Nieuws & blogs

6 tips om talent uit Zweden te werven

Zweden willen graag hun ervaring vergroten en zichzelf uitdagen.

Om talenten uit het buitenland aan te trekken is het handig om te weten wat zij belangrijk vinden. Uit het European Recruitment Dashboard blijkt dat er veel verschillen zijn tussen de Europese landen: we zetten de opvallendste op een rij.*

*Hierbij vergelijken we Zweden die in het buitenland willen werken met alle Europeanen die in het buitenland willen werken.

1. Hier willen Zweden werken

Onder Zweedse talenten zijn vooral Engelstalige landen en de directe buurlanden populair. Het Verenigd Koninkrijk is het meest favoriete land, 43% zou hier willen werken. Daarna volgen de Verenigde Staten, Australië, Noorwegen en Denemarken. Nederland staat nog niet in de top 5, dus hier valt nog veel winst te behalen voor Nederlandse werkgevers.

2. Zweden willen graag in het buitenland werken

Een derde (33%) van de Zweden wil in het buitenland werken voor korte of langere termijn. Wanneer je ze vraagt om te emigreren naar een ander land, dan zou maar liefst 16% dit willen. Dit is hoger dan het Europees gemiddelde van 11%.

Bedrijven van Zweedse origine zijn populair, maar ook internationale bedrijven zijn in trek. Bekijk hier de top 10 meest favoriete werkgevers van Zweden.

3. Ze gebruiken andere vacaturesites

Wanneer je een vacature uitzet in Zweden om lokaal talent te werven, dan is het handig om te weten waar Zweden zoeken naar een nieuwe baan. De meest populaire vacaturesite is arbetsformedlingen.se, het nationale platform voor werkgelegenheid. 63% van de Zweden zoekt via deze site naar een baan. Daarnaast maken Zweden in verhouding met andere Europeanen veel meer gebruik van hun netwerk en online cv-databases waar ze hun cv kunnen uploaden.

4. Vergroten van ervaring reden om over de grens te kijken

Voor Zweden die in het buitenland willen werken, is de mogelijkheid tot het vergroten van hun ervaring de belangrijkste reden om van baan te wisselen. Daarnaast zijn zichzelf uitdagen en andere culturen leren kennen belangrijke drijfveren. Dit staat in contrast met Oost-Europeanen die vooral vanwege economische en financiële redenen van baan wisselen.

Wilt u tips ontvangen over het werven van talent en op de hoogte blijven van al ons (inter)nationale arbeidsmarktnieuws? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.

5. Zweedse talenten hebben geduld

Zweedse talenten vinden het niet erg als de sollicitatieprocedure wat langer duurt. Ze vinden 29 dagen een acceptabele tijd, een week langer dan het Europees gemiddelde. Ze vinden persoonlijke feedback het belangrijkst in de candidate experience. Daarnaast zijn de redenen voor een afwijzing en een makkelijke applicatieprocedure belangrijk. 

De verwachtingen van Europese sollicitanten verschillen veel van elkaar. Met de whitepaper ‘Candidate Exerience in Europa’ krijgt u meer inzicht in deze verwachtingen.

6. Zweden onderhandelen vooral over het salaris

Meer dan de helft van de Zweden zal onderhandelen over het salaris, net zoals de rest van de Europeanen. Daarnaast zullen Zweedse talenten onderhandelen over flexibele werkuren en de mogelijkheid om thuis te werken.

Meer weten over onderhandelen met kandidaten uit Europa? Lees dan onze whitepaper.

Meer inzicht?

De motivatie en voorkeuren van Zweden verschillen van andere Europeanen. Om een Zweed over te halen om voor uw bedrijf te komen werken, is een goede wervingsstrategie belangrijk. Om geschikte kandidaten te bereiken in Zweden is het van belang om de juiste Europese data te hebben. Hiermee heeft u inzicht in de voorkeuren van de doelgroep en kunt u deze gebruiken in uw communicatie uitingen en uw recruitmentstrategie. Meer weten over het European Recruitment Dashboard? Vraag dan nu een demo aan.

JA, IK WIL EEN DEMO