DHL Express

DHL is een mondiale speler op de pakketbezorgmarkt met 380.000 medewerkers. Per jaar bezorgt DHL 1.502.000.000 pakketten in meer dan 220 landen en regio’s in de wereld. Voorheen kon DHL Express, de koeriersdivisie van DHL, bij recruitment meeliften op de bekendheid van de merknaam., maar de arbeidsmarkt is veranderd. Er moet meer inspanning worden gedaan om talent aan te trekken en er zijn veel verschillende koeriersdiensten in de markt. Wij spreken Florentine Coenen-Viersen van DHL Express over hoe zij het DoelgroepenDashboard inzetten voor hun recruitment en welke inzichten hen dit geeft.

Vanaf oktober 2018 is DHL Express begonnen met hun recruitment nieuw leven in te blazen. Er was onvoldoende kennis over de arbeidsmarkt aanwezig. Ze zochten vooral naar koeriers en ook naar de juiste manier om die te werven. Binnen de recruitmentafdeling waren er onvoldoende middelen om het belang van goed werven onder de aandacht te brengen bij de managers. De belangrijkste vraag die ze zich stelden was: “Waar moet een recruiter aan voldoen?” en “Welke verbetering willen ze graag zien?”. Zeker omdat vandaag de dag het zoeken naar vacatures is veranderd. Er is niet één website of jobboard waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Er zijn meerdere websites, kleine spelers, grote spelers maar ook websites gericht op specifieke niches.