook.

Een opvallende werkgever in de top 10 is de Amerikaanse supermarktketen Walmart, dit is het eerste niet-technische bedrijf in de top 10. Walmart is de grootste werkgever van de Verenigde Staten met zo’n 1,5 miljoen werknemers. Ze zijn begonnen met een winkel in Arkansas en zijn nu uitgegroeid tot de grootste retailer van de wereld, met zo’n 11.500 winkels wereldwijd.

De top 10 favoriete werkgevers VS

Ranking

Werkgever

Logo 

Aantal mensen dat hier zou willen werken

1

Google

3,8 miljoen

2

Amazon

3,4 miljoen

3

Apple

1,8 miljoen

4

Microsoft

1,6 miljoen

5

Facebook

1,1 miljoen

6

Walmart

810.000

7

Disney

710.000

8

Intel

500.000

9

Nasa

490.000

10

Ford

480.000

Download hier de volledige top 25.

Verschil mannen en vrouwen

Daarnaast zijn er interessante verschillen tussen de favoriete werkgevers van mannen en vrouwen te zien. Mannen kiezen vaker voor technische bedrijven, zoals Intel, NASA, Toyota en YouTube. Daarentegen kiezen vrouwen vaker voor bedrijven in de entertainment, retail of zorg, zoals Hilton en United Healthcare. Opvallend is de hoge positie van Disney bij vrouwen. Dit internationale media- en entertainmentbedrijf, kwam laatst nog in het nieuws vanwege de oneerlijke verdeling van loon tussen mannen en vrouwen. Toch vinden vrouwen het een interessante werkgever. Facebook is op het moment populairder bij mannen, maar Facebook wil de diversiteit vergroten en streeft ernaar om het aantal vrouwen in het bedrijf wereldwijd te verdubbelen. Ons Company Report van Facebook laat zien welke vrouwen in Europa geïnteresseerd zijn om hier te werken.

Over het onderzoek

De resultaten zijn gebaseerd op The Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) onder de Amerikaanse beroepsbevolking ondervraagd in juni 2019. Bij de gestelde vraag konden respondenten zelf een antwoord invullen: "Bij welke specifieke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken? Vul dit zo concreet mogelijk in, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken.’’

Meer inzicht in arbeidsmarktdata?

Wilt u slimmer internationaal werven met het European Recruitment Dashboard? Met dit dashboard heeft u toegang tot data uit 28 landen in Europa (en de VS) en 750 beroepsgroepen. Van iedere doelgroep kunt u bijvoorbeeld de wervingshaalbaarheid inzien, welke pullfactoren en arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn en op welke jobboards en social media kandidaten actief zijn. Hiermee kunt u uw recruitmentstrategie op de Europese arbeidsmarkt ontwikkelen en bijsturen. De data die wij gebruiken, is afkomstig uit ons eigen Europese arbeidsmarktonderzoek: De Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) en van Jobfeed van Textkernel. Wilt u meer informatie over dit dashboard? Vraag dan een demo aan. 

JA, IK WIL EEN DEMO