Nieuws

185.000 Europese vrachtwagenchauffeurs willen in Nederland werken

Recent kwam het bericht naar buiten dat er een groot tekort is aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland. Brancheorganisatie VERN geeft aan dat dit tekort schadelijk is voor de economie, aangezien de bevoorrading van bijvoorbeeld supermarkten achterblijft. Door het bijscholen van gepensioneerde vrachtwagenchauffeurs wil VERN inspelen op dit tekort. De oplossing van dit probleem kan daarnaast ook over de grens worden gevonden.

Uit de Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) van Intelligence Group blijkt dat 185.000 vrachtwagenchauffeurs uit Europa in Nederland willen werken. GTAM is een grootschalig Europees arbeidsmarktonderzoek in 28 landen onder 60.000 personen uit de beroepsbevolking. Het grootste arbeidspotentieel ligt in West-Europa. Drie van de vijf grootste herkomstlanden zijn gelegen in West-Europa (Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk). De andere twee landen liggen in Oost-Europa (Roemenië en Oekraïne). Door het aantrekken van vrachtwagenchauffeurs uit deze landen, kan er direct worden ingespeeld op de tekorten die er in Nederland zijn.

Tabel 1: Waar komen vrachtwagenchauffeurs vandaan die in Nederland willen werken?

  Landen Arbeidspotentieel
1 Duitsland 28.800
2 Roemenië 21.700
3 Verenigd Koninkrijk 20.100
4 Oekraïne 19.800
5 Frankrijk 13.600

Wanneer werkgevers vrachtwagenchauffeurs uit het buitenland willen verleiden om in Nederland te komen werken, is het belangrijk om rekening te houden met de arbeidsvoorwaarden en pullfactoren die deze groep belangrijk vindt. Uit de resultaten blijkt dat (financiële) zekerheid belangrijk is. Zo is door de chauffeurs aangegeven dat een pensioenregeling, een goed salaris en een vast contract belangrijke aspecten zijn in het accepteren van een baan buiten de eigen landgrens.

“Er zijn voldoende vrachtwagenchauffeurs in Europa die in Nederland willen werken en het tekort tegen kunnen gaan. Daarbij is het van belang om in het werven de juiste voorwaarden aan te bieden. Financiële zekerheid is belangrijk voor Europese vrachtwagenchauffeurs. Door voorwaarden aan te bieden die deze zekerheid garanderen, kunnen vrachtwagenchauffeurs verleid worden om in Nederland te komen werken,'' aldus Matthijs de Fauw, internationaal arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group.

 

  Belangrijkste redenen voor vrachtwagenchauffeurs om over de grens te werken
1 Salaris
2 Een betere levenstandaard verkrijgen
3 Een nieuw leven beginnen
4 De economische situatie in mijn eigen land
5 Een nieuwe taal willen leren

Bron: Global Talent Acquisition Monitor 2018, Intelligence Group

  Belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor vrachtwagenchauffeurs
1 (Flexibele) werktijden
2 Pensioenregeling
3 Vakantiegeld
4 Reiskostenvergoeding
5 Aantal vakantiedagen

Bron: Global Talent Acquisition Monitor 2018, Intelligence Group

 

Wilt u meer weten over hoe u het beste vrachtwagenchauffeurs uit Europa kan werven? In september 2018 zal Intelligence Group het European Recruitment Dashboard lanceren. Dit dashboard biedt u de arbeidsmarkt- en recruitmentdata voor een snellere én slimmere werving in Europa.

 

Technische verantwoording
De Global Talent Acquisition Monitor (GTAM) is het onderzoek van Intelligence Group naar de aanbodkant (beschikbaar talent) van de Europese arbeidsmarkt dat onder circa 60.000 unieke respondenten in 28 Europese landen is afgenomen. Hierbij zijn de respondenten uitgebreid ondervraagd op zaken zoals pullfactoren, favoriete apps en (vacature)websites, de candidate experience, internationale mobiliteit en meer. In dit onderzoek luidden de gestelde vragen: “In welke landen zou u willen werken?” ‘’Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om in het buitenland te gaan werken?‘’ Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig van GTAM 2018.

Voor meer informatie over dit onderzoek en de resultaten kunt u contact opnemen met Intelligence Group via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.