53% van de recruiters wil investeren in recruitmentsystemen
Iets meer dan de helft van de corporate recruiters verwacht dit jaar te gaan investeren in recruitmentsystemen. Dat is de op twee na grootste investeringspost, na referral recruitment (64%) en social media tools (58%), blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019.
Referral recruitment
Recruiters zijn continu bezig met externe kandidaten: wie is de doelgroep, waar kan ik die vinden, wat zijn de beweegmotieven? Maar referral recruitment richt zich juist op de eigen organisatie en wat de eigen organisatie in beweging brengt. Wanneer medewerkers positief zijn over het bedrijf worden ze ambassadeur en enthousiasmeren ze anderen voor werken bij dit bedrijf. “Er is altijd een deel van de organisatie (20%) die natuurlijke promotor is en uit zichzelf vertellen over het bedrijf en waarom ze trots zijn om daar te werken. Maar de strategische referralprogramma’s richten zich vooral op die 60% van een organisatie die dit niet doet,” zegt Heleen Stoevelaar, eigenaar The Referral Company.
“Ik zie steeds meer dat bedrijven een referralprogramma willen opstellen. Veel tools zijn handig, maar bij referral recruitment gaat het om het echte connecten. Dit is niet alleen goedkoper, maar zorgt ook voor kandidaten die kwalitatief beter zijn en langduriger bij de organisatie blijven werken. Je eigen medewerkers kunnen de cultuurmatch al heel goed maken.”
Bron: Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019
Meer aandacht voor de candidate experience
Daarnaast zien we dat corporates die goed scoren op de KPI’s time to hire, cost per hire en fulfillmentratio, andere keuzes maken qua investeringen. Ze richten zich in 2019 meer op onboarding tools, video recruitment en mobile recruitment. Hierdoor komt er meer aandacht voor de candidate experience, wat cruciaal is in de voortdurende strijd om talent. Een optimaal ingericht wervingsproces en een goede ervaring van de kandidaat zijn een belangrijke randvoorwaarde. Door in 2019 te investeren in recruitmentsystemen wordt het succes van het wervingsproces (beter) meetbaar en kunnen corporates concrete stappen nemen als blijkt dat het proces niet optimaal is. Bijvoorbeeld door de tijd tussen contactmomenten te verkorten.
Volgens Heleen Stoevelaar is zo’n systeem ook voor referral recruitment belangrijk. “Een bedrijf zonder een recruitmentsysteem (ATS) loopt vaak achter de feiten aan. Op het moment dat je referral gebruikt, is iemand net warm gemaakt en moet je eigenlijk binnen 24 uur reageren. Een ATS is een heel goed hulpmiddel zodat je de contacten vast kunt leggen en het duidelijk is wie de opvolging doet. Ook kun je processen beter managen en je ziet hoe mensen binnen komen.”
Recruitment Kengetallen Onderzoek Corporates
Het Recruitment Kengetallen Onderzoek is hét leidende onderzoek in de Nederlandse arbeidsmarkt naar de belangrijkste kengetallen en beantwoordt de belangrijkste vragen van recruitment managers. Met de resultaten uit het onderzoek kunnen recruitment managers hun strategie met data ondersteunen en de recruitmentafdeling binnen de organisatie slimmer en efficiënter inrichten. In februari 2019 werd het onderzoek uitgevoerd in de vorm van een online survey onder Nederlandse bedrijven. Recruiters en recruitmentmanagers van corporates (zowel profit, als non-profit) en bureaus konden hier aan mee doen. Recruitment Kengetallen 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Meer informatie?
Neem contact op
met Intelligence Group
Tel: 088 730 2800
E-mail: info@intelligence-group.nl
Of vul ons contactformulier in.
Wellicht vindt u deze berichten ook interessant
- Mannen willen geld, vrouwen passende werktijden
- Recruitment Kengetallen onderzoek 2021
- “Vervelendste HR-taak eindelijk verleden tijd?”
- Albert Heijn en Jumbo Supermarkten aan kop als meest favoriete werkgevers onder scholieren en studenten
- Top 10 jobboards: “het speelbord van de uitzendbureaus en Amerikaanse Tech giganten”