Nieuws & blogs

Data in het land van arbeidsmarkt communicatie

Waar drie jaar geleden de arbeidsmarkt al krapper werd, is deze de afgelopen jaren alleen maar krapper geworden. Bedrijven hebben te maken met meer verloop en het invullen van posities is steeds lastiger. De urgentie op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie is dan ook toegenomen. In zijn podcast praat Marcel van der Quast, samen met Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en zelfstandig recruiter Ronald van Driel van Recruitment Accelerator over de rol die data speelt binnen de ontwikkelingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.

Het gebruik van data binnen arbeidsmarktcommunicatie

Recruitment komt steeds hoger op de agenda binnen de organisatie, aldus Mitchell van Koert van Achmea. Een structurelere aanpak komt steeds vaker voor in recruitment en daar hoort het gebruik van data bij in alle stappen van het wervingsproces, van vacatureteksten tot employer branding.

Om een inschatting te maken hoe een vacature het best in de markt gezet kan worden maakt Achmea gebruik van het DoelgroepenDashboard van Intelligence Group. Ook recruiter Ronald van Driel gebruikt de data uit het DoelgroepenDashboard om doelgroepen grijpbaarder te maken. Een voorbeeld dat hij geeft van het efficiënt gebruik van doelgroepen is het opsplitsen van een meervoudige of lastig in te vullen vacature in een junior, medior en senior variant. Deze drie doelgroepen hebben andere pullfactoren en gebruiken andere media bij het zoeken naar een baan. Door de doelgroepen te splitsen en te kijken naar wat de individuele doelgroepen belangrijk vinden, kunnen vacatures gerichter en effectiever worden ingericht. Met behulp van de data kunnen uitgangssituaties wat betreft de doelgroepen en hun kenmerken worden onderbouwd.

Maar ook op het gebied van employer branding worden bij Achmea in de laatste drie jaar meer data ingezet. Aan de employer branding campagne zit bijvoorbeeld een reputatietracker, de ‘stakeholder watch’ gekoppeld waarmee de reputatie van Achmea onder de doelgroepen op dagelijkse basis gemeten kan worden, aldus Mitchell van Koert.

Data als kapstok om een gesprek aan te gaan

Naast het kijken naar het gebruik van data aan de voorkant van het recruitmentproces, is het echter nog belangrijker om de data ook te interpreteren. Welke data is er precies gebruikt? Wat waren de resultaten van de campagne? Heft de instroom de uitstroom op? Het interpreteren van data door dit soort vragen te beantwoorden is volgens Hans Kroonen van Steam van belangrijk om data effectief te kunnen gebruiken.

Ondanks dat bedrijven dit al steeds vaker doen en de goede kant op gaan, wordt data volgens Marcel van der Quast nog te vaak als een systeem gezien dat je met één druk op de knop wat vertelt. Als het gaat over voorspellende data gaat het eigenlijk om een voorspelling die is onderbouwd door data, maar is gedaan door mensen. “Data zijn niet de heilige waarheid, maar een kapstok om het gesprek aan te gaan en beter te worden”, aldus Ronald van Driel.

Data van de toekomst

In de toekomst is er niet zo zeer een behoefte aan extra data, maar om de beschikbare data beter te gaan gebruiken. Om kwalitatief betere data te verkrijgen moet het proces beter worden geadministreerd en moet data bespreekbaar worden gemaakt. Door gesprekken aan te gaan over data wordt deze inzichtelijker en frequenter verzameld.

Hiernaast is het van belang om meer aandacht te gaan besteden aan de ethische implicaties die schuilen achter het omgaan met data. Alhoewel het gebruik van data vele mogelijkheden biedt, brengt het namelijk ook implicaties mee, vooral op het gebied van privacy.

Meer inzicht in arbeidsmarktdata?

Binnenkort lanceren wij ons nieuwe internationale dashboard G!ant. Met G!ant heeft u onder andere in enkele klikken inzicht in de wervingshaalbaarheid van specifieke doelgroepen, zowel binnen als buiten Nederland, en in waar en hoe u de doelgroep kunt bereiken.

G!ant zal over een aantal weken live gaan. Wilt u op de hoogte blijven van G!ant en het laatste nieuws omtrent de arbeidsmarkt? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.