Nieuws

Waar vind ik mijn doelgroep op de arbeidsmarkt?

5 manieren om goed zicht te krijgen op uw doelgroep op de arbeidsmarkt.

Waar twee jaar geleden de belangrijkste vraag in de boardroom en bij HR de impact van automatisering en robotisering was, is dat nu de vraag: “Waar vind ik onze toekomstige werknemers?’’

De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat werkgevers veel aandacht hebben voor hun werving en het inregelen van de flexschil en derhalve met de volgende vragen zitten: “Waar vind ik mijn doelgroep?” of “Waar is mijn doelgroep?” of “Hoe bereik en beweeg ik mijn doelgroep?”. Het basisantwoord op deze vragen is doelgroepinformatie (doelgroeponderzoek of doelgroepanalyses). Nagenoeg alle succesverhalen op gebied van arbeidsmarktcommunicatie beginnen met doelgroepinformatie. Maar hoe komt u nu aan deze informatie?

Voor we die vraag gaan beantwoorden, is het belangrijk om te bepalen waar u de informatie voor nodig hebt. Is het voor enkelvoudige werving (de invulling van losse vacatures, zoals dat vaak bij uitzend- en W&S-bureaus het geval is) of voor meervoudige vacatures bijv. 20 Java-programmeurs of 51 verpleegkundigen dit jaar. Tevens is het belangrijk om zelf een inschatting te maken van hoe belangrijk de gezochte doelgroep is voor de organisatie, met name de vraag of de doelgroep bedrijfskritisch is. Dat betekent als de vacatures niet ingevuld worden, dat het primaire bedrijfsproces onder druk komt te staan. Onderstaande tabel geeft inzicht via welke methodiek u het beste komt tot de voor jou gewenste doelgroepinformatie.

  Enkelvoudige werving Meervoudige werving
Belangrijk, maar niet bedrijfskritisch DoelgroepenDashboard Talent Analytics
Zeer belangrijk / bedrijfskritisch DoelgroepenDashboard / interviews Talent Analytics / EVP & Candidate Experience

 

  1. Talent Analytics

Een Talent Analytics is een uitgebreid rapport dat diepgaand inzicht geeft in alle cruciale doelgroepinformatie die de basis zijn voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en arbeidsmarktbewerking. Een Talent Analytics richt zich, naast alle basis doelgroepinformatie zoals het werven van de actieve baanzoekers, speciaal op:

  • Het verleiden van de latente doelgroep. Wat zijn de beweegmotieven en kritische wervingsfactoren van mijn doelgroep?
  • Het bereiken van de latente doelgroep. Via welke app’s, in welke communities, op welke events en op welke speciale sites vind ik mijn doelgroep? Denk hierbij aan sites over tuinieren tot en met game sites.
  • Hoe source ik effectief? Op welke manier kan ik mijn doelgroep het beste actief benaderen? Via bijv. telefoon of Whatsapp? Waar is men gevoelig voor op het moment dat zij direct worden benaderd? Welke communicatiestijl kan het best worden gehanteerd?

Nieuwsgierig hoe een talent analytics eruit ziet? Kijk hier:

 

iG!

  1. DoelgroepenDashboard

Met het DoelgroepenDashboard heeft u altijd real-time inzicht in de belangrijkste 28 datapunten van uw doelgroep. Informatie waarmee u intern uitstekend de verwachtingen kunt managen (hoe moeilijk is de doelgroep regionaal te werven?) of juist uw klant en opdrachtgever kunt overtuigen dat een wervingsopdracht langer duurt, exclusief aan u moet worden gegeven of dat extra gerichte inspanning nodig is. Het DoelgroepenDashboard hoort bij het standaardinstrumentarium van elke recruitmentafdeling en geeft u direct antwoord op:

  • Hoe lastig is mijn doelgroep te werven?
  • Welke pullfactoren (push- en pull) en arbeidsvoorwaarden moet ik inzetten?
  • Wat is het salaris van mijn doelgroep?
  • Welke wervingsmiddelen/ websites/ social media moet ik inzetten om mijn doelgroep te bereiken?

🍪 Uw cookies zijn niet geaccepteerd

Op deze plaats wordt normaal een dynamische element getoond, zoals bijvoorbeeld een video. Omdat u uw cookies niet geaccepteerd hebt, kunnen we dat helaas (nog) niet doen. Accepteer snel alle cookies onderaan in de cookiemelding of op onze cookiepagina.

IFrame

 

  1. Eigen werknemers en sollicitanten interviewen

Eén van de krachtigste manieren om informatie te verzamelen is om eigen medewerkers te interviewen en/of sollicitanten te vragen naar extra informatie. Ons advies is altijd om dit aanvullend en ondersteunend te doen aan doelgroepdata (Intelligence Group is niet voor niets 100% arbeidsmarktdata!). Dit omdat u niet in uw eigen ‘koker’ onderzoek wilt doen. Als u altijd A gebruikt en B zegt, dan is de kans groot dat u A en B ook uit uw interviews krijgt. Bijvoorbeeld als u veel vertrouwt op LinkedIn en Sourcing en nooit referrals gebruikt… wat denkt u dan dat het resultaat is? Daarbij wilt u altijd uzelf kunnen benchmarken en dat lukt niet als u alleen intern onderzoek doet.

Tegelijkertijd zijn interviews erg belangrijk om bijv. extra duiding te geven aan bijv. de Talent Analytics. Hoe vertaalt u data effectief door naar een wervingsboodschap? Wat werkt wel en wat moet u zeker niet doen? Om uw collega’s te gebruiken om wervingsinformatie beter te duiden, zijn er verschillende tools en instrumenten die u daar zeer goed bij kunnen helpen. Van inspirerende doelgroepworkshops, sessies met ‘de mentimeter’ tot en met ronde tafels en het analyseren van uitgaand internetverkeer.

 

  1. Candidate Experience Onderzoek

In de trainingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie wordt regelmatig de oefening gedaan om bij uzelf te solliciteren en bij één van uw collega’s. Buiten het enorme plezier dat deze oefening oplevert, is het resultaat vaak onthutsend. Het lachen is veelal van schaamte over hoe bedroevend de candidate experience is. En dat laatste is essentieel om talent binnen te trekken. In de meest gevallen veel belangrijker dan het Employer Brand zelf (al gaan ze natuurlijk wel hand in hand). Met behulp van mysterie sollicitaties en de rapporten van www.digitaal-werven.nl krijgt u een goed beeld van hoe sterk uw recruitmentsite is en hoe deze aansluit op de minimale wensen en eisen van de doelgroep. Vier belangrijke tips kunnen we u sowieso geven:

  1. Laat management (of de kinderen van management) eens solliciteren via de recruitmentsite en vervolgens alle tops & tips benoemen. Met deze vraag vindt u vaak funding om de site grondig te verbeteren;
  2. Doe oefening 1 ook met de mobiele telefoon;
  3. Solliciteer minimaal 1 keer per kwartaal bij uw eigen organisatie om zo de bugs en verbeteringen te vinden;
  4. Solliciteer regelmatig bij uw concullega’s om te leren van datgene dat zij goed doen. Met name in het verleiden en het neerleggen van een goede experience.

 

  1. Formuleer de EVP (Employer Value Propositie)

Aan de basis van de EVP staat enerzijds weten wat de doelgroep belangrijk vindt (zie punten 1 en 2) en anderzijds weten waar uzelf voor staat of wilt staan als werkgever. Door deze twee zaken met elkaar in verbinding te brengen zet u de basis van een ijzersterk EVP. Voorheen werden daar onderzoeken van vele tienduizenden euro’s aan besteed, maar dat is tegenwoordig niet meer nodig. Door juist een combinatie van doelgroepinformatie en interne interviews/EVP Workshops krijgt u alle ingrediënten om de EVP’s te formulieren en deze te gebruiken in het verleiden van de doelgroep. EVP’s zijn essentieel als u:

  • Het employer brand consistenter wilt uitdragen
  • Veel vacatures hebt over een langere periode en de doelgroep latent is
  • Professioneel bezig wilt zijn met arbeidsmarktcommunicatie
  • De effectiviteit van sourcen (hunten) wilt verbeteren
  • …. En veel meer redenen

De basis van een EVP maar ook van een employer brand/employer branding onderzoek is altijd de Talent Analytics. Gebruikt u geen extern doelgroeponderzoek, dan kunt u onderzoek naar het employer brand of EVP vergelijken als het kijken in de spiegel, maar nooit door het raam naar buiten. Echter in de spiegel ziet u alleen uzelf…. Door het raam, het talent dat naar binnen wilt.

 

Afsluitend
Wilt u weten waar uw talent zich bevindt op de arbeidsmarkt? Dan is het minimale wat u nodig hebt het DoelgroepenDashboard, aangevuld met de Talent Analytics. Hoe beter u het wilt doen op de arbeidsmarkt, des te meer interviews en workshops u aanvullend doet. Wel concreet en actiegericht, u bent immers een wervingsprobleem aan het oplossen. Mocht u meer willen weten hoe wij dit allemaal doen, neem dan contact met ons op via info@intelligence-group.nl of door te bellen naar 088 730 2800.

Wilt u daarbij meer informatie over het DoelgroepenDashboard ontvangen, dan kunt u een persoonlijke demo aanvragen waarbij we samen met u door dit dashboard lopen en u laten zien hoe dit dashboard van toepassing kan zijn op uw wervingsvraagstuk.