Nieuws & blogs

Best practice Essent: data als basis van recruitment strategieën

Essent staat samen met de servicepartners voor een grote uitdaging. Het werven van 1.500 nieuwe monteurs in een schaarse arbeidsmarkt. Hoe helpen data om een goed strategisch plan op te stellen?

Essent levert al sinds 1909 energie aan consumenten en bedrijven. Met zo’n 3.000 medewerkers helpen ze om miljoenen Nederlanders duurzamer te leven. Daarnaast werkt Essent samen met servicepartners door heel Nederland. Organisaties die uitblinken in installatie en onderhoud van heating, isolatie en zonne-energie.

Op dit moment zit Nederland midden in de energietransitie, mede door het klimaatakkoord. Hierdoor staat Essent samen met de servicepartners voor een enorme uitdaging. Ze willen graag de nummer 1 zijn in nieuwe energie, ook als het gaat om het verduurzamen van huishoudens en bedrijven. Om al deze woningen en gebouwen te verduurzamen zijn er monteurs nodig: 1.500 nieuwe monteurs. Een doelgroep die nu al schaars is op de arbeidsmarkt.

Om deze monteurs te werven heeft Essent een strategisch plan opgesteld, waarin onder andere de arbeidsmarktdata uit het DoelgroepenDashboard de basis is. Deze data is het startpunt om de strategie te bepalen en geeft richting op operationeel niveau. "De analyses uit het DoelgroepenDashboard lieten ons zien hoe de markt er precies uit ziet. Hierdoor zagen we ook dat onze aanpak anders moest zijn dan we dachten,” aldus Véronique Oonk, strategisch adviseur employer branding & recruitment marketing bij Essent.

lees volledige case hier