Nieuws & blogs

7 tips om talent uit Griekenland te werven

Om talenten uit het buitenland aan te trekken is het handig om te weten wat zij belangrijk vinden. Grieken worden vooral gedreven door een goed salaris en willen zich graag presenteren tijdens de sollicitatie. Uit het European Recruitment Dashboard blijkt dat er veel verschillen zijn tussen de Europese landen: we zetten de opvallendste op een rij.*

*Hierbij vergelijken we de Grieken die in het buitenland willen werken met alle Europeanen die in het buitenland willen werken.

1. Hier willen Grieken werken

Het Verenigd Koninkrijk is het meest favoriete land voor Grieken om in te werken, 41% zou hier heen willen gaan. Daarna volgen Duitsland, de Verenigde Staten, Cyprus, Australië en Canada. Nederland is onder 14% van de Grieken populair, dus hier valt nog veel winst te behalen voor Nederlandse werkgevers.

2. Grieken willen best in het buitenland werken

Een kwart (26%) van de Grieken wil in het buitenland werken voor korte of langere termijn. Wanneer je ze vraagt om te emigreren naar een ander land, dan zou 11% dit willen. Dit komt overeen met het Europees gemiddelde.

Grieken willen graag voor internationale bedrijven werken. Bekijk hier de top 10 meest favoriete werkgevers van Griekenland.

3. Ze gebruiken andere vacaturesites

Wanneer je een vacature uitzet in Griekenland om lokaal talent te werven, dan is het handig om te weten waar Grieken zoeken naar een nieuwe baan. De meest populaire vacaturesite is kariera.gr, de helft van de Grieken gebruikt deze site in hun zoektocht. Daarnaast zoeken ze via lokale sites, zoals skywalker.gr en xe.gr. Indeed.com wordt door een derde van de Grieken gebruikt.

4. Economische situatie reden om over de grens te kijken

Voor Grieken die in het buitenland willen werken, is de economische situatie de belangrijkste reden om van baan te wisselen. Daarnaast zijn de salarisvoorwaarden en het verbeteren van de eigen levenstandaard een belangrijke drijfveer. Dit staat in contrast met West-Europeanen die vooral andere culturen willen leren kennen of zichzelf willen uitdagen.

Wilt u tips ontvangen over het werven van talent en op de hoogte blijven van al het (inter)nationale arbeidsmarktnieuws? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

5. Persoonlijke feedback belangrijk

Om de candidate experience te optimaliseren moet er rekening gehouden worden met wat Grieken hierin belangrijk vinden. Op nummer één staat de mogelijkheid om zich tijdens de sollicitatie te presenteren. Ook een makkelijk applicatieproces en de bereikbaarheid van recruiters zijn belangrijk voor deze doelgroep. Grieken vinden 22 dagen een acceptabele tijd voor de hele sollicitatieprocedure.

De verwachtingen van Europese sollicitanten verschillen veel van elkaar. Met de whitepaper ‘Candidate Exerience in Europa’ krijgt u meer inzicht in wat belangrijk is voor kandidaten.

6. Vaste bonus

De belangrijkste arbeidsvoorwaarde van de Grieken die internationaal willen werken, is een compensatie voor onregelmatige uren. Daarnaast zijn een goed pensioen en een dertiende maand belangrijk. Deze arbeidsvoorwaarden spelen mee in de overweging om voor een baan in het buitenland te kiezen.

7. Grieken onderhandelen vooral over het salaris

Meer dan de helft van de Grieken zal onderhandelen over het salaris. Hiermee verschillen ze niet van de rest van de Europeanen. Toch is het aan te raden om hier voldoende aandacht aan te besteden, omdat het een belangrijk punt is in de overweging om in een ander land te werken. Daarnaast zullen Grieken ook onderhandelen over het aantal uren en hoe het salaris zich zal ontwikkelen.

Meer weten over onderhandelen met kandidaten uit Europa? Lees dan onze whitepaper.

Meer inzicht?

De motieven en voorkeuren van Grieken verschillen van andere Europeanen. Om een Griek over te halen om voor uw bedrijf te komen werken, is een goede wervingsstrategie belangrijk. Om geschikte kandidaten te bereiken in Griekenland is het van belang om de juiste Europese data te hebben. Hiermee heeft u inzicht in de voorkeuren van de doelgroep en deze gebruiken in uw communicatie uitingen en uw recruitmentstrategie. Meer weten over het European Recruitment Dashboard? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO