Nieuws & blogs

De coronacrisis als katalysator van innovatie

De Covid-19-crisis veranderde in een weekend de dynamiek op de Nederlandse en Belgische arbeidsmarkt. Van een werknemersmarkt, naar een ‘ghost’ markt. Of het nu 9/11 en het ontploffen van de internetzeepbel was (2001-03), of de val van Lehman Brothers en de eurocrisis (2008-14), bij elke grote crisis sneuvelden oude modellen toen de markt herstelde. Hoe het nieuwe model na de crisis er ook uit zal zien, om te winnen moet je digitaal de allerbeste zijn. De whitepaper "De coronacrisis als katalysator van innovatie in de arbeidsbemiddelings- en flexmarkt" van Intelligence Group en HRlinkIT legt in een aantal stappen uit hoe je dit kunt realiseren.

Data en digitalisering

Data, gepaard met de digitaliseringsnoodzaak, is onlosmakelijk verbonden met de transitie waar de sector nu doorheen gaat. Aan datazijde duidde de opkomst van Google for Jobs, de Velocity Network Foundation, maar ook de snelgroeiende populariteit van Recruitment Marketing Automation begin 2020 al op een versnelling van de ingezette data-transitie.

En zoals de winkelstraat met de komst van e-commerce is veranderd voor de consument, maakt ook de werknemer of baanzoeker steeds meer gebruik van digitale oplossingen. ‘Een AI, geautomatiseerde machine learning en voorspelproces in een agile kader’ klinkt leuk in een recruitment-meeting, maar buzzwords en op zichzelf staande tooltjes staan een integrale oplossing in de weg.

Een flexibel platform

Het kost ook jaren veel tijd en budget voordat een nieuwe tool écht functioneert, wat betekent dat bedrijven continu het risico lopen om ingehaald te worden door hun concurrenten. Iedere business die een transitie wil maken naar een digital business, heeft een gepersonaliseerd, stabiel en flexibel platform nodig.

Deze tijd vormt een enorme test voor organisaties in de arbeidsbemiddelings- en flexbranche. Voor organisaties die willen overleven en als winnaar uit deze crisis komen is data, geïntegreerd in een gepersonaliseerd en flexibel platform, een allesbepalende succesfactor. De snel veranderende markt, aangejaagd door al het thuiswerken, kan een zegen zijn voor digitale transformatie en digitale acceptatie.

Download de whitepaper "De coronacrisis als katalysator van innovatie in de arbeidsbemiddelings- en flexmarkt" hier.