Hoe kies ik een vestigingsplaats in het buitenland?

Met alle krapte en schaarste op de Nederlandse arbeidsmarkt, kijken Nederlandse werkgever steeds vaker naar locaties of dependances in het buitenland. Bij dit soort afwegingen is data onontbeerlijk om de juiste keuze te maken. In de afgelopen jaren heeft Intelligence Group tientallen van deze analyses gemaakt. Uit welke datapunten bestaat een analyse om een vestigingsplaats te kiezen?

Al naar gelang de afwegingen die gemaakt worden door de organisatie, kunnen bepaalde factoren meer of minder van belang zijn. Factoren die meegewogen kunnen/moeten worden zijn per land/locatie.

1. Grootte van de doelgroep
2. Werkloosheidspercentage
3. Mobiliteit en arbeidsmarktactiviteit
4. Beschikbaarheid van de doelgroep
5. Schaarste en wervingshaalbaarheid
6. Salaris/uurtarief
7. Concurrentie
8. Concurrentie intensiteit
9. Taalbeheersing (bijv. Engels)
10. Man/vrouw verhouding
11. Beschikbare opleidingen (campus)
12. Kwaliteit onderwijs
13. Wel/niet bereikbaar per vliegtuig
14. BigMac Index
15. Geert Hofstede cultuur dimensies

Normaliter is er vanuit de opdrachtgever een lichte voorkeur voor één of meerdere locaties. Om daarin een goede afweging te maken moet voor elke locatie deze informatie verzameld worden. Al naar gelang werkgevers meer/minder belang hechten aan bepaalde kenmerken, kan een wel overwogen en onderbouwde keuze gemaakt worden.