Nieuws & blogs

Bijbaners werven: dit vinden ze belangrijk

In de krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om ook bij het werven van jong talent op een doelgroepgerichte manier te werk te gaan. Uit ons onderzoek blijkt dat er een groot tekort wordt verwacht aan bijbaners in winkels en supermarkten. Hoe haal je ze binnen en hoe zorg je er nou voor dat ze niet overstappen naar de concurrent? De belangrijkste reden voor jongeren om een bijbaan te kiezen is het salaris.

Bijbaners in dit artikel zijn scholieren en/of studenten van 15 tot 25 jaar die hebben aangegeven een bijbaan naast hun opleiding/studie te hebben, of te willen.

Uit ons Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek komt naar voren dat geld de belangrijkste motivator is voor jongeren om voor een bijbaan te kiezen. Vakantie, gadgets en kleding zijn drie dingen die voor veel jongeren belangrijk zijn, en die ze met de inkomsten van hun bijbaan moeten betalen. Naast geld vinden jongeren het opdoen van werkervaring en hun ontwikkeling ook belangrijk. De vijf belangrijkste redenen voor jongeren voor een bijbaan zijn:

De top 5 belangrijkste redenen

 

Reden voor een bijbaan

Percentage

1.

Om geld te verdienen

90%

2.

Om ervaring op te doen

68%
3.

Om mezelf te ontwikkelen

67%

4

Omdat het goed staat op mijn CV

59%

5.

Om mezelf voor te bereiden op een (vaste) baan na mijn opleiding

57%

Bron: Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek

Maar liefst 90% van de jongeren heeft een bijbaan om geld te verdienen. Het is dan ook belangrijk om als werkgever aan te geven dat je begrijpt dat geld belangrijk is, door bijvoorbeeld het salaris in de vacatureteksten te benoemen. In die tekst een inhoudelijke functieomschrijving meegeven en vertellen welke competenties in de functie aan bod komen, kan motiverend werken voor de jongeren die ervaring willen opdoen.

Verschil tussen jongens en meisjes

Tussen jongens en meisjes zijn er weinig verschillen te zien in hun motivaties voor een bijbaan. Maar een opmerkelijk verschil dat wel typerend is: jongens werken vaker omdat het moet van hun ouders, en omdat hun vrienden ook een bijbaan hebben. Meisjes daarentegen kiezen sneller voor een bijbaan omdat het een leuke bezigheid is.

Jongeren van 19/20 jaar kiezen een baan voor de gezelligheid

Als we kijken naar de verschillende leeftijden dan zien we dat gezelligheid en waardering typerend zijn voor 19/20 jarigen om voor een bijbaan te kiezen. Naarmate de bijbaners ouder worden zien we dat ze met toenemende mate werken om hun CV op te bouwen en om zich voor te bereiden op een baan na hun opleiding. Deze redenen zijn vooral typerend voor de 23/24 jarigen. Carrière-bewust-zijn is voor oudere bijbaners dus belangrijker dan gezelligheid.

Ben je op zoek naar jongeren tot 20 jaar? Dan zal een vacaturetekst sneller opvallen als er aandacht wordt besteed aan informele (rand)zaken. Voor twintigers zal een taakomschrijving met bijbehorende verantwoordelijkheden een betere aansluiting vinden.

Meer inzicht in bijbaners?

Meer weten over wat bijbaners in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek aangeven? En hoe je voor deze doelgroep een aantrekkelijkere werkgever wordt? Wij hebben het DoelgroepenDashboard ter beschikking waar al deze informatie in terug te vinden is. Denk aan onderscheidende arbeidsvoorwaarden, de juiste (media)kanalen of vacaturesites om deze bijbaners te bereiken.

De cijfers zijn gebaseerd op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat Intelligence Group al sinds 2003 elk kwartaal uitvoert. Elk kwartaal wordt een representatieve steekproef uit de beroepsbevolking gevraagd naar allerlei aspecten rondom werk en arbeidsmarkt. Bent u nieuwsgierig geworden naar wat deze arbeidsmarktdata concreet voor uw bedrijf kan betekenen? Met onze speciale maatwerkoplossingen voor bijbaners krijgt u onder andere inzicht in de wervingshaalbaarheid en waar en hoe u de doelgroep kunt bereiken. Wilt u ook slimmer werven? Neem dan contact met ons op.

JA, IK WIL meer informatie