Wat zijn pullfactoren?

Pullfactoren zijn redenen om een werkgever of een baan te kiezen. Recruiters willen nog weleens praten over push- en pullfactoren, maar in de praktijk gaat het dan alleen over pullfactoren. Pushfactoren zijn redenen om de huidige werkgever te verlaten. Het leuke is dat de redenen om een werkgever te verlaten, veelal één van de belangrijkste redenen is om een nieuwe werkgever te kiezen. Beide meten is derhalve zonde. Ook wordt in arbeidsmarktcommunicatie alleen gebruik gemaakt van pullfactoren. Je wilt immers iemand werven o.b.v. positieve eigenschappen, niet zozeer door in te spelen op negatieve zaken.

Pullfactoren zijn van groot belang om doelgroep gericht te werven en conversie te realiseren bij de beoogde doelgroep. Pullfactoren variëren dan ook enorm per beroepsgroep, ervaringsniveau, geslacht, leeftijd en sector waar mensen (willen) werken. Voor het inrichten van een recruitmentsite, doelgroep gericht werven, vacatureteksten, employer branding en het bepalen van de EVP (Employer Value Propositie) is het essentieel om de juiste pullfactoren te gebruiken en te vertalen naar een effectieve boodschap.

Via het doelgroependashboard heeft u altijd actueel inzicht in de pullfactoren van een doelgroep. Ook de Vacatureverbeteraar maakt hiervan gebruikt door vacatureteksten te scannen op het gebruik van relevante pullfactoren en arbeidsvoorwaarden

Voorbeelden van pullfactoren (zonder volledig te zijn)

Afwisselend werk; Buiten werken; Dicht bij huis/korte reistijd; Flexibele werktijden; Goed salaris; Goede werkomstandigheden (bijv. goed meubilair, frisse lucht, schone ruimtes); Goede werksfeer; In een team werken; Inhoudelijk interessant werk; Uitdagend werk; Zelf mijn rooster kunnen bepalen/inplannen