Nieuws

De 10 belangrijkste inzichten van Job Board Summit 2018

Zijn jobboards dood? Zeker nog niet, maar tijden veranderen. Jobboards zijn na referral en afgewezen kandidaten nog steeds het belangrijkste wervingskanaal ter wereld. Afgelopen week was Geert-Jan Waasdorp in Londen bij de Job Board Summit 2018 van Jobg8. Twee dagen lang interessante sprekers en toonaangevende leveranciers van aggregators, nieuwe technologie en -natuurlijk- jobboards. Een aanrader voor iedereen die wil weten waar de markt heen beweegt. 

Door Geert-Jan Waasdorp

Ontwikkelingen van jobboards

Jobboards worden gemiddeld genomen niet zo sexy gevonden, bijna old-school nu ze al 22 jaar oud zijn. Als de jobboards stil blijven zitten is dat een terechte constatering en dat vinden zij zelf ook. Maar als ik kijk naar de technologie-adoptie van kandidatenwerving zie ik een Champions League. Technologie om sollicitanten tussen de 1 en 10 euro te werven. Wow!

Ik was dan ook verrast dat partijen als Adecco en Manpower niet aanwezig waren op een event dat essentieel is voor hun voortbestaan, nu Indeed ze steeds minder ruimte geeft. Het is niet voor niets dat Randstad destijds Monster heeft gekocht. Die zagen deze ontwikkeling al gebeuren in Amerika. En gelukkig was er veel interesse in data. Data, data en data. Met ons European Recruitment Dashboard en de presentatie over de Europese Jobboardmarkt (hier te downloaden) mocht Intelligence Group hier een mooi beeld van schetsen.

job-board-summit-2018-waasdorp

10 insights over jobboards

1. Google for Jobs maakt belofte nog lang niet waar. Google for Jobs was het gesprekonderwerp op de conferentie. Maar het ging vooral over de teleurstelling dat ze in de UK nagenoeg niets konden waarmaken van de grote belofte. Google for Jobs werd niet afgeschreven. Dat durfde niemand echt aan. Integendeel, mocht het wel iets worden, dan kun je maar beter vrienden blijven en hoef je niet achter in de rij gaan staan.

2. Agencies zijn alleen nog betaald welkom op Indeed. Nu agencies en bureaus per 1 januari 2019 niet meer gratis welkom zijn in de USA en de UK, verandert het speelveld van aggregators steeds meer. Er ontstaat een gat waar partijen als Joblift, Jobrapido en Adzuna maar al te graag op inspringen. Indeed transformeert langzaam maar zeker van een aggregator en jobboard in een bemiddelaar. Strategisch slim en passend bij het moederbedrijf Recruit.

3. Voicetechnology kan zomaar de grote verrassing op de arbeidsmarkt worden. Concreet wordt dan aan Alexa van Amazon gedacht, aangezien verwacht wordt dat in 2022/2023 bijna de helft van de huishoudens zo’n apparaat in huis heeft. Ook Broadbean is aan het experimenteren met voicetechnology in zowel ‘search’ als skill-ontwikkeling. In Nederland is Hoooop hier natuurlijk ook mee aan het experimenteren.

alexa

4. Amazon of WeChat de nieuwe disrupters op de arbeidsmarkt? Het wordt niet uitgesloten dat Amazon zich gaat mengen met LinkedIn/Microsoft, Google en Facebook om een dominante marktpositie van vacatureplaatsingen. Zeker niet met Alexa en de huidige ontwikkelingen binnen Amazon Web Services (AWS). Maar ook het Chinese WeChat zou binnen enkele jaren een stevige positie kunnen claimen in de wereldwijde arbeidsmarkt. Waarom zou de nieuwe leider uit Amerika komen, nu het Japanse Recruit ook al de toon zet?

5. De kracht van de jobalert is ongekend. Jobboards zijn sterk afhankelijk van jobalerts (evenals van SEM, aggregators etc.). Maar de jobalerts zijn het grote traffic geheim. Een conclusie die je hieruit kunt trekken is dat corporates en bureaus veel en veel meer zouden moeten inzetten op hun jobalerts gekoppeld aan hun ATS. De mooie Nederlandse parel TrendingJobs is hierin gespecialiseerd.

6. Een video van 10 seconden is al (te) lang. Korte video’s (minder dan 10 seconden) werken het beste bij het werven van millennials en generatie Z. Dit heeft de internationale gemeenschap inmiddels geleerd van de populariteit van Tik Tok en Snapchat. Hiermee gaat het verleiden van talent een hele nieuwe dimensie krijgen, wat ook de succes app Job Today heeft bewezen. Zij hebben in onder andere Spanje zo'n 5 miljoen gebruikers en dit zijn vooral millennials.

job today

7. Afgewezen kandidaten zijn een goudmijn. Na referral zijn jobboards het meest effectief. Dat klopt, tenzij je actieve acties doet op afgewezen kandidaten (en GDPR proof). Dan is het opnieuw benaderen van afgewezen één van de meest succesvolle wervingskanalen.

8. CpH en CpA zijn trending topic, maar zijn nog geen businessmodel voor jobboards. De markt lijkt te verschuiven naar Cost per Applicant (CpA) of Cost per Hire (CpH), volgens de goeroes. Echter is hier voorlopig nog niets van te zien. Afgelopen jaar is het betalen voor zichtbaarheid op jobboards (zichtbaar zijn voor 7, 30 of 60 dagen) alleen maar toegenomen. Het businessmodel van jobboards lijkt nauwelijks houdbaar met CpA of CpH aangezien een sollicitant vandaag de dag een handelswaarde heeft van 1 tot 5 euro. Zover is de techniek inmiddels. Een sollicitant is een commodity geworden.

9. Jobboards in de bestaande vorm zijn wel aan de zwanenzang begonnen. Als ze niet in staat zijn kandidaten beter te binden, te verrassen, te verleiden, dan zullen ze het toch gaan verliezen van Google for Jobs. Tenminste, wanneer die zijn kinderziektes eruit heeft weten te halen. Jobboards moeten meer context bieden en zorgen dat de berg data die ze hebben ook echt vertaald wordt naar toegevoegde waarde voor kandidaten en recruiters.

10. De opkomst van platforms. Terwijl er in Nederland een flinke discussie is begonnen over platforms, komen deze platforms overal opzetten. Denk aan Temper (Nederland), Helping, Pack (Brunel), Yoss (Adecco), Ploy (Randstad), Uber en Deliveroo. Platforms zouden een serieuze bedreiging kunnen worden voor jobboards of juist een mooie ‘life-line’.

Ik ga volgend jaar weer. Het was gezellig met de Nederlandse delegatie van Intelligence Group, Exenzo, Vonq, Jobbird, Otys en Trendingjobs.